Vet inte om tråden passar på denna delen av forumet men kände att det var close enough
Jag är en pyrfärsk amatörfotograf som just köpt min första systemkamera och inte haft så mycket tid ännu att leka med den.
Nu har jag fått i uppdrag att fotografera min tjejs brorsas nya band på en konsert i helgen och jag vill gärna göra kameran och tillfället rättvisa någotsånär och då undrar jag helt enkelt om ni kan ge mig några snabba enkla pointers på hur jag kan få bra bilder med bra ljus i ett sådant förhållande som det är på en konsert.
Söker man på "konsert" så får man ännu fler träffar, bland andra den här som verkar innehålla en del matnyttigt: Fotade konsert med dåligt resultat =(.
De gånger som jag har fotograferat konserter så har jag kört kameran i manuellt läge, tagit några provexponeringar och kollat resultatet på displayen för att hitta "rätt" inställningar (ofta runt 1/60 sek på bländare 2.8 vid ISO800, men det beror ju på ljussättning på konserten i fråga).
Visst, men det kan ju finnas en massa andra råd som blir mycket tydligare om man kan användas de teremer som dyker upp på just hans kamera. Och även objektivråd blir ju enklare om man vet vilken kamera det rör sig om så vi vet vilka objektiv som finns, eller hur?
Men låt oss inte bråka om det, Martin; ge Daniel de råd du har, då!
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.