Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förklara min oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

faltpihl

Aktiv medlem
Hej

Jag har börjat fota mer och mer makro, kör just nu med Sony A65 + Tamron 90/2,8 Di Macro.

Vissa bilder blir så skarpa som jag förväntar mig, men ofta tycker jag att bilder som "borde" blivit skarpa blir väldigt suddiga, brukar likna bifogad bild eller värre. Detta ofta i starkt solljus.

Bifogad bild är tagen med: ISO 100, f/5 och 1/200. Väldigt inzoomad där fokus låg.

Kan det vara att jag får in ljus i objektivet? Jag tycker att med SteadyShot och så korta slutartider så borde det inte vara skakningsoskärpa, och insekten i detta fallet har jag för mig var väldigt stilla..

Bilagor

• oskarp_insekt.jpg
    oskarp_insekt.jpg
    12.7 KB · Visningar: 552
Hej!

* Är du inom närgränsen, 29 cm?
* Fota makro är ganska svårt, rör du kameran minsta lilla från det att du ställt fokus tills du trycker av så hamnar fokus fel.
* Påminner lite om skakningsoskärpa, hur ser det ut om du skulle, i det här fallet, höjt till ISO 200 och fått en slutartid på 1/400 s?

Hej!

* Är du inom närgränsen, 29 cm?
* Fota makro är ganska svårt, rör du kameran minsta lilla från det att du ställt fokus tills du trycker av så hamnar fokus fel.
* Påminner lite om skakningsoskärpa, hur ser det ut om du skulle, i det här fallet, höjt till ISO 200 och fått en slutartid på 1/400 s?

Tack för svaret!

* Nej det tror jag inte, åtminstone så är inte bakdelen innanför då fokus ligger framför.
* Jo att få fokus att hamna rätt kan vara ett jävla pill, mest jobbigt tycker jag det är att rensa bland ibland 100tals bilder på ett motiv :)
* Jag har aldrig testat att köra med så korta slutartider (åtminstone inte på någorlunda stilla motiv) men det ska jag absolut testa. Är van vid att fota med blixt oftast, så jag har kanske inte så bra känsla för vad som är "tillräckligt" korta slutartider utan blixt.

Tycker det ser ut som rörelseoskärpa, ett tips är att köra med fördröjning på avtryckaren alt. sladdstyrd avtryck för att undvika skakningar i bilden, ibland kan man ju tom. se efterskakningar av spegelns slag, så känsligt är det!!

Tycker det ser ut som rörelseoskärpa, ett tips är att köra med fördröjning på avtryckaren alt. sladdstyrd avtryck för att undvika skakningar i bilden, ibland kan man ju tom. se efterskakningar av spegelns slag, så känsligt är det!!

Tack. Nästa gång jag är ute ska jag göra allt för att förebygga rörelseoskärpa, så får jag se om jag fortfarande får liknande bilder.

Som redan sagts, 1/200 sek slutartid är ganska långt när det gäller makro - det blir lätt oskarpt. Öka ISO och kör hellre på 1/1000 sekund eller kortare. Och skärpedjupsområdet kan som sagt vara tunnare än ett rakblad.

När du kör med blixt (ganska vanligt vid makrofoto) så blir exponeringstiden betydligt kortare, som du vet.

Riktigt. Dock blir det inga skakningar från spegeln (beam-splittern) i just A65, eftersom den inte rör sig alls överhuvudtaget...
.

Det framgår inte hur nära du är objektet när bilden tas, men man ska veta att vid makrofotografering på nära håll så behöver du inte flytta kameran många mm bakåt eller framåt för att objektet skall hamna helt ur fokus. Jag tycker det ser ut som att fokus skulle kunna ligga framför motivet, vilket skulle innebära att du fört kameran aningen bakåt vid bildtagningen.

Har talats en del om snabba slutartiden, själv fotar jag ofta med tider på 1/100 och långsammare och upplever inte problem med rörelseoskärpa, dock är det ofta jag flyttat kameran aningen framåt eller bakåt.

Mina 2 cent :)

/Fredric

ANNONS
Götaplatsens Foto