Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
Hur gör man för att få bästa kvalitet när man förminskar en bild för att kunna lägga ut här på fotosidan?


Har både photoshop 7.0 och elements 5.0
 
Hur bibehålla kvalitet?

Jag har samma fundering, när jag sparar för web i cs3 och sparar i jpeg så tycker jag att bilderna blir dåliga. Skärpan försvinner till förmån för pixliga bilder som ser ut att vara tagna med mobilkamera.
Jag använder bikubisk mjukare, har läst nånstans att det är så man ska göra då man minskar bilderna (?).

Tacksam för utförligt tips på hur man kan få bilderna lika fina fast de är mindre...
 
En fråga som passar in på titeln:

Hur gör man en bild mindre, när man beskär , så att "10*15 cm" - förhållandet kvarstår..
Kan man ställa in detta i CS 2 , så när jag börjar beskära bilden, så kan man inte dra muspekaren 'hur som helst'..

Någon som förstår hur jag menar ? Har försökt att hitta detta själv i CS 2 men inte lyckats..

// Tobias
 
Det finns några rutor uppe i vänstra hörnet skriv in bredd 15 höjd 10 för att få rätta proportionerna och lämna upplösning tom.
 
ANNONS