Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...
Inte heller är det speciellt intressant att 20 år efteråt konstatera om jag hade behövt en försäkring eller inte. Som sagt: om man tror att en försäkring är en investering som ska löna sig har man missförstått hela konceptet.
(Du redigerade ditt svar så jag svarar separat.)

Om du läser mina inlägg så är min ståndpunkt den motsatta, försäkringar går med förlust.

Och det är därför man kan spara pengar på att inte ha dem om man har is i magen eller god ekonomi. Ditt företag som varit verksamt så länge är sannolikt ett bra exempel på detta.

Stora företag har på samma sätt inte bilförsäkringar, det är helt enkelt alldeles för dålig ekonomi, det är mycket billigare att betala skadorna än premierna.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Tvärtom, om du betalat flera tusen i premier i 20 år med endast mindre skador etc borde du kunna haft en rätt bra slant i buffert nu och därmed göra en försäkring onödig eller i alla fall mindre viktig så att du skulle kunna tex ha valt en med mkt låg premie och högre självrisk.
Då gäller det att man hunnit jobba ihop bufferten innan första skadan eller stölden sker.

Jag har relativit nystartad rörelse och hade inte hunnit inte hunnit jobba ihop en buffert när jag ca två veckor efter inköp drog mitt Sigma 120-300 i backen under ett fotouppdrag. Som tur var hade jag satt upp det på objektsförteckningen för försäkringen. Det var så illa skadat att Sigma valde att inte reparera det, de försökte i och för sig en gång men bytte sedan ut det. Det kostade mig en tusenlapp i självrisk och hade blivit betydligt dyrare om jag inte haft det försäkrat.
 

iSolen.se

Guest
Då gäller det att man hunnit jobba ihop bufferten innan första skadan eller stölden sker.

Jag har relativit nystartad rörelse och hade inte hunnit inte hunnit jobba ihop en buffert när jag ca två veckor efter inköp drog mitt Sigma 120-300 i backen under ett fotouppdrag. Som tur var hade jag satt upp det på objektsförteckningen för försäkringen. Det var så illa skadat att Sigma valde att inte reparera det, de försökte i och för sig en gång men bytte sedan ut det. Det kostade mig en tusenlapp i självrisk och hade blivit betydligt dyrare om jag inte haft det försäkrat.

Det är ett bra exempel på när man ska ha en försäkring, när man inte har råd att betala en skada. Alla kan göra kalkylen.

Det där var en väldigt låg självrisk för företag förresten.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tror ingenting. Jag gör heller ingen skadebedömning. Däremot tolkade jag dina tidigare inlägg som om du;

1. Använder en kamerautrustning i din enskilda firma.
2. Den går sönder och täcks inte av din hemförsäkring eftersom den normalt inte gäller för kommersiell verksamhet.
3. Du "säljer" den trasiga utrustningen till dig själv eller din sambo.
4. Du anmäler skadan till försäkringsbolaget och utnyttjar hemförsäkringen som ersätter skadan.

Ett sådant förfaringssätt betyder ett vilseledande med ekonomisk skada för försäkringsbolaget och ekonomisk vinning för den som utför manövern vilket uppfyller de objektiva rekvisiten för ett bedrägeri.

Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig men det var den tolkning jag gjorde.
Nr4 är ju helt och hållet fabricerat av er! Men ursäkten är godtagbar.

Blev nyfiken på alla era konstiga reaktioner så jag ringde faktiskt precis mitt f-bolag och pratade med en av deras handläggare för företag.

Så här fint är det. Om min kamera om jag köpt till mitt företag går sönder så får man lyfta ur den ur företaget (sälja den till mig själv) och få den reparerad på min hemförsäkring. Den finns ju inte mer i bokföringen. Hur man går vidare sedan med moms och allt annats tjafs är en annan historia som jag inte känner till hur firmor får köpa saker av privatpersoner eller om man får lyfta tillbaka kameran.

Blir det dock inbrott och kameran blir stulen så gäller inte min hemförsäkring. Punkt slut.

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du läser mina inlägg så är min ståndpunkt den motsatta, försäkringar går med förlust.
Försäkringar "går med förlust" tills de "går med vinst". Det är så konceptet fungerar. De är, som sagt, inga investeringar.

Stora företag har på samma sätt inte bilförsäkringar, det är helt enkelt alldeles för dålig ekonomi, det är mycket billigare att betala skadorna än premierna.
Nej, det blir inte "mycket billigare". Men det jämnar förmodligen ut sig och bör med viss sannolikhet löna sig på lång sikt -- om man har tillräckligt stor bilpark (eller vad det nu handlar om). Nu har ju varken jag eller TS (tror jag) hundratals kameror, så den här diskussionen har inte så mycket med tråden att göra.
 

iSolen.se

Guest
Nr4 är ju helt och hållet fabricerat av er! Men ursäkten är godtagbar.

Blev nyfiken på alla era konstiga reaktioner så jag ringde faktiskt precis mitt f-bolag och pratade med en av deras handläggare för företag.

Så här fint är det. Om min kamera om jag köpt till mitt företag går sönder så får man lyfta ur den ur företaget (sälja den till mig själv) och få den reparerad på min hemförsäkring. Den finns ju inte mer i bokföringen. Hur man går vidare sedan med moms och allt annats tjafs är en annan historia som jag inte känner till hur firmor får köpa saker av privatpersoner eller om man får lyfta tillbaka kameran.

Blir det dock inbrott och kameran blir stulen så gäller inte min hemförsäkring. Punkt slut.

/Stefan
Vilket bolag?
 

iSolen.se

Guest
Försäkringar "går med förlust" tills de "går med vinst". Det är så konceptet fungerar. De är, som sagt, inga investeringar.


Nej, det blir inte "mycket billigare". Men det jämnar förmodligen ut sig och bör med viss sannolikhet löna sig på lång sikt -- om man har tillräckligt stor bilpark (eller vad det nu handlar om). Nu har ju varken jag eller TS (tror jag) hundratals kameror, så den här diskussionen har inte så mycket med tråden att göra.
Varför väljer du ordet investering? Det kommer inte från mig.

Försäkringar är en utgift. Utgiften i snitt är högre än skadorna i snitt. Ju längre tid man kör eller ju större man är desto tydligare blir det.

Bilexemplet jag hade var televerket som var en av Sveriges största bilägare. Premierna skulle kostat dubbelt mot faktiska reparations och stöldkostnader.
 

iSolen.se

Guest
Ja, ungefär så, premien beror på försäkringsbelopp. Jag har för mig att om man är plusmedlem på FS så är det 2800 för 100.000 i försäkringsvärde.
Ok, så runt 3000 då. Dvs på 10 år har man lagt 30 000 i premier. Osv.

Alla kan göra sin kalkyl, men speciellt nya gillar inte otryggheten.

I parentes sagt; Jag reparerade ett objektiv för 1400kr häromdagen hos Lasses. Där hade inte försäkringen hjälpt mycket.
 

snap01

Aktiv medlem
Så sant så. Så länge jag kan använda hemsförsäkringen så är jag glad. De skriver ändå av lika mycket som jag gör ju. Allt ska vara avskrivet inom loppet på 3 år.
självrisk är 1500 kr och upp 60 000 kr ersätter dom.Dessutom har man ju ändå hemförsäkring så det enda jag betaalr är allrisktillägget. Ska dock fundera på att öka maxbeloppet.

/Stefan
till att börja med så gäller inte hemförsäkringen om du har företag o har tagit in kamerorna i företaget samma sak om ni får inbrott hemma är foto prylarna köpta i företaget så måste du ha företagsförsäkring.
Är du privat person så är det inga problem då täcker hemförsäkringen en hel del o du kan utöka skyddet o har du mycket prylar så kan du teckna en special försäkring som oftast kostar 3% av försäkringsbeloppet i premie per år o oftast har en låg självrisk på 1000 kr. Däremot har du företag o sakerna är skrivna i firman så kan du tex teckna en företagsförsäkring som dels täcker utlandsjobb,foto prylar hemma osv men den jag har är täcker rätt mycket mer men kostar ca 7000 kr per år o har en självrisk på 8000 kr.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
till att börja med så gäller inte hemförsäkringen om du har företag o har tagit in kamerorna i företaget samma sak om ni får inbrott hemma är foto prylarna köpta i företaget så måste du ha företagsförsäkring.
Är du privat person så är det inga problem då täcker hemförsäkringen en hel del o du kan utöka skyddet o har du mycket prylar så kan du teckna en special försäkring som oftast kostar 3% av försäkringsbeloppet i premie per år o oftast har en låg självrisk på 1000 kr. Däremot har du företag o sakerna är skrivna i firman så kan du tex teckna en företagsförsäkring som dels täcker utlandsjobb,foto prylar hemma osv men den jag har är täcker rätt mycket mer men kostar ca 7000 kr per år o har en självrisk på 8000 kr.
Jo, jag ringde dom jag skrev och frågade deras handläggare och fick svaret jag var ute efter.
Har man hobbyverksamhet så kan man ju göra avskrivningar på sin utrustning också, man skattar vinster etc. Då gäller hemförsäkringen.
Har man kontinuerliga inkomster så är man plötsligt tvungen att ha FA-skattesedel och då plötsligt gäller inte hemförsäkringen om man har med utrustningen i bokföringen.
Men man får lyfta ut den ur verksamheten och på så sätt nyttja hemförsäkringen.

Inget jag hittar på. Det är deras handläggare som borde veta som jag rådfrågat.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker nog att en kameraförsäkring kan ha sina poänger så länge premien inte är alltför hög.

Under några år ägde jag en EU-moppe som skulle kostat mig 600:-/månad att helförsäkra (det stjäls många moppar). I det fallet tycker jag definitivt inte det skulle lönat sig att betala en så hög premie, då jag hade möjlighet att förvara mopeden på ett stöldsäkert sätt.
 

snap01

Aktiv medlem
Jo, jag ringde dom jag skrev och frågade deras handläggare och fick svaret jag var ute efter.
Har man hobbyverksamhet så kan man ju göra avskrivningar på sin utrustning också, man skattar vinster etc. Då gäller hemförsäkringen.
Har man kontinuerliga inkomster så är man plötsligt tvungen att ha FA-skattesedel och då plötsligt gäller inte hemförsäkringen om man har med utrustningen i bokföringen.
Men man får lyfta ut den ur verksamheten och på så sätt nyttja hemförsäkringen.

Inget jag hittar på. Det är deras handläggare som borde veta som jag rådfrågat.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se


du har fortfarande ingen f-skattsedel men fotat många bröllop sista åren ?du måste kommit över hobby gränsen med råge ;-)
däremot försäkrings mässigt är det inga problem eftersom du inte driver företag med f skatt då kan du antingen använda hemförsäkring eller special försäkring bägge har fördelen med låg självrisk.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
du har fortfarande ingen f-skattsedel men fotat många bröllop sista åren ?du måste kommit över hobby gränsen med råge ;-)
däremot försäkrings mässigt är det inga problem eftersom du inte driver företag med f skatt då kan du antingen använda hemförsäkring eller special försäkring bägge har fördelen med låg självrisk.
Jo, jag har f-skattesedel nu. Nej, eftersom man inte behöver skriva ner sina saker i hobbyverksamhet utan kan dra av det direkt från inkomsterna så måste jag komma upp i rejäla summor innan jag går med vinst. Ex så köpte jag in saker för över 80000 kr förra året och början av detta.
Sen allt annat förbrukningsmaterial.
Sen är de flesta uppdragen från förra året TFP och de andra en blygsam summa för att bygga upp rykte och portfolion.
Nu har jag jobb över öronen och ska revidera priserna inför nästa år så de täcker all skatt och sociala avgifter.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
ANNONS