Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förkorta brännvidder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ned

Aktiv medlem
Borde man inte kunna göra brännvid kortare genom att helt enkelt flytta fram objektivet. T.ex genom att plocka ut linsen i en telekonverter?
Kan man få ett objektiv att belysa större yta på annat sätt?

Då blir det samma sak som en mellanring?
dvs du flyttar fokuseringen närmare objektivet vilket innebär att du tappar fokus på oändligheten men kan ta bättre macrobilder.

Jag kom att tänka på det vidvinkelkonverar måste väl logiskt sätt sitta utanför objektivet, med allt vad det innebär..

Ned skrev:
Borde man inte kunna göra brännvid kortare genom att helt enkelt flytta fram objektivet. T.ex genom att plocka ut linsen i en telekonverter?
Kan man få ett objektiv att belysa större yta på annat sätt?

Du ändrar inte brännvidden genom att använda en mellanring.

Här kan man se effekten av extra linser framför "objektivet." (bild från Bodil Jönssons bok, "Optik").
Konvexa eller konkava linser kan korrigera brännvidden. Att förkorta brännvidden (till vidvinkel) skulle kanske medföra att flytta objektivets centrum närmare film/CCD-ytan. Det kan man ju inte göra med tillsatser. Kanske finns optiska mellanringar med konkava linser som flyttar objektivcentrumet närmare bildytan.
Telekonvertrarna förlänger brännvidden och det är enklare att göra med mellanringar.
Allt detta är bara mina egna funderingar, som grundar sig på mina begränsade optiska kunskaper. Rätta mig om jag har fel.
/Fred

Hm. Det finns även telekonvertrar att sätta framför linsen.

En teleextender förstorar ju bilden och beskär den på film/sensor-planet.

En "vidvinkel-extender" eller vad den eventuellt skulle kallas måste ju lägga till en bildyta utanför linsen upptagningsområde. Detta fungerar nog inte ens i teorin, möjligtvis kan man få en lite större bildcirkel utan att kunna fylla ut film/senor-rutan. Rena spekulationen från min sida. Hade det fungerat så hade det också funnits sådana makapärer.

Det finns sk "wide angle converters" att köpa, ofta till digitalkompakterna. Jag vågar inte säga något om resultatet på bildkvaliteten, men i och med att man sätter mer glas i det optiska systemet lär den inte bli bättre. De brukar ge 0,7-0,8x vid kortaste brännvidden. Här är tex en för några Coolpix-modeller.

Men jag misstänker att de bara fungerar tillfredställande upp till en viss punkt och dessutom är de specialgjorda för viss optik.

JanOlofHärnström skrev:
Hade det fungerat så hade det också funnits sådana makapärer.
Nja, det är väl det som är problemet tycker jag inom fotovärlden, det finns alldeles för lite saker som skulle gå att sälja och nästan ingen konkurrens. Men nu hamnar jag offtopic.

ANNONS
Götaplatsens Foto