Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Förstora beskuren hästbild

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har tagit en hästbild på min 8mpix 30D som jag sedan beskärt lite. Nuvarande storlek är bredd 1555 px höjd 1368 px, jag vill lämna in den till ett fotolabb och få denna bilden i 30*45 cm.

Ska jag interpolera upp den och beskära den själv i photoshop eller bara ladda upp bilden som den är till fuji direkt, fast då står det att kvalliten inte blir bra.

Vad tycker ni att jag ska göra för att få bra resultat?

MVH C

Jag skulle interpolera upp den själv först så att man själv har kontroll över hur uppskalningen går till. Jag vet inte hur labben gör, men det är ju inget kul om den kommer tillbaka pixlig. Dock har du inte så många pixlar att jobba med, så helt perfekt resultat får du nog inte i vilket fall.

Men om jag förstorar upp den till det formatet så betraktar man ju bilden på längre avstånd. Så de borde väl funka utan att de ser dåligt ut?

Det går nog att förstora upp den, men du skriver att du beskurit bilden "lite". Du har ju nästan halverat storleken på den. Men som du själv skriver det beror på betraktningsavståndet om det blir bra eller dåligt, mitt råd är att dra upp den till önskad storlek i PS, skärpa den försiktigt och sedan skicka den för utskrift. Det är ju ingen jättekostnad att prova sig fram. Jag tycker du skall prova Crimson istället för Fuji.
/M

Det går nog att förstora upp den, men du skriver att du beskurit bilden "lite". Du har ju nästan halverat storleken på den. Men som du själv skriver det beror på betraktningsavståndet om det blir bra eller dåligt, mitt råd är att dra upp den till önskad storlek i PS, skärpa den försiktigt och sedan skicka den för utskrift. Det är ju ingen jättekostnad att prova sig fram. Jag tycker du skall prova Crimson istället för Fuji.
/M

Okey jag förstorar upp den med alien skin blow up plugin, som jag tycker gör jobbet bättre än ps egna. Sen skickar jag in den till crimson.

Ska jag ha 200 eller 300 dpi när jag förstorar den?

Tack för svar

Scott Kelbys trick

Scott Kelby har ett recept i någon av i sina böcker som bygger på att du ökar bildstorleken i steg om 10% i PS. Det är lite magi kring varför just 10%, men jag har provat vid något tillfälle och det blir helt klart bättre (skarpare bild) än att ta hela förstoringen i ett steg.

I PS väljer du Bikubisk mjukare i dropdown menyn.
Ange sedan 110% i dokumentstorlek.

Är du riktigt seriös kan du så klart göra ett funktionsmakro ;-)

/lycka till
Peter

Tycker du redan fått bra svar så då kan jag koncentrera mig på gnället ;)

Det herter:

Att beskära
Har beskurit
Är beskuren

Inte beskära, beskärt, eller beskärd

Stavfel, eller andra "mindre" fel struntaar jag i, men grova fel som detta ger mig rysningar i ryggraden. Skriver du som du gör här på fotosidan så är det väl ingen större fara, men skall du förklara för ett fotolabb eller kanske i framtiden försöka sälja bilder så kommer du göra bort dig. Ett tips på vägen bara.

Kalle, skall man klaga på andras stavning och språkfel får man fanimej skriva perfekt själv. Annars kan man lika gärna låta bli.

Tycker du redan fått bra svar så då kan jag koncentrera mig på gnället ;)

Det herter:

Att beskära
Har beskurit
Är beskuren

Inte beskära, beskärt, eller beskärd

Stavfel, eller andra "mindre" fel struntaar jag i, men grova fel som detta ger mig rysningar i ryggraden. Skriver du som du gör här på fotosidan så är det väl ingen större fara, men skall du förklara för ett fotolabb eller kanske i framtiden försöka sälja bilder så kommer du göra bort dig. Ett tips på vägen bara.

Senast ändrad:
I PS väljer du Bikubisk mjukare i dropdown menyn.
Ange sedan 110% i dokumentstorlek.
Peter

I den Scott Kelby bok jag har föreslår han att man ska skriva in de mått och dpi man vill ha på sin bild direkt men istället för "Bikubisk mjukare" (som Adobe rekommenderar för förstoringar) ska man använda "Bikubisk skarpare (vilket Adobe rekommenderar för förminskningar).

Har inte testat själv men enligt Scott så fungerar det bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto