Annons

Har jag köpt min sista kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker när jag ser ett foto, hur har de gjort? Vad ville man visa? Vad var tanken? Ofta fastnar bilden i minnet.
En AI-bild; hur har AI lyckats här? (räknar fingrar och konstaterar att det fixar tydligen AI numera), söker felaktigheter i bilden som i "finn-fem-fel" och funderar varför ser det ut som det gör? AI-bilden tycks sakna värde då ingen människa ansträngt sig med mer än några knapptryckningar.
Jag tror inte jag skulle hänga en AI-bild på väggen.

För övrigt tycker jag lite synd om Erik Johansson som anstränger sig när han skapar surrealistiska foton, som sedan avfärdas som AI när han visar dem

Jänkarna har svårt för att smälta att de bara var tvåa ut i rymden. Gagarin är och var den stora pionjären.
Amerikanerna var tre veckor efter, ungefär (men då gjorde de "bara" en "suborbital" flygning). Förmodligen för att ryssarnas tyska raketforskarna användes mer än amerikanernas. När väl Werner von Braun fick mer eller mindre fria händer att konstruera en månraket så var det kört för ryssarna i den tävlingen.
Det hjälpte förstås inte heller att den ryska chefkonstruktören, Sergej Koroljov, dog 1966 och det sovjetiska månfärdsprogrammet tappade fart.

Nu försöker man propagera och blåsa upp projektet Artemis II till något mycket större än vad det är. Av prestigeskäl i kampen mot Kinas rymdplaner.
Månladdningen 1969 var av en helt annan kaliber, och oerhört riskfylld.
Man kan ju undra varför över huvud taget.
NASA har ingen färdig plan för månlandning. Budgeten ändras hela tiden, beroende på vem/vilka som styr i Washington, så NASA vill nog se till att vara omtyckt av Trump. En så här lyckad rymdfärd ger prestige, men bara så länge inte fantaführern får för sig att något annat är mycket viktigare.

Amerikanerna var tre veckor efter, ungefär (men då gjorde de "bara" en "suborbital" flygning). Förmodligen för att ryssarnas tyska raketforskarna användes mer än amerikanernas. När väl Werner von Braun fick mer eller mindre fria händer att konstruera en månraket så var det kört för ryssarna i den tävlingen.
Det hjälpte förstås inte heller att den ryska chefkonstruktören, Sergej Koroljov, dog 1966 och det sovjetiska månfärdsprogrammet tappade fart.
Efter Koroljovs död så mer eller mindre offrades kosmonauten Komarov i en dåligt planerad rymdfärd 1967. Han störtade till marken när huvudfallskärmen trasslade ihop sig och resevskärmen inte vecklades ut.
Ett mänskligt och politiskt misslyckande.

Efter Koroljovs död så mer eller mindre offrades kosmonauten Komarov i en dåligt planerad rymdfärd 1967. Han störtade till marken när huvudfallskärmen trasslade ihop sig och resevskärmen inte vecklades ut.
Ett mänskligt och politiskt misslyckande.
.... då förstår jag varför du har köpt din sista kamera?

ANNONS
Götaplatsens Foto