Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorad historik för filer sparade i Photoshop-format

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Har flera bilder som jag sparat under .psd -format, men när de öppnas i Photoshop CS så finns inte historiken med. Anledningen till att man sparar i det formatet är ju framför allt pga historiken, men som sagt..det funkar inte. Vad gör jag för fel?

nej. historiken följer inte med när du sparar.
om du vill ha nån form av historik så kan du använda dig av lagerfunktionen och göra en lagerkopia av den senaste när du ska göra nåt nytt samt använda justeringslager.
filstorleken blir dock rätt stor då och har du en klen dator så kan det bli för tung-rott om du gör väldigt mycket med en bild.

Som sagt, använd ett nytt lager för var sak du ändrar, till exempel. börja med ordinal bilden, lägg enkelt på ett lager på den så att orginalbilden inte blir rörd, åsså ändrar du kontrasterna ifall du vill det, å sedan ta ett nytt lager för att ändra färgerna m.m jag gör så på mina bilder och tycker inte det blir speciellt stora filer då. och om man her dom på en, i föregående författares svar, klen dator, så måste den datorn vara gammal. mkt gammal

jag vill rekommendera att man ändrar färger och kontraster mm. med justeringslager istället.
det gör att det är mycket lättare att gå tillbaka i "historiken" bland lagrena.
och jag som pysslar mycket med mina bilder kan få filer som väger runt 300-600 mb och då orkade inte min gamla burk med utan blev riktigt långsam.
numera har jag 1Gb ram plus snabbare processor och hårddisk och nu är det lugnt.

ANNONS
Götaplatsens Foto