Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel? Suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

aenima

Medlem
Jag har ett problem med min Canon Eos M50. Alla bilder jag tar blir rätt okej, men om jag zoomar in så är de alltid suddiga. Det spelar ingen roll vilket objektiv jag använder eller tidpunkt på dagen. Jag känner att det borde gå att få en skarp bild mitt på dagen i alla fall.

Jämförde med min mobil som ger väldigt skarpa bilder. Bifogar en inzoomad bild från kameran och en från mobilen, samma motiv även om det inte är taget exakt samtidigt.

Någon som har någon idé om vad jag gör fel? Det måste ju vara möjligt att få mer skärpa än så här, även om jag inte använder några värstingobjektiv. Eller är mobilen helt enkelt mycket bättre?
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det är inte så att du fotar på för nära håll (innanför närgränsen)? Ett annat fel jag kan tänka mig är att du använder alla AF-punkter och kameran låser på ett motiv som ligger någonstans bredvid. Är lätt hänt om det finns många saker att låsa på (Typ i en rabatt). Skulle nästa gissa på detta. Det kan du kolla genom att kika på vilken typ av inställning för AF du haft och se på bilden om fokus ligger på helt fel ställe. Att mobilbilden blir skarp ändå beror bl.a. på att mobilen har större skärpedjup pga den mindre sensorn. Vill du ha större skärpedjup på systemkameran måste du blända ner mer. Men här på denna bilden sitter skärpan väldigt fel ser det ut som. När du fotar på ställen där det finns mycket detaljer som kameran kan fokusera på så välj enpunkts-AF eller ett litet fält med få AF-punkter.
 

velocio

Aktiv medlem
Bladen i bakgrunden ser ut att vara skarpare, så jag tror också på att motivet varit för nära eller att fokus hamnat på fel punkt.

Använder du manuell fokus eller autofokus?
 

aenima

Medlem
Det är inte så att du fotar på för nära håll (innanför närgränsen)? Ett annat fel jag kan tänka mig är att du använder alla AF-punkter och kameran låser på ett motiv som ligger någonstans bredvid. Är lätt hänt om det finns många saker att låsa på (Typ i en rabatt). Skulle nästa gissa på detta. Det kan du kolla genom att kika på vilken typ av inställning för AF du haft och se på bilden om fokus ligger på helt fel ställe.
Den säger till väldigt tydligt när den låser fokus eller när den inte kan fokusera, så det måste i så fall vara att det inte funkar som det ska.
Nu när jag har testat har jag varit väldigt noggrann med att klarar av att fokusera och var fokus hamnar. Och bilderna ser helt okej ut så länge man inte zoomar in.

Bifogad bild är hela kamerabilden
 

Bilagor

aenima

Medlem
Bladen i bakgrunden ser ut att vara skarpare, så jag tror också på att motivet varit för nära eller att fokus hamnat på fel punkt.

Använder du manuell fokus eller autofokus?
Jag har provat med bägge men använder mest autofokus.
Ja, bladet ser skarpare ut men det är fortfarande rätt fluffigt. Tycker att bilderna blir lite dimmiga.
 

velocio

Aktiv medlem
Har du nån form av försättslins för makro på objektivet? Eller en adapter mellan kameran och objektivet?

Jag tycker att det ser märkligt ut i hela bilden.

Sen kan det vara så att just detta objektivet tappar mycket skärpa vid kort avstånd.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Den säger till väldigt tydligt när den låser fokus eller när den inte kan fokusera, så det måste i så fall vara att det inte funkar som det ska.
Nu när jag har testat har jag varit väldigt noggrann med att klarar av att fokusera och var fokus hamnar. Och bilderna ser helt okej ut så länge man inte zoomar in.

Bifogad bild är hela kamerabilden
Ja, men har du provat att använda färre fokuspunkter. Kameran kan ju sätta skärpan var som helst på bilden om du kör med alla punkter (här verkar skärpan sitta i nederkanten på det närmaste bladet vilket kan vara standardinställning ) . Om du vill veta om kameran felfokuserar (eller om det är dina inställningar som är fel) så fotografera t.ex. en tegelvägg rakt framför dig med en af-punkt. Kolla sedan så att skärpan satt i mitten (om du nu väljer mittpunkten).
 

aenima

Medlem
Ja, men har du provat att använda färre fokuspunkter. Kameran kan ju sätta skärpan var som helst på bilden om du kör med alla punkter (här verkar skärpan sitta i nederkanten på det närmaste bladet vilket kan vara standardinställning ) . Om du vill veta om kameran felfokuserar (eller om det är dina inställningar som är fel) så fotografera t.ex. en tegelvägg rakt framför dig med en af-punkt. Kolla sedan så att skärpan satt i mitten (om du nu väljer mittpunkten).
Praktiskt att jag bor i ett tegelhus.:) Tack, jag ska prova det.
 

frwe

Aktiv medlem
Här låter det som du sätter skärpan först och sedan zoomar in:
Nu när jag har testat har jag varit väldigt noggrann med att klarar av att fokusera och var fokus hamnar. Och bilderna ser helt okej ut så länge man inte zoomar in.

Det kan vara så att du inte har samma närgräns på objektivet när du zoomar till längsta brännvidd, sätt skärpan efter att du har zoomat in. Bara en tanke...
 

aenima

Medlem
Här låter det som du sätter skärpan först och sedan zoomar in:
Nu när jag har testat har jag varit väldigt noggrann med att klarar av att fokusera och var fokus hamnar. Och bilderna ser helt okej ut så länge man inte zoomar in.

Det kan vara så att du inte har samma närgräns på objektivet när du zoomar till längsta brännvidd, sätt skärpan efter att du har zoomat in. Bara en tanke...
Nej, att närgränsen ändrar sig är jag medveten om.
När jag tar en bild så brukar jag alltid zooma in först och sedan trycka ner knappen till hälften för att se om kameran klarar av att fokusera. Gör den inte det backar jag och fokuserar igen.

Jag har ju på något mystiskt vis lyckats få skärpa i mina bilder som jag har tagit tidigare. Bifogade bild tycker jag är helt okej
 

Bilagor

aenima

Medlem
Ja, men har du provat att använda färre fokuspunkter. Kameran kan ju sätta skärpan var som helst på bilden om du kör med alla punkter (här verkar skärpan sitta i nederkanten på det närmaste bladet vilket kan vara standardinställning ) . Om du vill veta om kameran felfokuserar (eller om det är dina inställningar som är fel) så fotografera t.ex. en tegelvägg rakt framför dig med en af-punkt. Kolla sedan så att skärpan satt i mitten (om du nu väljer mittpunkten).
Testade och jag tycker inte att det blir riktigt skarpt någonstans, oavsett vilken fokusmetod jag använder. Förstorar jag bilden så är allt lite luddigt.
I den här bilden säger den att fokus hamnar på tegelstenen i mitten.
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jo, det är skarpt längst ner i mitten. Men kan du inte prova att bara köra mittpunkten eller litet område med fåtal punkter i mitten. När du beskriver låter det som om du använt alla punkter och kameran säger att den valt mitten. Om du har ställt in så bara mittpunkten är aktiv så verkar det mycket konstigt.

Sedan tror jag att ditt objektiv vinner en hel del på att bländas ner en aning. Prova att köra på f/8 och se om det blir skillnad.
 

aenima

Medlem
Jo, det är skarpt längst ner i mitten. Men kan du inte prova att bara köra mittpunkten eller litet område med fåtal punkter i mitten. När du beskriver låter det som om du använt alla punkter och kameran säger att den valt mitten. Om du har ställt in så bara mittpunkten är aktiv så verkar det mycket konstigt.

Sedan tror jag att ditt objektiv vinner en hel del på att bländas ner en aning. Prova att köra på f/8 och se om det blir skillnad.
Du har rätt, det är mer skärpa längst ned, det är ju lite konstigt eftersom jag har använt enpunktsfokus och lagt det mitt i bilden.

Ska prova att blända ner. Tack.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
En felkälla kan vara om du använder S-AF och låser fokus och om du hinner flytta kameran lite innan du trycker avtryckaren hela vägen ner. För att kolla om det är detta så ställ in AF servo (följande AF) och se om det blir bättre. Då ändras AF hela tiden om något rör sig - kameran eller motivet. Värt att testa.
 

aenima

Medlem
En felkälla kan vara om du använder S-AF och låser fokus och om du hinner flytta kameran lite innan du trycker avtryckaren hela vägen ner. För att kolla om det är detta så ställ in AF servo (följande AF) och se om det blir bättre. Då ändras AF hela tiden om något rör sig - kameran eller motivet. Värt att testa.
Tack, ska absolut testa.
 

aenima

Medlem
Det ser ju ut som någon mystisk överstrålning i bilden. Objektivet har inte trillat i backen?
Nej, jag har provat med två olika objektiv och får samma resultat. Jag trodde först att det var mitt gamla 70 -200 som kunde råkat ut för något, det har hängt med sedan innan digitalkameror fanns, men jag får samma resultat med det nya kitobjektivet.
 

velocio

Aktiv medlem
Har du ett lock till kamerahuset? Dvs, det du sätter på för att skydda kameran när inget objektiv är monterat?

Om du sätter på det och sen gör exponeringar i dagsljus med lite längre slutartid, kanske nån tiondels sekund, vad händer då? Blir det svarta bilder, eller blir det ljusstrimmor eller flammighet?
 

aenima

Medlem
Har du ett lock till kamerahuset? Dvs, det du sätter på för att skydda kameran när inget objektiv är monterat?

Om du sätter på det och sen gör exponeringar i dagsljus med lite längre slutartid, kanske nån tiondels sekund, vad händer då? Blir det svarta bilder, eller blir det ljusstrimmor eller flammighet?
Den köper inte manuellt fokus när jag har kameralocket på, så det går inte att ta någon bild då. Det går att ta en bild med objektivlocket på, jag kan inte se några ränder på den.
 

aenima

Medlem
Det verkar som om autofokus inte hamnar på rätt plats. I bifogad bild visar den röda ramen var AF ska vara, men den hamnar snarare på blomman högst upp.rosor.JPG
 
ANNONS