Annons

Förslag på teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

stefafo

Medlem
Efter mycket funderande har jag nu beställt en Olympus 100-400, tänker att jag börjar med denna och testar mig fram vad den har för begränsningar för mitt fotande osv. Kanske testar att komplettera med en telekonverter så småningom.
Tackar för all input, jag får återkomma med foton sen när jag testat lite :)
 

stefafo

Medlem
Tillägg, mycket trevligt första bemötande på detta forum, det tackar jag för. Så är inte alltid fallet när man är nybörjare på något :)
Kommer säkert komma med fler frågor framöver, på återhörande!
 

PMD

Aktiv medlem
Tack, lutar återigen åt att använda Olympusen med nytt objektiv, känns som en fin kamera som borde användas mer. Och om man fastnar i detta intresse kan man ju uppgradera senare.

Så om jag förstår saken rätt skulle en Panasonic (Leica står det också?) DG 100-400/4.0-6.3 kunna vara lämplig, och den ska passa kameran.
Både Olympus och Panasonic har objektiv med brännvidden 100-400 mm. Båda passar både Olympus och Panasonic. Det råder lite delade meningar om vilket som är bäst (jag har läst rätt många tester om dem), men en sak att vara medveten om är att vissa funktioner hos objektiven inte fungerar om man sätter objektivet på en kamera av det andra märket.

[Tillägg: TS hade tydligen redan koll på det av inlägg #21 att döma. ;-) ]
 

PMD

Aktiv medlem
Berätta gärna vad du tycker när du har provat lite!

Den viktigaste funktionen som inte fungerar när man använder ett objektiv av ena märket på en kamera av det andra märket är samspelet mellan IBIS och IS.

Hur viktigt det är i praktiken är tämligen individuellt. Jag har blandat friskt med objektiv och kameror från både Olympus och Panasonic, men jag har inget objektiv med IS som kan samarbeta ens med en kamera av samma märke. Det är något som inte fanns för 11 år sen när jag började fotografera med m4/3.
 

stefafo

Medlem
Berätta gärna vad du tycker när du har provat lite!

Den viktigaste funktionen som inte fungerar när man använder ett objektiv av ena märket på en kamera av det andra märket är samspelet mellan IBIS och IS.

Hur viktigt det är i praktiken är tämligen individuellt. Jag har blandat friskt med objektiv och kameror från både Olympus och Panasonic, men jag har inget objektiv med IS som kan samarbeta ens med en kamera av samma märke. Det är något som inte fanns för 11 år sen när jag började fotografera med m4/3.
Hej Per, läser nu igen vad du skriver om IBIS och IS och förstår först nu vad det är för något. Rekommenderar du att inaktivera stabiliseringen i antingen objektiv eller kamera? Hur märker jag om det inte fungerar ihop?

Nu har jag bara hunnit testa litegrann med nya objektivet, men jag tycker det lever upp till mina förväntningar. Önskar såklart att man hade kommit ännu lite närmare men det är nog antingen smyga närmare eller skaffa telekonverter som gäller :) Har bra gömslen nu till sommaren som brukar fungera bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag stänger av O.I.S. (Panasonics namn för bildstabilisering i objektivet) på Panasonic 45-200 när jag använder det på en Olympuskamera. Jag minns inte vad som händer om man inte gör så.

Med kamera och objektiv av samma märke finns det möjlighet att IS och IBIS kan arbeta tillsammans, men åtminstone för Olympus är det bara ett fåtal objektiv det fungerar med. Just ditt 100-400 tror jag inte stödjer "IS Sync" (som Olympus kallar det).

Huruvida det är bäst att använda objektivets eller kamerans bildstabilisering beror rätt mycket på vilket objektiv och vilken kamera det handlar om. Titta i instruktionsböckerna för din kamera och ditt objektiv och se vilken som ger mest stabilisering. Att prova lite omväxlande med båda varianterna är inte heller helt fel.
 

mmakr

Aktiv medlem
Hej, ny här och ny på att göra ett försök till bättre fotografering.

Sitter ofta ute i naturen eftermiddagar, kväll, skymning och studerar vilt och fåglar. Skulle vilja fotografera dessa på ett bättre sätt (bätttre än med telefonen). Särskilt att kunna komma närmare och även klara av svagare ljus. Kommer nog inte använda stativ, men kommer kunna ha bra stöd.

Har en "systemkamera" (som jag kallar det) en Olympus OMD M10 MIII och ett antal olika objektiv men inget som lämpar sig för detta tror jag. Mina inledande funderingar:
- Är det lönt att börja med denna kamera och ett lämpligt objektiv?
- Om ja, vilket objektiv föreslår ni som kan?
- Om nej, vilken setup föreslår ni att jag börjar kika på?

Läst runt lite, skulle denna kunna vara lämplig att börja med tillsammans med den kameran jag redan har?
M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm f/2,8 PRO

/Stefan
Zuiko 40-150 mm är ett alldeles utmärkt objektiv tycker jag . Har detta samt även haft ett 300mm 4.0 pro. Med rätt hus har det en blixtsnabb fokusering . Vill du fotografera flygande objekt behöver du ett bättre hus.
Jag har haft en. Olympus E-Mx1 och det funkade sådär jämfört med mitt Canon R5 men nya OM-1 tillsammans med 40-150mm är helt suveränt för flygande objekt.. Jag sålde min300mm 4.0 pro pga dels lite rasslig bokeh och dels att den snäva bildvinkeln gjorde att den var besvärlig att använda till flygande objekt. OM-1 fungerar skapligt på så svåra objekt som flygande fjärilar . Med konverter får du hygglig räckvidd för stationära objekt. I gott ljus är det svårt att se skillnad på bildfilerna från R5 och OM-1. Beskärningsmöjligheten är dock förstås klart sämre för OM1 och bruset vid ISO över 6400 är för kraftigt. Den nya brusreduceringsfunktionen i Lightroom classic är en gamechanger när det gäller brusproblematiken med små sensorer men över 6400 ISO blir bilden ändå väldigt dassig.
På din fråga om 40-150 mm pro är ett bra objektiv så är svaret definitivt ja. Den finns ofta att köpa begagnad för ett högst rimligt pris, ibland även med konverter till. Mvh Åke
 
ANNONS