Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

f90x ,eos 1n gamla arbetsrävar

Produkter
(logga in för att koppla)

-Ale

Aktiv medlem
har nu startat mitt nya projekt , att investera i en ny (beg)35 kamera . pga min ganska kassa ekonomi som studerande 15-åring handlar det om något billigt men kvalitativt och robust . och snöat in mig två modeller som ligger på låga beg-prisklasser dessa digitala teknikens dagar. de två kamerorna är Nikons f90x och canons eos 1n. någon som har några erfarenheter av dessa kameror som begagnadeköp? är kamerorna kans ändå ganska olika?. mad kan råka ut för med en billig eos 1'a är väl att den är press-körd dvs då ganska sliten ? tacksam för rådgivning från de som erfarenheter av kamerorna! tack i förväg

mvh Ale

blocket 4-ever

Du har uteslutigt kameror så att du nu väljer mellan F90X och Eos 1n?

F90X har jag själv haft. Snabb autofokus men plastig kamera.

Eos 1n är mycket bättre byggd, men har bara använt Eos 1 själv så jag kan inte kommentera Eos 1n.

Köpte själv en Nikon F4s som första kamera, den var jättesliten och just en gammal presskamera. Den hade 64.000 exponeringar bakom sig men den höll och gjorde mig aldrig besviken.

Tycker det är ok att köpa en sliten presskamera om du betalar ganska lite och om det är en proffskamera (eos 1, F4, F5) som ska hålla för slitaget.).

Men kolla in vad för objektiv Nikon / Canon har, vad du gillar bäst och vad de kostar, Kamerahuset är väl i längden den minsta investeringen.

Jag tycker du köper en Eos för 3-3500kr och tutar och kör ;-)

Mvh

edit stavfel

Senast ändrad:
Hej!

EOS 5 eller EOS 1n är två riktigt bra kameror, naturligtvis är 1n att föredra, men även EOS 5 är en riktigt fin kamera, som i princip skänks bort numera ;)

Glöm inte att optiken spelar stor roll och att det kanske är dumt att bränna alla pengar på ett häftigt hus. En 1n kostar nog runt en 4000:-, femman ungefär hälften..

Eos 1N är i en annan klass än F90X. En eos 1N för 2500-3500 är nog den kamera som ger mest kvalitet för pengarna.

Men även Eos 3 finns nu riktigt billiga och då får du en garanterat nyare kamera. 1N gjordes mellan 94 och 00, 3:an kom 98 och görs fortfaarande.
Med Eos 3 får du samma tålighet som 1N men mer modern med E-TTL mm.

Tidiggare kostade både 1n och 3 runt 5000-6000 men nu har 1n dykt i pris och jag tror inte riktigt att 3:an följt med i prisraset.

F90X är visserligen ingen dålig kamera men den är ännu äldre än 1n och ingen proffskameran. Jag tycker att prisskillnaden mellan F90X och 1n är så liten att det är värt att satsa på 1n. F100 är super men för dyr.

Det finns idag billiga 1n som inte är hårdkörda.

Summa sumarum så tycker jag att Eos 1n är kameran att leta efter. Men har du inte råd med bra objektiv så är det precis som Jeppe skriver vettigt att titta på Eos 5. Jag använde två sådana yrkesmässigt mellan 1993 och 2000, så de funkar fint.

tackar för alla svar! ska kolla runt lite men jag kollar mer på eos modellerna , - man har ju sett en hel del begagnade 5'or på marknaden .

mvh ale

jepp tobias .

ettan säljs alltid med boostern eller ? annars kostar väl boostern ganska lite begagnad. har kollat lite på femman men är inte den mkt plastigare än ettan? jaja ska bege mig till mattssons foto i lund och kolla in 2 ettor för 2500 respektive en rs'a för 3500.

mvh ale

T-Max 400 skrev:
Eos 1 kan säljas utan booster ja och Eos 5 är riktigt plastig (föredrar själv F90X framför Eos 5).

Öhh??

Polykarbonat, samma som i mc-hjälmar ;)

1n RS har fast spegel och man "förlorar" 1/3 steg i ljusstyrka. 3500:- är ett riktigt bra pris för en RS..eller du menar kanske HS? som då egentligen bara är en 1n med PB-E2.

Jeppe skrev:
Öhh??

Polykarbonat, samma som i mc-hjälmar ;)

1n RS har fast spegel och man "förlorar" 1/3 steg i ljusstyrka. 3500:- är ett riktigt bra pris för en RS..eller du menar kanske HS? som då egentligen bara är en 1n med PB-E2.

Vad var "Öhh"et till Jesper?

Att inte Eos 5 är plastig eller till att Eos 1 kan säljas utan booster?

Eos 5 känns plastig, men den funkar och håller. Det är väl ändå viktigast.

Att ge en massa extra för känslan är nog inte den bästa prioriteringen i det här fallet. Ett vettigt hus och resten av pengarna till film och objektiv är mer rätt.

F90X är också ett bra val och det kan vara lättare att hitta begagnade objektiv.

Eos 5 är ett bättre val än Eos 1 tycker jag.Eos 1 känns gammal. Eos 1n är proffsvariant av Eos 1n, men lite overkill. Booster är knappast nödvändigt. Lägg pengar på objektiv istället. Men jag såg en booster för 500 hos Mattssons och då kan det vara kul. Men 2500 + 500 blir ändå än tusing mer än en femma. Du får mycket för den tusenlappen, men samtidigt måste du ha råd med obejktiv också.

Ett vettigt objektiv är ett begagnat Sigma 28-70/2,8 eller ännu bättre om du hittar ett Tamron 28-75/2,8. Ljusstyrka 2,8 är alltid bra. Det finns också en del vettiga och billiga normalobjektiv som 28/2,8 och 50/1,8

50 f1.8 är ju kanon, billigt snabbt o skarpt.

Tamrons 28-75 f2.8 kostar 3000kr på technikdirekt.de (4000kr på cyberphoto.se), bra pris i mina ögon.

ja , - jag har ju mitt glugg-problem också och där får det bli billigt , satsar väl pengarna i huset och någon billig glugg så får man jobba sig uppåt i glugg-skafferiet . ska kolla in 28-70 gluggen från sigma , låter som en allround glugg.

tackar för svaren! mvh ale

Hej jag har f90x och är mycket nöjd med den, kan inte uttala mig om canon men det som de säger innan mig är säkert sant.
Såg igår på radannonser en f100 för 4500kr här på fotosidan. Det borde vara ett bra pris ör den kameran om det skulle vara av intresse.
Lycka till

Satt i precis samma sits som du gör nu för ett par månader sedan. Valet stod mellan Eos 1n / Eos 5 och F90x

Jag valde att köpa en F90x, både för att jag tidigare fotat mycket nikon men även för att jag hittade en knappt använd med alla tillbehöver jag behöver till ett bra pris.

Jag kände på både F90x och EOS 1n innan jag köpte och visst känns EOS 1n lite robustare, utan tvekan. Men jag trivdes bättre med layouten på F90x. Det passar mig bättre i handen. Sen tycker jag det är lättare att hitta bra gluggar och annat tillbehör till bra priser till min Nikon.

Många "till" där i slutet :)

Jeppe skrev:

1n RS har fast spegel och man "förlorar" 1/3 steg i ljusstyrka.

Å andra sidan så slipper man spegelvibrationer. Det är fullt möjligt att det kompenserar för den längre slutartiden man måste använda.

Jag har inte gjort några systematiska tester själv (jag har en EOS RT) men jag har sett en websida där skribenten hävdade att avsaknaden av spegelvibrationer mer än väl kompenserade för längre slutartider.

PD

matnyttige skrev:
Egentligen är det 2/3 steg man förlorar fast Canon hävdar det är 1/3. (Har haft både en EOS 1 N RS och en EOS RT).

I en del Canon-information så anges 2/3, t ex om RT. Men antagligen lät det för illa... 2/3 är ju är mycket när man plåtar sport.

Jag testade Canon Eos RT när jag praktiserade på Aktuell Fotografi (numer FOTO) 1990 och gillade kameran starkt. Men idag få man en betydligt modernare Eos 30 för samma pengar.

Att inte kunna montera av motorn tycker jag är en stor nackdel hos Eos 1N RS. Min Eos 1V HS spöar 1N RS och ändå kan man ta av motorn... :) En vanlig Eos 1N tycker jag är ett bättre och billigare köp.

ANNONS
Götaplatsens Foto