Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Första objektiv?
- Trådstartare Liini
- Start datum
JazzBass
Aktiv medlem
Jag har en nikon d40 och vill gärna köpa ett objektiv. Jag har bara stadard objektivet 18-55 och skulle gärna vilja byta, men jag vet inte till vad?
Någon som har något tips på något kul objektiv för runt 2000?![]()
Nikkor AF-S 35/1.8 DX? Det är ett ljusstarkt och prisvärt normalobjektiv, knappast fel i någon kameraväska (om man har någon av nikons DX-kameror som D40). I övrigt varför inte en telezoom, t.ex. AF-S DX 55-200/4-5,6 VR?
Allt beror på vad du vill fotografera. Vad saknar du med kitobjektivet? Ljusstyrka, bättre zoommöjligheter, mer vidvinkel eller nåt annat? Vill du ha snabb autofokus eller klarar du dig i värsta fall med manuell fokus? Övriga egenskaper du vill att objektivet ska ha?
JazzBass
Aktiv medlem
Hej
Har inte Nikon ett likande 50mm 1,8 som Canon? Billigt, skarpt och ett bra porträttobjektiv och kort tele på din kamera.
/HYB
Bra objektiv, om man klarar sig utan AF. Det gjorde inte jag, inte tillräckligt väl i alla fall. Alltför många bilder blev suddiga p.g.a. lite fel inställd fokus (avståndsmätaren hjälpte lite med det blev ändå många suddiga bilder). Avsaknaden av fokusmotor i D40/40x/60/3000/5000 -husen är viktigt att ta i beaktande. Behöver man kunna ställa in fokus någorlunda snabbt och säkert är inte detta objektiv ett bra val. I övrigt är det ett mycket bra objektiv, om än lite snävt för "vanliga" bilder. AF-S versionen med ljusstyrka f/1,4 är att föredra om man vill ha 50mm brännvidd och autofokus på dessa kameror utan motor. Men det kostar dubbelt upp..