Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jag innehar en fotoutrustning värd ca 100000 och tycker hemförsäkringen är ett dyrt och dåligt alternativ. Har ngn tips? Försäkringen skall givetvis gälla även under resa i hela världen och täcka stöld, samt exempelvis om jag tappar den från en bergstopp eller under ett sportdyk.

Tacksam för tips!
Mvh Jocke

Någon sådan försäkring finns nog inte. Jag försökte försäkra min dykutrustning men det var ingen som var intresserad eftersom det anses vara en "risksport".
Det säkraste är nog att stoppa allt dyrt man äger i ett bankfack. Men då kan man ju resonera som så att himlen kan rasa ner på huvudet och ta livet av en när som helst.

Funkar den för en vanlig amatör också? SFF är väl bara för yrkesverksamma, så att man måste ha firma/vara anställd?

/Johan

Det att du har en utrustning som är värd 100k betyder att du är så illa tvungen att betala mycket för en försäkring. Billiga försäkringar för dyra grejor finns inte.

Men om du sen håller på med bergsklättring eller dykning är jag inte så säker på att spelar in. Jag har en komplett drulleförsäkring (som en separat del av hemförsäkringen) för min utrustning som jag själva värderat till ungefär 3500 euro. Den gäller alla oförutsägbara olyckor förutom krig, kärnkraftsolyckor och revolution (sic). Försäkringsbolaget var inte intresserad av a) exakt vad som ingår i min utrustning eller b) om jag med kameran i högsta hugg sysslar med basejump eller simmar med hajar. Men det kan ju hända att de vill ha såna saker utredda om den försäkrade summan är så hög som din.

Själv var jag förvånad över hur billig min försäkring är - det rör sig om typ 40 kronor i månaden för kameran tror jag. En summa som jag gladeligen betalar för den trygghet jag får genom försäkringen.

Att tänka på när det gäller försäkringar är att det är återanskaffningsvärdet för de förlorade prylarna som utgör ersättningen. Det är alltså inte självklart att prylarna ersätts med nya oanvända grejor.

Jag har bedömt att min hemförsäkring ger ett tillräckligt skydd för katastrofskador. Jag anser att försäkringspremierna blir på tok för höga om risker vid normalt till extremt brukade ska täckas in.

Jag räknar inte med att en ett år gammal Canon EOS 300D med 16 000 exponeringar på nacken kan ha ett speciellt högt återanskaffningsvärde. Även linser slits och tappar i värde i takt med att de brukas, vilket även det gör att motsvarande utrustning i liknande skick kan återanskaffas till lägre priser varefter tiden lider.

Funderar på hur en försäkringsgivare skulle klassa risken för skada, när kamerautrustning används vid alpin bergsklättring, dykning och fotografering i samband med extremistaktioner.

ANNONS
Götaplatsens Foto