Annons

F1 Singapore

Produkter
(logga in för att koppla)

Snajder

Aktiv medlem
I september kommer jag att vara i Singapore och kolla Formel 1, detta är ju ett nattlopp där banan visserligen är upplyst men jag funderar ändå på hur lönt det kommer vara att ta med kamera in.
Jag har en Pentax K-X, tänkte köpa ett 55-300 f4-5.6 objektiv.. Naturligtvis hade jag hellre haft ett tex 70-200 f2.8 men detta ryms inte i min budget..

Vad tror ni, kommer jag kunna få hyffsade bilder trots allt? Vad ska man tänka på?
 

Roger Sjödin

Aktiv medlem
Hej!

Det här skulle jag också gjort innan jag traskade iväg och såg formel 1 :)

Jag var på premiären av F1 Cirkusen då den var cirka 10min från där jag bor och jag har ett motorintresse så jag var inte så förberedd som jag borde ha varit.

Jag hade inte budget att köpa något nytt innan jag skulle dit så tyvärr hade jag bara min 550D och ett fast 50mm men jag tänkte det borde ju ändå gå att få hyffsade bilder på nånting. Målet var ju ändå inte att fota utan det var en bonus.

Jag tror jag testade alla inställningar som var möjliga på min kamera men i slutändan har jag nog inte en enda bild jag är nöjd med. Så förbered dig på mycket svåra bilder säger jag bara... Hoppas du får bra tips av folk som fotat F1 med lyckats resultat.

Jag drog slutsatsen att det jag har i min kameraväska är inte gjort för att fota F1 ;p

ps. Glöm för fasen inte hörselproppar!!! :)
 

botrops

Medlem
Hej!
Högt iso tal, seriebildstagning på högsta läget och försök o fota där det är som ljusast!
Lås fokus på ett ställe o börja fota strax innan bilen kommer så kanske du får något skapligt kort!
Du har en kamera som e bra på högre iso tal så testa 3200, 6400 blir skapligt "grova" bilder men men..... kanske är bättre än ingen alls :)

Skapligt avis på dej.........

Lycka till mvh Stefan
 

Snajder

Aktiv medlem
Jag har tidigare fotat Formel 3, detta var dock mitt på dagen och använde min Lx3:a i fullt inzoomat läge, så bländaren låg väl på 2.8.. Detta gick ganska bra, får hoppas att det är upplyst bra, vi ska även sitta i en av de långsammare sektionerna så det borde väl förbättra chanserna lite också.
 

apstrand

Medlem
Klart du ska ha med kameran! ;)
En sak du kan göra i förväg är att träna på att panorera med "halvlångsam" slutartid (runt 1/250 kanske?) så hjulen och marken får lagom med rörelseoskärpa, då får man mycket mer liv i bilderna. En av tjusningarna med F1 är ju farten, men den försvinner lätt i en helt statisk bild.
Får du till den tekniken är det nästan en fördel att det är lite mörkt ;)

I Istanbul 2009 hade jag det omvända problemet, strålande, stekande sol hela tiden. Körde iso 100 och fick ändå blända ner en bra bit (har några bilder här: http://www.flickr.com/photos/apstrand/sets/72157619689769352/)

Glöm inte bort att ta lite omgivningsbilder också, lätt hänt att komma hem med flera hundra närbilder på bilar men inget som säger nåt om hur det kändes var att vara på plats..
Om ni ska vara där på träningen och kvalet också så kan man ofta gå runt mycket friare på fler sektioner än den man bokat. Helt klart värt att utnyttja för att hitta fler vinklar att plåta från.
 
ANNONS