Annons

Försämrar upprepad användning av Skala, Skeva etc bildkvaliteten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. Jag sparar alltid mina redigerade bilder i psd med lagren intakta. Ibland använder jag de olika omformningsfunktionerna, t ex Skala och Skeva, exempelvis för att fritt kunna omforma en del av bilden eller ett parti från en annan bild. Dessa bildpartier har jag då i separata lager.

Inte sällan händer det att jag vid ett senare tillfälle vill ändra lite i det omformade bildpartiet. Detta är ju enkelt eftersom det ligger som ett fristående lager. Men det jag undrar är, försämras bildkvaliteten lite varje gång jag t ex skalar om en infälld liten bild och sedan sparar om hela bilden i psd?
Psd-formatet i sig är ju ickeförstörande, men funktioner som Skala och Skeva måste ju göra så att Elements skapar nya pixlar och därmed omsamplar bildpartiet.

Vad jag också ofta undrat är om bildkvaliteten på ett bildparti försämras lite varje gång jag t ex skalar om det och sedan trycker Enter för att tydligare se resultatet medan jag provar mig fram, alltså innan jag sparat hela bilden i psd?
Bör man i så fall kanske backa i historiken och skala om bildpartiet från dess originalstorlek istället för att fortsätta där man var?
Det blir ju bökigare att göra så, men om man tappar lite bildkvalitet för varje omskalning som följs av ett tryck på Enter under redigeringen, kan det kanske vara värt det.

Mvh.
Lasse C

Hej Lasse

ja det förändrar/försämrar det ni omformar.
Därför är det rekommenderat göra alla justeringar tex skala, skeva, ändra perspektiv innan man trycker enter.

I ditt fall kan det vara bra att spara ett intakt lager som ni utgår i från varje gång ni vill göra om ett parti. Detta kan hållas dolt.

aptass skrev:
I ditt fall kan det vara bra att spara ett intakt lager som ni utgår i från varje gång ni vill göra om ett parti. Detta kan hållas dolt.
Hej och tack för svaret!

Ja, det är en metod jag använder i många andra fall så varför inte här också? Dels har jag ofta dolda lager av originallagret när jag tillämpar filter. Jag har inte CS3 så jag kan tyvärr inte använda smarta filter.
Sedan sparar jag också halvredigerade versioner av komplicerade redigeringar, i syfte att kunna gå tillbaka till och utgå från om jag senare skulle vilja göra om bara vissa saker, så slipper jag börja om helt från början.

Jag försöker helt enkelt bibehålla så stor flexibilitet som möjligt utan att det ska försämra bildkvaliteten, inom rimliga gränser naturligtvis.
I mitt drömprogram (finns det?) fungerar varenda funktion som redigerbara justeringslager i PS, beskärningar, roteringar, filter, ALLT! Då skulle man ha full flexibilitet (ångermöjlighet) utan att någonsin behöva förlora i bildkvalitet.

Det skulle i och för sig säkert lätt kunna bli enorma filstorlekar och kräva väldigt mycket processorkraft bara att visa bilderna. Kanske därför det (såvitt jag vet) inte finns än så länge. Men CS3s smarta filter är ett gott steg på vägen.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto