Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försöker lära mig att fotografera manuellt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mheel

Medlem
Hej
Jag har en pentax k5 och försöker lämna autoläget.
Problemet jag har är att kameran överexponerar hela tiden.
Vill främst fotografera med olika bländarsteg. Försöker därför använda Av läget.
Objektivet jag använder är ett sigma 70-200 2.8.
Testar jag att fotografera ett objekt i t.ex 2.8 väljer kameran en slutar tid på 13 ms och det bli bra exponering.
Men går jag upp till 11 i bländare då väljer kameran 1,3 s och bilden blir kraftigt överexponerad.
Iso ändras inte i Av läget men är inställt på 100.
Har även testat att ändra exponeringskompensationen så att bilden blir bra vid bländare 11 men då blir den dålig vid andra bländartal.
Vad gör jag fel?
Blir alltid bra bilder i atuoläget.

Mvh Magnus
 

Mheel

Medlem
Provade att byta objektiv till ett sigma 18-50 2.8 och har inte samma problem med den.

Mvh Magnus
 

Mheel

Medlem
Menar du 1/13 med 13ms? Fotar du med stativ? Både 1/13 och 1,3s är långa tider.
Det var för hand. Bara för att testa. Jepp menar 1/13. Problemet är exponeringen.
Har felsökt lite mer. Trodde att eventuellt bländaren fastnat. Men testade att ställa in slutartiden på 1s och bländaren på 2.8 och tog en bild och kollade samtidigt in i kameran. Såg att bländaren var fullt öppen . Höjde jag bländaren till 22 och tog en ny bild och då såg jag att bländaren var i stortsett helt stängd. Så den rör sig iallafall.
 

Rutquist

Aktiv medlem
1/13 sekund, f/2,8 borde ge samma exponering som 1,3 sekunder f/11, om det inte är någonting annat som ändras. (Det är 4 bländarsteg från f/2.8 till f/11 och 4 steg åt andra hållet från 1/13 s till 1,3 s.)

Låter som att det är något fel på bländaren i det objektivet.
 

Mheel

Medlem
1/13 sekund, f/2,8 borde ge samma exponering som 1,3 sekunder f/11, om det inte är någonting annat som ändras. (Det är 4 bländarsteg från f/2.8 till f/11 och 4 steg åt andra hållet från 1/13 s till 1,3 s.)

Låter som att det är något fel på bländaren i det objektivet.
Trodde att kanske bländaren fastnat men det verkar den inte ha gjort.
Kan jag testa bländaren på något annat sätt än det jag gjorde i mitt förra inlägg?
 

Per

Aktiv medlem
Finns mycket som kan trassla till det. En så enkel grej som att kameran är inställd på spotmätning för exponeringen kan också resultera i överexponerade bilder..?
 

Mheel

Medlem
Finns mycket som kan trassla till det. En så enkel grej som att kameran är inställd på spotmätning för exponeringen kan också resultera i överexponerade bilder..?
Uppdaterade kameran till senaste firmware. Men det hjälpte inte. Testade mer och då märkte då att bländaren inte stängde. Hittade bländarspaken och stängde den ett par gånger manuellt. Nu verkar det fungera som det är tänkt.
Får se hur länge det fungerar. Men nu vet jag var problemet sitter iallafall. Tack för all hjälp.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Har du fått lite olja på lamellerna så kan bländaren bli lite seg i rörelserna, den stänger visserligen, men lite för långsamt vilket ger överexponering.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Gimbal har nog rätt. När du använder bl 2.8 behöver slutaren inte röra sig så då funkar det.
 
ANNONS