Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Skulle du ta med dig hela kamerautrustningen var gg du lämnar hotellrummet? Troligtvis inte. Är man "aktsam" i ett sådant fall?
Detta var riktat mer som en allmän fråga kopplat till ersättnignsregler. Jag tänkte mer än jag skrev, det blev otydligt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja Guero man måste också leva och ha roligt.

Och ja, i Sverige är det ovanligt. När det gäller fattiga delar av världen, nej det är inte ovanligt.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Det verkar som ett ganska bra alternativ, men vid inbrott i bil så är det lätt hänt att det blir en självrisk på 5 lakan. Om man inte har ett godkänt larm som utlöst OCH har haft utrustningen insynsskyddad.
Blir väl runt 1000 om året vid försäkringsbelopp 30000, beroende på om man vill försäkra för område Norden eller Hela världen. Måste man vara medlem i fotoförbund eller får man ta försäkringen som privatperson?
Ser att diskussionen börjar spåra ur nu, men hoppas ni har tid att läsa detta om ni får tid över. För övrigt, om du ska till typ sýdafrika så kan du ju börja oroa dig för hijacking, men men.......
Du måste inte vara medlem i SFF för att teckna försäkring via Gefvert. Du har en något högre självrisk och en något högre premie.
Självrisken är på 2000 har jag för mig, vilket är skapligt lite om du blir av med en utrustning för c a 30000.

Ring och prata med dem på Gefvert..de är mycket bra att ha och göra med.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Försäkring,,Huffff och fyyyy nej o nej.

Personligen så har jag nyttjat försäkringar i flera perioder och betalat måååånga tusenlappar för dessa,,

Sedan några månader så har jag min utr,stn helt oförsäkrad förutom hemförsäskringen såklart.

Jaga kommer nog aldrig att täckna en extra/tilläggs försäkring igen, det ÄR helt enkelt inte värt det i mina ögon. Man vet ju inte heller vad man för från bolaget den dagen det hänt ngt, detta glömmer man fort när man betalat en dyrdyr premie!

Ju mer värde man har i sin utr,stn dessto dyrare blir ju såklart också årspremien....

Man tror så gärna att yrkesverksamma fotografer med utr,stn på runt kanske 800 tusen skulle ha försäkrat prylarna, Nej o Nej, alla har INte alls det!

Mvh Niclas, som ser det att inte köpa försäkring som ett sätt att spara pengar till den dagen då ngt händer;=)
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Re: Försäkring,,Huffff och fyyyy nej o nej.

Niclasfoto skrev:
Jaga kommer nog aldrig att täckna en extra/tilläggs försäkring igen, det ÄR helt enkelt inte värt det i mina ögon. Man vet ju inte heller vad man för från bolaget den dagen det hänt ngt, detta glömmer man fort när man betalat en dyrdyr premie!
Det är därför man läser den där tråkiga bibbab papper som kallas för försäkringsvillkor.
Där brukar precis allt sådant framgå. =)

Niclasfoto skrev:

Mvh Niclas, som ser det att inte köpa försäkring som ett sätt att spara pengar till den dagen då ngt händer;=)
Det måste till bra många skadefria år för att spara ihop till en ny större utrustning.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Visst är det så.

Men om man då har den där värdefulla utrustningen som kostar tex 4000/år att försäkra så blir det enligt mig tillslut myycket pengar.

De vanligaste problemen med kameraprylar löses via garantin eller så täcks de inte av försäkringen eftersom "felet" räknas till vanligt slitage,,,

Då återstår oförutsedda händelser som tex rån, brand, bilbomb, inbrott etc,,,
Visst är detta sådant som händer men det motiverar inte mitt köp av en kanske falsk trygghet.. Förstår inte att folk inte ifrågasätter just det mera,,

JAg känner tex en fotograf som har så mycket urt,stn att han trots miljonomsättning på foto/år inte har råd att försäskra prylarna,, Han menar att det inte är värt det i längden, och han är ju bara ett ex,

Mvh Niclas, som förstår att folk försäkrar men som inte själv kommer att slösa pengarna dit igen,,
 
Senast ändrad:

Guero

Aktiv medlem
Ja Guero man måste också leva och ha roligt.

Och ja, i Sverige är det ovanligt. När det gäller fattiga delar av världen, nej det är inte ovanligt.
----

Jag pratade inte om Sverige när jag sa att det var ovanligt. I Sverige händer det ingenting så det kan vi bortse ifrån totalt. Även i fattiga delar av världen är det ovanligt när du ser den totala bilden.Det är till och med ovanligt i Mexico City där brottsligheten är hög. Jag vet för jag har spenderat mycket tid där. Även fast det händer relativt ofta (jämfört med Sverige) så är det ändå så pass stora städer vi pratar om att chanse är i stort sett noll. Med 25 mijoner invåndare ska det till att händå mycket innan oddsen blir höga. Detsamma gäller överallt du åker. Det händer saker men den totala risken är ändå så låg att du kan glömma den. Men man kan ju ha otur och tappa kameran i gatan så försäkring är alltid bra.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Guero skrev:
Men man kan ju ha otur och tappa kameran i gatan så försäkring är alltid bra.

Visst kan det vara bra. Men vad gör man om försäkringen plötsligt inte täcker det inträffade som givetvis måste stämma exakt överens med det inrapporterade?

Jag har själv inte råkat ut för ngt liknande men vet andra som har. I många fall så ljuger man för att bättra sina odds att få ngr pengar överhuvudettaget,,,

Om alla fick pengar som ansökte till bolagen så skulle premien vara typ tio ggr högre/år (Ett rent antagande,,).

Jag har varit en del på båt med kameran, helt oförsäkrad och tänkt tanken:
"-Tänk om jag tappade kameran och typ värden för 100000;- åkte rätt ned på ca 285m djup",,, huff visst kan det hända, visst KAn det hända,,

Nej jag förblir nog icke försäkrad så länge,, Kanske är jag samtidigt mer försiktig med prylarna och hanteringen av dem?

Mvh Niclas,
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Visst är det så.

Men om man då har den där värdefulla utrustningen som kostar tex 4000/år att försäkra så blir det enligt mig tillslut myycket pengar.
Alltså en utrustning som kostar 4000/år att försäkra är alltså kring 150000kr eller något liknande. Varför inte bli mera realistik och ta entusiastutrustningar för kanske en tredjedel...

Niclasfoto skrev:

De vanligaste problemen med kameraprylar löses via garantin eller så täcks de inte av försäkringen eftersom "felet" räknas till vanligt slitage,,,
En försäkring täcker i mitt fall även kamerahaverier etc.

Niclasfoto skrev:

Då återstår oförutsedda händelser som tex rån, brand, bilbomb, inbrott etc,,,
Visst är detta sådant som händer men det motiverar inte mitt köp av en kanske falsk trygghet.. Förstår inte att folk inte ifrågasätter just det mera,,
Du glömde oförutsedda händelser som att jag sumpar gluggen i sjön, tappar den på golvet, kamerastativet brakar ihop, tappar kameran i folkvimlet och den smäller i backen etc etc etc..
Eller för den delen att någon faktiskt rånar mig på en väska.

Niclasfoto skrev:

JAg känner tex en fotograf som har så mycket urt,stn att han trots miljonomsättning på foto/år inte har råd att försäskra prylarna,, Han menar att det inte är värt det i längden, och han är ju bara ett ex,
För honom är det också på ett helt annat sätt möjligt att kunna täcka eventuella småförluster i sammanhanget än för dem som kanske inte jobbar med de volymerna. Försäkringar gagnar kanske mera de mindre aktörerna.


Men alltså ta det lugnt, jag försöker inte värva dig till försäkringsbolaget..
 

Guero

Aktiv medlem
Nicklas

Stämmer nog att man är mer försiktig. Det jag brukar oroa mig för är stöld från hotell rum etc. speciellt när man är på lite konstiga ställen.... Vill gärna inte tappa 75 k utrustning......

mvh

H
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Johan Okker skrev:
Alltså en utrustning som kostar 4000/år att försäkra är alltså kring 150000kr eller något liknande. Varför inte bli mera realistik och ta entusiastutrustningar för kanske en tredjedel...

En försäkring täcker i mitt fall även kamerahaverier etc.

-Om utrustningen är värd 150000 då, känns det inte nödvändigt att försäkra då? Att försäkra en tredjedel känns som liten tröst när det händer;/

"En försäkring som täcker även kamerahaverier". Måste man då bevisa genom typ Canonservice att det inte handlar om normalt slitage?

Anledningarna att jag inte försäkrar min utr,stn är MÅÅnga och orkar inte ta upp alla här, men jag kan säga att för de pengarna som jag lagt ned på försäkring så hade jag kommit en bra bit på vägen runt jorden;) Sedan så har det väl ngt med att man inte räknar sin kamerautrustning som en guddom att dyrka till oändlighet heller och på den punkten så är vi ju också olika;)

Mvh Niclas, som inte tror på försäkringsbolagens barmhärtighetserbjudanden,)

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:

Johan Okker

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
"En försäkring som täcker även kamerahaverier". Måste man då bevisa genom typ Canonservice att det inte handlar om normalt slitage?
Förtydligande...är förkyld så jag var otydlig såg jag.
Försäkringen täcker alltså utgifter för hyra av utrustning till följd av haveri etc.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
-Om utrustningen är värd 150000 då, känns det inte nödvändigt att försäkra då? Att försäkra en tredjedel känns som liten tröst när det händer;/
Jag förstår faktiskt inte din argumentation.
Du exemplifierade en kostnad på 4000 per år i försäkringsvärde. Hur många entusiaster har utrustningar på 150000kr? Det är mera realistiskt med 50000kr som ett riktvärde.


Niclasfoto skrev:
Sedan så har det väl ngt med att man inte räknar sin kamerautrustning som en guddom att dyrka till oändlighet heller och på den punkten så är vi ju också olika;)
Vem gör det?


Niclasfoto skrev:
Mvh Niclas, som inte tror på försäkringsbolagens barmhärtighetserbjudanden,)
Vem gör det? En försäkring är ett ömsesidigt avtal. Inget barmhärtighetserbjudande. Det är upp till var och en att välja.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Johan Okker skrev:
Jag förstår faktiskt inte din argumentation.
Du exemplifierade en kostnad på 4000 per år i försäkringsvärde. Hur många entusiaster har utrustningar på 150000kr? Det är mera realistiskt med 50000kr som ett riktvärde.




Vem gör det?




Vem gör det? En försäkring är ett ömsesidigt avtal. Inget barmhärtighetserbjudande. Det är upp till var och en att välja.

**

Jaja, men det finns absolut amatörfotografer med utr,stn för låångt mer än 50000,- bla undertecknad,, menmen nog om d.

"Vem gör det?" -Säkert många,,tyvärr;/ Själv så har jag vuxit förbi den lasten, kanske så låångt att jag inte ser vittsen med försäkring;)

Visst är det upp till var och en att välja, än så länge i alla fall;) Jag upplever inte bolagens egenglorofierande reklam som direkt verklighetbaserad, kanske mer som barmhärtighetserbjudanden, detta är MIna åsikter.


Mvh Niclas, som är som han är;)
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Jaja, men det finns absolut amatörfotografer med utr,stn för låångt mer än 50000,- bla undertecknad,, menmen nog om d.
Ja.. och?
Antalet entusiaster med omfattande kamerarepertoar understiger vida dem med en begränsad. Så ett högt nationellt snitt - och det är nog så vi får prata om vi skall kunna hålla diskussionen på ett generellt plan torde kunna vara kring de femtio.


Niclasfoto skrev:
Vem gör det? Säkert många,,tyvärr;/
Och de lär sig isf den hårda vägen att läsa villkoren och se vad som verkligen ingår i en eventuell försäkring etc.
Det är inte svårare än att faktiskt i vad du än företar dig i livet ha koll på läget och eventuella villkor.
Hur många köper t ex en bil utan att kolla villkoren? Varför försäkra något utan att göra detsamma?


Niclasfoto skrev:
Visst är det upp till var och en att välja, än så länge i alla fall;) Jag upplever inte bolagens egenglorofierande reklam som direkt verklighetbaserad, kanske mer som barmhärtighetserbjudanden, detta är MIna åsikter.
Hehe.. Jaja men reklam är som reklam är.. =)



Bara en fråga...
Den dagen du är ute och så blir du av med din kameraväska som för dagen var packad med säg 75papp vilket torde bli en bladare och ett par tre gluggar och tillbehör. Vad gör du då? När du står där utan försäkring? Snyter fram degen? Och i sådana fall får jag gratulera dig till att leva ett liv som du delar med ett fåtal.
De flesta uppskattar i det läget en VETTIG försäkring (och därmed sagt att det finns rena skojarförsäkringarna).
 

jakob gawlik

Aktiv medlem
Ett litet förtydligande angående värdeavskrivning på kameraprylar. Min far fick sin 801:a med optik stulen vid ett inbrott hemma. Folksam gjorde inte sedvanlig avskrivning utan bad Mattsons foto i lund att värdera prylarna enligt marknadsvärde.

Som jag har förstått det, rätta mig gärna om jag har fel. Så är det skillnad på elektronikprylar och elektronikprylar. En dvd-spelare eller dator avskrivs ensligt schablonen o% första året, sedan 25% per år. För Fotoutrustning gäller andra regler.

Just nu är jag lite träningssliten, men imorgon ska jag lusläsa försäkringsvillkoren och återkomma..


/Jakob
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Johan Okker skrev:
Ja.. och?
Antalet entusiaster med omfattande kamerarepertoar understiger vida dem med en begränsad. Så ett högt nationellt snitt - och det är nog så vi får prata om vi skall kunna hålla diskussionen på ett generellt plan torde kunna vara kring de femtio.




Och de lär sig isf den hårda vägen att läsa villkoren och se vad som verkligen ingår i en eventuell försäkring etc.
Det är inte svårare än att faktiskt i vad du än företar dig i livet ha koll på läget och eventuella villkor.
Hur många köper t ex en bil utan att kolla villkoren? Varför försäkra något utan att göra detsamma?




Hehe.. Jaja men reklam är som reklam är.. =)



Bara en fråga...
Den dagen du är ute och så blir du av med din kameraväska som för dagen var packad med säg 75papp vilket torde bli en bladare och ett par tre gluggar och tillbehör. Vad gör du då? När du står där utan försäkring? Snyter fram degen? Och i sådana fall får jag gratulera dig till att leva ett liv som du delar med ett fåtal.
De flesta uppskattar i det läget en VETTIG försäkring (och därmed sagt att det finns rena skojarförsäkringarna).
hehe, varför så vresigt;))?

-Vad i det jag skrivit antyder att jag inte läst villkoren i de försäkringar jag haft? Haka inte upp dig i det.

-När det gäller de där 50000 eller mer var ett exempel och inget annat. Varför måste vi prata i generellt representativa tal om det inte ingick i inlägget?

-Den dagen jag blir av med min ryggsäck och står där utan försäkring så kommer jag varken att snyta dollar eller tårar,,,,, kanske ngr få tårar, ok;)
Visst hade det varit dumt så dumt Men på vägen dit så har jag sluppit undan mååången mååången premie på allt för mycket pengar och ju längre tiden går dessto mindre tårar den dagen förståss;)

Mvh Niclas, som INTe önskar denna kverulering!
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Det är lugnt Niklas...

Var och en har sin egen väg och bra är ju det, annars vet jag inte vad det skulle vara för samhälle vi levde i.

mvh
Johan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
om man är redig som jag, Niclas & Johan så kan man spara undan några tuselappar per år på banken istället :)

Problemet är att de där pengarna omvandlas på ngt konstigt sätt till andra objektiv.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Erik.. =)

Dessvärre är jag inte så redig...utan sponsrar de självgoda försäkringsbolagen istället inför den eventualitet att något faktiskt händer med prylarna när jag har dem med mig.
 
ANNONS