Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoringsapparat - vilket val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Vad är bäst att sattsa på när man räknar sig som nybörjare när det gäller mörkrumskopiering?

Jag har funderat på

en Durst B30 med objektiv för 1650:-


eller en Durst 307 Color med objektiv och div tillbehör för 2500:-


Jag har inga större planer på att framkalla i färg. Därför undrar jag om en Durst 307 Color fortfarande är ett bättre val än en Durst b30. Blir det svårare med en färg förstorare?
 

pery

Aktiv medlem
Man kan även använda färgfiltren till svartvitt multigradepapper. Har aldrig provat men det finns en tabell i Photax katalog. Följer man den tabellen slipper man ändra exponeringstid efter hårdheten.

Per

(som just håller på att fixa till ett mörkrum efter 20 års uppehåll med den hobbyn)
 

qlicken

Aktiv medlem
Tjenare Victor.

Visst katten är det en klar fördel med en apparat med färghuvud.

Du kan även använda en S/V apparat med filterhållare och lösa filter för typ multigrade filter om du vill använda fotopapper med variabel kontrast.

Men jag vet hur det är, snart vill du prova RA-4
och kanske till och med Ilfordcrome.

Min rekommendation satsa på färghuvud.
där är du fri att utöva hela registert.

Ge järnet....
 

skalmac

Aktiv medlem
Objektivet är viktigt, har du ett dåligt objektiv på förstoringsapparaten, så spelar det ingen roll hur bra objektiv du har på kameran, allt ska endå igenom glas igen!
 
ANNONS