Annons

Första nybörjarobjektiv till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Har kommit över en begagnad 20D och behöver nu komplettera med ett objektiv för att kunna börja fotografera :)
Min budget är definitivt begränsad och smärtgränsen går definitivt vid 2000 kr.

Vad skall man då satsa på för ngt?

Antagligen kommer jag ju senare komplettera med en mer telezoom, kanske 70-200 så därför känns det mer relevant med hyffsat vettig vidvinkel på första objektivet.

Om man köper tex. ett 28-105 kommer man då uppleva 28mm för lite vidvinkel för normal fotografering?

Vågar man köpa begagnat eller är det bättre att köpa nytt?

De objektiv jag främst tittat på är dessa (priser från cyberphoto):

Sigma UC 28-105/3,8-5,6 till Canon AF 995kr
Sigma DL 28-135/3,8-5,6 till Canon AF 1595kr
Sigma 18-50/3,5-5,6 DC till Canon 995kr
Canon EF 28-105/4-5,6 USM 1995
Canon EF 28-90/4-5,6 DC III 1295

Är USM värt de extra pengarna?
Några filter man definitivt måste ha och är det bra att lägga pengar på ett motljusskydd också?

Hoppas på många vettiga svar! :)

tack

28 innebär "noll" vidvinkel, då det motsvarar utsnittet hos 45mm med en småbildskamera, eftersom sensorn i din 20D är 1,6 gånger mindre än en filmruta (multiplicera brännvidderna med 1,6 så får du motsvarande utsnitt om du vill jämföra med en analog kamera).
Med så trång budget vete fasen vad man ska rekommendera, men begagnat är nog att föredra om du alls ska komma upp i nån nivå som matchar kameran skapligt. Sigma 18-50/3,5-5,6 är väl kanske ingen höjdare, men fan vet om de andra är det heller.
Jag hade ett tag ett Tokina 19-35/3,5-4,5 som var mycket trevligt. Det är rätt begränsat uppåt i brännvidd, men mycket bra optiskt, och finns att hitta för runt tusenlappen begagnat.

Om man skulle gå upp en tusenlapp då? Skulle det ge mig ett vettigare objektiv?

Fick tips om Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC. Är det något att ha? Verkar kosta runt 3000 kr

contender skrev:
Om man skulle gå upp en tusenlapp då? Skulle det ge mig ett vettigare objektiv?

Fick tips om Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC. Är det något att ha? Verkar kosta runt 3000 kr

Det verkar vettigt - då får du både vettig kvalitet och vidvinkel.

Ok, då ska jag titta mera på de då. Finns det några andra objektiv i ungefär samma prisklass (definitivt inte dyrare :) ) som kan vara ngt alternativ?

Vad är givna komplement? Motljusskydd och skylight-filter?

Sök efter ett Tamron 28-75 2.8, det brukar gå att hitta för c.a 2 500:- beg och är ett riktigt kanon objektiv.

Eller så skaffar du nämda Tokina 19-35/3,5-4,5 + Canon ef 50 1.8 så har du en riktigt trevlig kombo för nästan inga pengar alls...

Har i princip bestämt mig för att satsa på ett Sigma 17-70 / 2,8-4,5 DC Macro.
Bör jag komplettera detta med ett UV- eller Sky Lightfilter? Och till ett objektiv i den här prisklassen är det lönt att köpa det dyraste filtret eller räcker det med ett av de billigare?

Samma fråga ang polarisationsfilter. Köpa dyrt Hoya Hmc super eller nöja sig med ett lite billigare?

mvh Alexander

ANNONS
Götaplatsens Foto