Annons

Förvirrande symboler på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Jag har sedan November försökt bli kompis med symbolerna för dom olika ljusmätningslägena på Canon 20D.

Men jag lyckas inte, hur i hela friden har man resonerat på Canon då man designade detta?

Om man visste resonemanget bakom kanske jag skulle lyckas få in det i min tröga skalle.

Om man jämför med min Sony kamera så tycker jag Canons lösning är ologisk.

Hur ser det ut på 10D, 300D tex?

Se ett förslag på i min mening mer logisk lösning i bifogad bild.

Bilagor

• eos-20d-metering.gif
    eos-20d-metering.gif
    8.5 KB · Visningar: 561
Jag håller med dig. Jag använder i princip bara manualen till en sak: att kolla vad symbolen för ljusmätning står för!

Så har det sett ut sedan EOS-kamerorna introducerades. Jag tror inte att Canon är beredda att ändra detta efter nästan 20 år.

På andra modeller finns även en punkt som indikerar spotläge. Man lär sig med tiden, förhoppningsvis.

Jag som alltid har kört med Canon har aldrig reagerat på att symbolerna är konstiga, utan jag tycker att dom känns naturliga. Samma symboler fanns redan på modellerna före EOS-kamerorna, förutom evaluerande mätning som är en senare uppfinning.

Som Lars-Erik sa, så har det varit så sedan 1987..
Anmledningen till att () markerar Partial, eller utsnittsmätning, är för att * är upptagen av spotmätningen. Ditt förslag om att tom ruta skulle motsvara evaluerande mätning är lite felaktigt. Då visar man att kameran mäter jämnt över hela ytan, vilket inte är fallet med mätmetoden, eftersom den tar olika hänsyn i olika områden.

Precis, () läget markerar ju partial som är ca 9% medan en * markerar spot som brukar ligga mellan 1% och 2%.

Att (*) då markerar flerfältsmätningen känns mer naturlig än en tom ruta som markerar centervägt, vilket jag iofs inte använder, men det är ju den älsta av de tre mätmetoderna vad jag vet.

Tomas: Av ren nyfikenhet.. hur skulle symbolen för spotmätning se ut?

För även om 20D inte har spotmätning, så måste ju EOS-serien vara enhetlig. Blir lite jobbigt annars att skifta mellan kameror.

Håller med Palmquist Christensen, använder också min manual till i stort sett endast en sak, d v s tolka mätsymbolerna. :) Tur att manualen har ett så hanterligt format att den alltid lätt kan följa med. Har själv använt Canon de senaste 2 decenierna, AE-1, T60, T70, Eos 600, Eos 10, men sluppit denna förvirring ända tills jag köpte 20D ;-) Men kameran är så gudomligt bra i övrigt så jag förlåter härmed Canon officiellt ;-) haha
MVH, Niclas

Problemet kanske ligger i...

Problemet kanske ligger i att jag inte till fullo fattat vad dom olika lägena egentligen betyder.

Det slog mig just att "Evaluative Metering" tar större hänsyn till ljusförhållandena i dom punkter där kameran hittat fokus. Stämmer det? Det sägs inte rakt ut i manualen men det nämns att vi manuell fokus är mätningen baserad på center fokus punkten. Där av mitt antagande.

Kanske nån vänlig själ kan redogöra för dom tre olika lägena.

*ASG*, Underbart förslag, tack för dagens skratt... (gårdagens skratt fixades av filmen masdjävlar, varför den filmen endast bör ses av dalmasar om dessa har självdistans ;-)

Spotmätning - En liten punkt på 1%-2% där mätningen enbart sker i den punkten. På vissa kameror är denna mätpunkt flyttbar eller att du kan välja flera olika fria punkter i bilden, så kallad multi-spot.

Partial - En avgränsad punkt likt spotmätningen som är något större, ca 9%. Kan på en del kameror länkas till vald fokuspunkt.

Centrumvägd - Äldre mätmetod som mäter över hela bildytan men som tar mer fasta till centrum av bilden där motivet antas ligga. Kan på en del kameror länkas till vald fokuspunkt.

Evaulerade - Mäter över hela bildytan eller ett mängd celler, bikakemönster(minolta). Den jämför sedan efter en databas och ett gäng algoritmer som tolkar bilden vad som är vad, himmel, förgrund, motiv, och väljer sedan en exponering baserad på denna förinställda databas. Förvånansvärt bra för generellt fotografering men kan bli lurad i vissa typer av situationer. Jag antar att på vissa kameror kan tillverkaren ha valt att vikta mot vald fokuspunkt och avstånd. Bland annat i blixtmätning såsom E-TTL 2.

Finns i manualen till 20D på s.71.

ANNONS
Götaplatsens Foto