Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoring av E100VS och Velvia 100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på hur stora papperskopior man kan göra från Kodak E100VS innan kornen blir uppenbart synliga (=störande)?

Jag tänker mig ett betraktningsavstånd på runt 1 meter från en vägg. Just nu funderar jag på att göra en 30x45cm papperskopia från E100VS. Men det kanske är för stort för att hänga i ett vanligt rum (med tanke på det relativt korta betraktningsavståndet)!?

Hur är det med Velvia 100F..hur mycket mer "tål" denna att förstoras upp jämfört med E100VS?

En annan sak jag funderar på i samband med förstoringar är damm/skräp som lätt fastnar på ens bilder. Trots att man blåser så rent man kan är risken uppenbar att man på den uppförstorade kopian får svarta prickar från dammet. Och det är ju inte speciellt kul att få tillbaka en sådan bild. Hur noga är egentligen labben med "dammreduceringen" i samband med scanningen/förstoringen?

jag har gjort 20 x 30 förstoringar från E100 VS och kan bara säga att det funkar utmärkt! Tror inte det är nåt problem att dra upp till 30 x 45.

Velvia 100F är tydligt finkorningare än E100VS och klarar 30x45 för att sitta på vägg. E100VS går nog också bra om man inte är allt för kräsen.

Okej, tack för svaren. Om nu kornen upplevs störande vid 30x45cm får man väl göra mindre kopior i fortsättningen. Svårare är det ju inte.. :=)

Tack igen!

forstheim skrev:
Jag tänker mig ett betraktningsavstånd på runt 1 meter från en vägg. Just nu funderar jag på att göra en 30x45cm papperskopia från E100VS.
Jonas, varför inte se det så här.
En 30x45 cm kopia är 3 ggr större (linjärt) än en vanlig 10x15 cm kopia.
Betraktningsavståndet 1 m är väl också ca 3 ggr större än det man brukar använda för 10x15 cm kopior.

Med andra ord, en 30x45 cm kopia betraktad från 1 m ställer samma krav på skärpa och finkornighet som en 10x15 cm kopia från 33 cm.

Olle

Jo, så kan man också se på det förstås. Men jag har aldrig gjort några 10x15 kopior från E100VS och har därför ingen referens att gå efter där.. ;=)

Men det är klart..negativfilmer med ISO 200 (som har större korn än E100VS) ser ju fina ut som 10x15 kopior. Så det ger väl en liten vink om vad E100VS preseterar i större format.

Har du en bra diaprojector borde du kunna se där när kornen blir störande om du också har en väldigt finmaskig duk, eller ett bra papper.

Hur stort kan man projecera innan kornet blir störande.

---Tror nog att det inte borde vara ngt problem att förstora till 30x45cm om betraktningsavståndet skall vara en m.
Jag menar att filmen kan förstoras upp till 40x50cm utan problem om positivet är bra och likaså processen...
MEEEN betraktningsavståndet på dessa kopior (också) ned till 30x45cm är nog enligt mig längre än en meter.....

Beror ju på hur bilderna skall hänga, om folk direkt kommer att gå fram till bilderna eller kanske det är mer naturligt att hålla avståndet vid den individuella väggen, är det möbler emellan osv. Eller skall bilderna till och med upp på galleri!...

Beroende på betr,avståndet kan bilden blåsas upp nästan "hur stor som helst"...

Många faktorer spelar in, kornet är bara en detalj av många detaljer.....(men dock viktig faktor, tycker jag:)

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
[B
MEEEN betraktningsavståndet på dessa kopior (också) ned till 30x45cm är nog enligt mig längre än en meter.....

Beror ju på hur bilderna skall hänga, om folk direkt kommer att gå fram till bilderna eller kanske det är mer naturligt att hålla avståndet vid den individuella väggen, är det möbler emellan osv. Eller skall bilderna till och med upp på galleri!...[/B]

Jo, du har rätt i att betraktningsavståndet på en 30x45 kopia kommer att vara längre än 1 meter. Det kommer väl snarare vara 1,5 - 2 meter (eller tom ännu längre i vissa fall), men man vill ju gärna ha lite "säkerhetsmarginal". På 1 meters håll kan man fortfarande få en överblick av en bild av den storleken, och då är det förstås bra om inte kornen ser ut som stora bowlingklot.. :=). Men man kan ju styra det lite (precis som du antyder) genom att tex ha en möbel mellan betraktare och bild.

Så nu är det bara att hitta ett bra labb också. Lokala labb som "Kodak Image Center" och "Photoquick" här i Ronneby/Karlskrona har jag en känsla av inte är tillräckligt omsorgsfulla i processen för att slutresultatet ska bli på topp. Vilka labb rekommenderar ni annars i Lund/Malmö? Befinner mig nämligen där i de trakterna lite då och då..

Att 100VS skulle vara märkbart kornigare än 100F går att diskutera, men kanske inte här...

Däremot har jag förstorat 100VS till 70x100 papper med gott resultat. Visst kan kornen synas men konstigt vore det annars! Lämna till ett proffslab för bästa resulat.

Vare sig du väljer Velvia 100 eller Kodak 100VS spelar ingen större roll när det gäller kornigheten. Skillnaderna mellan gäller främst karaktären.

Jag har gjort 70x100 förstoring från sämre diafilm än 100VS - och den förstoringen klarar även nära betraktningsavstånd.

min förstoring gjordes hos ett proffslabb och är hel dammfri. Idag kör oftast proffslabbet ut bilden från en digitalfil. Flmen skannas med Imaconskanner med dammborttagning.

ANNONS
Götaplatsens Foto