Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexanderpalmer

Ny medlem
Hej alla glada fotografer!

Jag tänkte önska mig en systemkamera i födelsedagspresent/julklapp i år, för att börja fota lite i allmänhet! :)

Jag har läst runt lite, men insåg ganska snabbt att jag inte förstod några av alla begreppen och vad de olika delarna har för funktion. Så om det finns någon kunnig med lite tid på nacken skulle jag uppskatta en översiktlig genomgång av vad de olika delarna (objekt, sensor, o.s.v.) har för funktion och vilka andra begrepp som brukar användas!

Om någon har något bra tips på en bra kamera för en med lite erfarenhet, inte helt nybörjare, men som ändå är ganska lätt att lära sig så kom gärna med rekommendationer!

Tack vänner, peace!

Gå till en affär och låt en säljare förklara allt du vill veta. Då kan du också hålla i och jämföra olika modeller och prisklasser.

Några tips finns här: http://www.pulpeten.se/kameraguide

Wikisidan du fick tips om ger en bra översikt över de termer du behöver känna till.

Per

Bra artikel, möjligtvis är den lite vinklad vad det gäller spegellösa. Det finns många fördelar med spegelöst som artikeln tar upp, men det finns även en del nackdelar som t.ex. att det drar mycket ström. De flesta (alla?) går därför ned i sovläge efter ett par minuter, och sedan tar en stund att vakna till liv igen, vilket kan vara irriterande om något motiv skulle dyka upp oväntat. Går jag därimot ut med min spegelförsedda kamera kan jag slå på den när jag går ut genom dörren på morgonen och vara klar att ta en bild direkt utan fördröjning tills jag kommer hem på kvällen och slår av den.

Ett annat problem är att autofokus ofta är långsammare än på spegelförsedda modeller. Nyckelordet som TS ska titta efter när det gäller spegellöst och autofokus är "fasdetekterande autofokus" som får upp hastigheten ordentligt, jämfört med de som använder kontrastdetektering. Exempel på kameror med fasdetekterande autofokus är Nikons 1 serie med kameror som Nikon V1, V2, S1, mfl

Det finns även en fördel med elektronisk sökare som inte togs upp i artikeln, nämligen är så kallad "fokuspeeking" sominnebär att det liksom blir lite konturer runt dete som är skarp i sökarbilden och är ett bra hjälpmedel om man behöver ställa in skärpan med äldre objektiv som inte har autofokus.

Tack alla för era tips!! Jag ska läsa igenom era artiklar och jag ska nog även besöka någon affär för att höra vad de har att säga. Finns det någon anmärkningsvärt bra kamera affär för detta i Stockholmsområdet som ni kan rekommendera utifrån egna erfarenheter?

Återigen stort tack!

De flesta (alla?) går därför ned i sovläge efter ett par minuter, och sedan tar en stund att vakna till liv igen, vilket kan vara irriterande om något motiv skulle dyka upp oväntat.

Har bara erfarenhet av E-M5 (OM-D, Olympus) och någon "stund" är det inte tal om direkt. Det tar längre tid att föra kameran till ögat än det tar den att blir klar igen. Så skulle det hänga på denna "egenhet" så är det mycket av en icke-fråga, anser jag - med E-M5:an, alltså.

Har bara erfarenhet av E-M5 (OM-D, Olympus) och någon "stund" är det inte tal om direkt. Det tar längre tid att föra kameran till ögat än det tar den att blir klar igen. Så skulle det hänga på denna "egenhet" så är det mycket av en icke-fråga, anser jag - med E-M5:an, alltså.

Problemet är att man ibland inte tänker på att kameran gått och lagt sig förrän man sätter kameran till ögat och möts av en svart sökarbild. I de lägena är även en sekund eller så, en ganska lång stund. Du förlorar ögonkontakten med motivet, och är det t.ex. en flygande fågel eller något annat snabbt hinner väldigt mycket hända på den tiden, och när väl sökarbilden går på igen måste du reagera på och komponera om. Där går säkert ytterligare en knapp sekund, och vid det laget är fågeln borta.

Faktum är att en del kameror kan vara irriterande i det här avseendet även om de inte "somnat". Jag tänker på kameror som har elektronisk sökare som automatiskt slås på när man för kameran till ögat. Det brukar resultera i någon bråkdel av en sekund med mörk sökare när man tar upp kameran vilket återigen kan vara tillräckligt för att man ska hinna tappa bort motivet. Om jag inte minns fel kan du slå på sökaren med en knapp på din Olympus vilket är en stor fördel.

Jag tycker nog liksom unoengborg att det är en fråga. Men saker är ju så att om man stoppar ner en groda i en kastrull med kallt vatten, och sen långsamt, succesivt höjer temperaturen, så kommer grodan aldrig att hoppa ur, utan kommer att bli levande kokt. Dvs, vad jag menar är att många användare vänjer sig vid begränsningarna hos spegellösa, eller värre, anpassar sin fotografering efter begränsningarna.

Det finns en härlig befrielse i att kunna gå ut, sätta på kameran, ta av objektivlocket, och sen gå runt hela dagen utan att bekymra sig om varken batteritiden, standby konfiguration, eller att sensorns filter får för mycket sol & ljus. Och man kan när som helst lyfta den och se genom sökaren. Och man kan närsomhelst trycka av.

Tiden det tar att lyfta kameran till ögat är för lång. Vad om du t.ex väntar på en bild? Du siktar och är beredd, men hejhopp, där gick kameran ner i standby mode, och innan den hinner tillbaka är bilden borta. Visst, du kanske inte fotograferar så, eller den typen av motiv. Visst det går att konfigurera tiden till standby, ju längre - ju fortare tar batteriet slut. Men det är ytterligare en sak man skall hålla på att strula med.

Och det är bara beredskapen. Det finns en massa andra saker som också gör det bekvämare att fotografera med en spegelreflex (eller kamera med optisk sökare överhuvud). Som den direkta och omedelbara kontakten med motivet genom den optiska sökaren, och autofokusen, och det större kamerahuset att hålla bekvämt i, under långa dagar utan att få mjölksyrakramp i fingrarna. Och att man kan stoppa i ett fulladdat batteri, 32GB SD-kort, och sen ge sig ut på en veckas segeltur och ta nära 1000 bilder. Och man kan byta objektiv utan att få damm på sensorn. Nu har ju en del spegellösa kameror faktiskt vettig ergonomi, men de flesta är hopplösa även där, utan direkt åtkomst till exponerings inställningar och AF-mode'er.

En spegellös är bekvämare att bära med sig. En spegelreflex är bekvämare att fotografera med.
Jag inledde min digitala tidsålder med spegelöst. När jag till slut köpte min digitala EOS var det en riktig halleluja-upplevelse. Äntligen frälst.

Men föralldel, förespråkarna för spegellöst (vilka jag uppenbart inte tillhör) gillar att kamerorna är mindre (och den aspekten kan jag absolut förstå och respektera, särskilt vad avser m4/3), ...och att "de ser modernare ut". Sen är det det här med 'gamla objektiv'. Skall man använda sådana så skriker det väl nästan efter en Sony NEX och adapter. Men det är ju en sak som jag betraktar som en ickefråga. Så det finns absolut olika uppfattningar.

Till TS. Om du till sist väljer spegellöst - se till att du då köper en med sökare, alltså EVF-sökare (elektronisk). Det gör en stor skillnad och var kanske mitt misstag (även om jag är lyckligare med spegel). Tyvärr är EVF kameror påtagligt dyrare än sökarlösa.

Till TS. Om du till sist väljer spegellöst - se till att du då köper en med sökare, alltså EVF-sökare (elektronisk). Det gör en stor skillnad ...
Om du till sist väljer en kamera med EVF-sökare - se till att du då köper en med användbar EVF. Väldigt många är väldigt dåliga, inte minst när ljuset tryter lite.

Bra artikel, möjligtvis är den lite vinklad vad det gäller spegellösa. Det finns många fördelar med spegelöst som artikeln tar upp, men det finns även en del nackdelar som t.ex. att det drar mycket ström. De flesta (alla?) går därför ned i sovläge efter ett par minuter, och sedan tar en stund att vakna till liv igen, vilket kan vara irriterande om något motiv skulle dyka upp oväntat. Går jag därimot ut med min spegelförsedda kamera kan jag slå på den när jag går ut genom dörren på morgonen och vara klar att ta en bild direkt utan fördröjning tills jag kommer hem på kvällen och slår av den.

Ett annat problem är att autofokus ofta är långsammare än på spegelförsedda modeller. Nyckelordet som TS ska titta efter när det gäller spegellöst och autofokus är "fasdetekterande autofokus" som får upp hastigheten ordentligt, jämfört med de som använder kontrastdetektering. Exempel på kameror med fasdetekterande autofokus är Nikons 1 serie med kameror som Nikon V1, V2, S1, mfl

Det finns även en fördel med elektronisk sökare som inte togs upp i artikeln, nämligen är så kallad "fokuspeeking" sominnebär att det liksom blir lite konturer runt dete som är skarp i sökarbilden och är ett bra hjälpmedel om man behöver ställa in skärpan med äldre objektiv som inte har autofokus.

Jag sitter precis på samma sits att skulle välja mitt första digital system kamera. Mitt största bekymer är just val mellan en spegellösa MFT eller en DSLR med spegel.

Det problemet som du beskrev om spegellösa har jag inte läst på andra håll (jag är dock inte så påläst). Ofta pratar man om hur snabba de "moderna" MFT kamerorna är och man kan se mkt filmer om det på Youtube od.

Jag har svårt att förstå en mindre spegellösa kamera ska vara mer strömtörstig än en mkt större DSLR. Ligger problemet i att de ofta har mindre batteri kanske?

Det sov-läger på en sån spegellösa kamera, det är inget man kan stänga av?

Jag ska lösa mitt problem genom att börja med att testa på begagnad utrustning. Nu väntar jag på en Panasonic G5 som jag köpte här på fotosidan.se. Den är ju en topp model från förra sommarn och nu kan man få med förhållandvis "rimligt" pris. Det ska jag testa och känna ett tag, känns det bra ska jag uppgradera mig till den nya GX7 eller E-M1. Eller väntar på nästa generation när de har fått inbyggt GPS.

Blir det inget bra resulstat ska jag då testa ASP-C DSLR och hoppas att jag kan stanna där.

MVH
Yudong

Jag har svårt att förstå en mindre spegellösa kamera ska vara mer strömtörstig än en mkt större DSLR. Ligger problemet i att de ofta har mindre batteri kanske?
Det som drar ström på en spegellös kamera är displayen. Displayen måste vara igång när man ska ta en bild, annars ser man inte vad man gör. På en DSLR tittar man rakt igenom objektivet via en spegel. För det behöver det inte vara någon display igång. En DSLR drar väldigt lite ström förrän man börjar trycka på knappen.

Det sov-läger på en sån spegellösa kamera, det är inget man kan stänga av?
Man kan fördröja det, men då drar kameran naturligtvis ännu mer ström.

...Eller väntar på nästa generation när de har fått inbyggt GPS.
GPS är tillsammans med WiFi prylar som också drar mycket ström.

Det som drar ström på en spegellös kamera är displayen. Displayen måste vara igång när man ska ta en bild, annars ser man inte vad man gör. På en DSLR tittar man rakt igenom objektivet via en spegel. För det behöver det inte vara någon display igång. En DSLR drar väldigt lite ström förrän man börjar trycka på knappen.

Man kan fördröja det, men då drar kameran naturligtvis ännu mer ström.

GPS är tillsammans med WiFi prylar som också drar mycket ström.

Så klart, tänkte inte på det. Tack för svaret.

Wifi och GPS är dock nödvändigt ont som jag får lida självvilligt :)

MVH

ANNONS
Götaplatsens Foto