Annons

Förvara kemikalier

Produkter
(logga in för att koppla)

DeNovo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har hållit på en tid och framkallat s/v filmer och förstorat upp bilder än tid nu. Vilket jag tycker är både roligt och intressant samtidigt som det är ett bra komplement till digital fotografering.

Över till min fråga:

Problemet är att jag börjar har så många utblandade kemikalier att jag inte vet riktigt vart jag skall lägga dem. I vad kan man förvara kemikalierna?

Jag har hittils använt en bälgflaska, men tyvärr har jag bara en sådan. Har lagt resten av kemikalierna i genomskinliga glasflaskor, men de börjar även vara på upphällning. Mamma behöver nämligen dem när hon gör saft.

Så andra frågan är om man kan förvara kemikalier i vanliga limonad flaskor eller om jag måste köpa fler bälg flaskor.

Hälsningar,
Sebastian Åstrand
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Köp dig några extra bälflaskor är mitt råd. Kemikalier mår bäst i mörka flaskor och bälgflaskorna är extra bra eftersom du kan klämma ihop dem efter mängden kemi i dem. Mindre luft i flaskan = mindre risk för oxidering...

Kemiflaskor hittar man ofta till en mkt billig pennig på tradera..
 

Emil-G

Aktiv medlem
Bälgflaskor är bra men dyra, för korttidsförvaring (iaf ett halvår) fungerar vanliga PET-flaskor bra (Coca-cola, Fanta etc). Märk dem tydligt och ställ dem mörkt, svalt och högt så att ingen kommer åt att dricka ur dem av misstag.

Gammal framkallare kan bli förvillande lik coca-cola...
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
petflaskor

Petflaskor fungerar bra och är lätta att göra rena. Förvara kemin mörkt så klarar den sig bra. Petflaskorna är på väg att försvinna och ersättas av de mjukare flaskorna. Så samla på er av de här
bra flaskorna.

mvh
Lasse
 

millhouse

Aktiv medlem
Förvaring av kemi.

Det du skiver Emil är bra på ett sätt, men jag vill nog påstå att PET-flaskor mer hör hemma i pantsystemet än som förvaring av kemi.Det går inte att använd en PET- flaska till fotokemi och sedan lämna den till pantsystemet. Med tiden blir plasten i dom "försvagad" och dom kan faktiskt börja läcka. Nej,Sebastian du gör bäst i att be om litet bidrag av dina föräldrar för att investera i flaskor av glas eller bälgflaskor. Det är ju lite riskfyllt att din mor tar och använder dom du haft för att göra saft i.Hos Photax i Sverige www.photax.se/ ( kostar en 1l glas 32:-,bälg 1l 45:).
För att dom inte skall oxidera är bälgflaskorna bra, lätta att "pressa" ut luften. Det blir dock alltid någon luft vilket man tar bort med hjälp av antioxidant.Detta är en spray som man sprutar in överst i flaskan/bälgen.Min flaskor /bälg använder jag alltid till samma sorts kemi. För att att minska riskerna för "olyckor".
Så hoppas att jag att du använder någon dunke för att förvara använd kemi som du sedan lämnar till återvinning.
Lycka till i det analoga mörkrummet.
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Hej!

Tack för alla bra svar.

Tyvärr kan jag inte beställa från Photax eftersom frakten därifrån till Finland kostar ca 500kr + att man måste beställa för minst 800kr. Dessutom kan de inte skicka via bussgods eller DPD. Så det skulle inte vara något litet bidrag jag skulle få be pappa om.

Jag har även kollat med min lokala fotohandlare, men tyvärr tar han bara in Ilfords sotiment och där ingår inga flaskor av någon typ.
Kollade även hos apoteket, men det tar 9Euro (~80kr) för en 500ml brun glasflaska vilket är för mycket enligt mig.

Så det blir nog att använda PET flaskor för förvaring. Efter användning får jag väl helt enkelt gräva ner dem i marken, om man inte kan lämna in dem igen.

/Sebastian
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej!
Som du ser så har den analoga fotografi och därmed mörkums arbete kommit på undantag när den digital "böne ropen" ekar över såväl Sveige som Finland.För inte så länge sedan kunde man gå in i vilken fotoaffär som helst och köpa grejer. Idag ser dom som arbetar i dom som skall kallas för fotobutiker ut som dom få ont i magen om man ställer en fråga om tex fotokemi.Dom är totalt ute i cyberrymden och far.
Finns det någon fotoklubb i din närhet? Om det är så kanske dom vet om det är någon "analogtok" som har lite prylar som flaskor du kan kanske till och med kan få.
Men... Sebastian gräv för all del inte ned dom använda PET-flaskorna, nej lämna dom till återvinning och tala om att dom har använts till fotokemi. Tänk på djur,natur och en annan filur - vi människor.
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jo, visst har jag märkt av den där plötsliga magsjukan vid olika fotoaffärer. Brukar komma så fort som man nämner ordet "mörkrum".

Jag är för tillfället med i en fotoklubb och det är deras mörkrum som jag använder. Är även där via som jag fått låna en bälgflaska, då vi bara är 2 av ca 50 medlemmar som använder mörkrummet. Så gissningsvis så har ingen annan några flaskor när de flesta avytrat sina mörkrum.

Så får så lov att använda PET-flaskor och se senare på vilket sätt jag avytrar dem. Men kanske kommer jag att göra en beställning från FotoMayr i Tyskland och där tycks de ha flaskor. Dock har jag ingen aning om vad frakten därifrån kostar.

Hälsningar,
Sebastian
 

millhouse

Aktiv medlem
FotoMayr i Tyskland

Hej igen!
Jag handlar själv bla av FotoMayr (ilfochrome kemi som det är svårt att få i svedala till rimligt pris).FotoMayr är bra på det visset att jag kan sända min order och be dom om pris på frakten.
Vad gäller köp av kemi från tex England och USA går det inte pga av deras restrektioner.
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Hej!

Angående FotoMayr i Tyskland. Hur mycket brukar du få betala i frakt för att beställa några kilo?

En annan fråga. I ett inlägg skrev du att du hoppas att jag lägger förbrukad kemi i en dunke. Jag blev förvånad eftersom jag aldrig tidigare gjort detta utan häller all kemi i avloppet. Orsaken till det är att jag i skolan, där jag lärde mig om mörkrums arbete. Sa läraren åt oss att hälla alla kemikalier i handfatet.

/ Sebastian
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej!

På din första fråga har jag just nu inget svar, har inga fakturor framför mig, så jag skall se om jag finner någon, återkommer!
"Sa läraren åt oss att hälla alla kemikalier i handfatet." Oj, den läraren skulle behöva gå en grundlig kurs i miljövård. Natruligtvis häller man inte kemi i avloppet. Detta oberoende om detta leder till något kommunalt eller om man har egen brun.I båda fallen så angriper det vår natur.Du har en rad med ämnen som bara inte skall ut i "naturen". Vad man gör när man återvinner är att företag bra på dessa produkter "återvinner" dessa. I Sverige är det som så att man som privat person utan kostnad kan lämna denna kemi till dom kommunala återvinnings stationerna.Företag betalar en mindre avgift.
Du borde nog ställa frågan till den läraren om han fortfarande har den inställningen.
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Ok!
Hoppas att du hittar en faktura. Orsaken till min undran är om det är billigare frakt därifrån än från Photax. Dessutom borde frakten vara ganska lika mellan Sverige och Finland.

Jag skall kolla upp med läraren om han fortfarande lär andra elever att spilla kemikalierna i avloppet. Jag skall även själv sluta med det och lägga det i någon form av dunk.

/ Sebastian
 

Emil-G

Aktiv medlem
Rolf, det är inga som helst problem att köpa kemi från USA eller England. Det är bara vissa råkemikalier; t.ex. silvernitrat, hydrokinon och dikromatsalter som är belagda med transportrestriktioner. Så sent som i höstas köpte jag två ovanliga framkallare (Diafine och PMK) från Freestyle Photographic utan problem.

I England finns bland annat Silverprint och Retro Photographic som gärna säljer till övriga Europa. I Tyskland finns förutom Fotomayr även Fotoimpex och Monochrom. I USA är Photographer's Formulary och Freestyle bra ställen att handla från. Tänk på att moms tillkommer på varor köpta utanför EU.

Jag har bara testat Fotoimpex och Freestyle av de ovan nämnda postorderföretagen samt besökt Silverprints London-butik. Frakten var snabb och billig (speciellt från Fotoimpex) och de var båda väldigt vänliga och hjälpsamma. Fotoimpex har ett enormt sortiment och är väldigt duktiga.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tack för rättningen Rolf. Faktum kvarstår dock att det finns flera säljare runt om i Europa och USA som utan problem skickar fotokemi till Sverige (och troligen Finland).

Jag skall själv beställa ett lass med prylar från Freestyle om en månad eller så, jag väntar på att de skall få in ett papper som jag vill testa. Om norska tullen släpper in prylarna är det nog inga problem med den svenska.
 

Kijana

Aktiv medlem
sebbex skrev:
Hej!
Problemet är att jag börjar har så många utblandade kemikalier att jag inte vet riktigt vart jag skall lägga dem. I vad kan man förvara kemikalierna?
Kemikalier, det är ett växande problem om man gillar att ta fram bilder i mörkrummet.
Jag brukar förvara kemin i vattenflaskor som jag köper billigt (kranvattnet här är ändå inget vidare) av plast, alltså den där mjuka typen av plastflaska som blivit allt vanligare. Hittills har det gått bra.

Där jag bodde förut fanns det ett konditori som brukade ge bort plasthinkar och plastdunkar till kunderna eftersom kondiset inte hade möjlighet att ta hand om plasten själv, eller kunde lämna det till återvinning. Kanske du kan gå runt och fråga där du bor om du kan få plastkärl de ändå ska slänga. Kanske finns det fler brukare än konditorier som använder detta.

I veckan investerade jag i tre 2-litersdunkar som jag tänker förvara kemin i. Egentligen är det någon form av stor saftflaska för väldigt törstiga barn, men det funkar bra för kemi också. Dessutom kostade de bara tio kronor styck.
Vartefter kemin i dessa dunkar blir förbrukad tänker jag hälla över den i plastflaskor för vidare transport till återvinningen.
 

millhouse

Aktiv medlem
det är inga som helst problem att köpa kemi från USA eller Engla

Hej Emil!
Detta läste jag på Freestyle Photograph:
Hazardous Materials
Chemicals containing hazardous materials may only be shipped via FedEx ground service and only within the continental United States. In addition to our regular shipping charges, the fee for shipment of these items is $20 per box, up to 55 lbs.
Länken är följande:www.freestylephoto.biz/c_pol.php#hazmat
 

Emil-G

Aktiv medlem
Rolf,

Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden så skickar Freestyle i princip allt utom vissa råkemikalier i ren form, t.ex. silvernitrat, hydrokinon och dikromatsalt (även ett fåtal färdiga blandningar är belagda med restriktioner). Jag kanske borde poängterat att dessa varor är tydligt märkta med "ORMD/Hazardous Ground shipping only" i röd text. Om du bläddrar lite i Freestyles webshop så ser du att det är mycket få artiklar som är märkta på det viset och resten kan alltså skickas internationellt utan problem. Jag har själv köpt flera fotokemikalier därifrån utan några problem.

Jag förstår inte varför det skulle vara lättare att köpa kemi från Tyskland än från England? De lyder under samma lagstiftning, det enda som skiljer dem åt är butikernas inställning till internationell handel.
 
ANNONS