Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förskjuts bilden i sökarnen för er när ni använder IS (Canon)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snömannen

Aktiv medlem
Förskjuts bilden i sökaren för er när ni använder IS (Canon)?

Som rubriken säger: Förskjuts bilden i sökaren för er när ni använder IS (Canon)?

Idag har jag varit ute och fotograferat lite och upptäckte en sak när jag använde mitt Canon EF 28-135 IS USM.

När jag trycker ned avtryckaren för att ställa in skärpan och även aktivera IS så förskjuts bilden i sökaren lite i sidled och höjdled. Bilden återgår när jag släpper avtryckaren så att IS stängs av. Det händer bara när jag har kameran vriden 90 grader, stående eller vad man ska kalla det. Porträttläge kallas det ju på skrivarspråk. Ska det vara så?

Har jag kameran horisontellt som man har när man tar vyer och så, är det ingen förskjutning vad jag kan se.

Senast ändrad:
Samma här. Ibland har det hänt att den liksom hänger sig och ger en extremt skakig bild. Vid riktigt långa slutartider (1 s och uppåt) vågar jag därmed inte använda IS. Jag tror att det ger skakigare bilder. Någon som upplever samma sak...?

Någon som vet om det ska vara så på IS-objektiv?

Varför händer det bara när man har vridit kameran i porträttläge?

Det är normalt att bilden hoppar till när IS aktiveras, det är väl när IS:en börjar jobba och "fryser" bilden.

Långa slutartider? Jag förmodar du menar när kameran står på stativ. Jag har för mig att det står i bruksanvisningen till objektivet att IS inte skall användas på stativ. Det är nog så att IS:en då kan försöka kompensera skakningar som inte finns, och då kan den få fnatt och börja skaka själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto