Annons

Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag har hört att i communityn Facebook finns möjlighet att lägga upp fotoalbum för visning och att dela med sig.

Jag skulle vilja veta om det finns folk med erfarenheter av Facebooks fotoalbum. Är det bra? Vilka bildstorlekar? Och jämfört med Picasa?

Facebooks fotoalbum är ganska simpelt. Fixerade storlekar på bilderna (vet inte exakt storl).

Är man ute efter att visa bilder men inte bryr sig om visningsstorleken är Facebooks fotoalbum bra. Vill du visa dina mästerverk i verklig storlek fungerar det inte.

Ja, är man sugen på att ge Facebook möjligheten att använda ens bilder fritt utan att fråga eller betala är det ju bara att lägga upp dem:

When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content.

iSolen.se skrev:
Du menar att facebook skulle börja sälja dina bilder? Det har de knappast intresse av.
Nej, tvärtom. De är intresserade av att använda dina bilder i sin egen reklam utan att betala för dem. Det finns exempel på folk som plötsligt sett sig själva i en TV-reklam för Facebook utan att ha blivit tillfrågade. På samma sätt har Facebook använt annan "user content" i sin reklam utan att fråga upphovsmännen.

Emil-G skrev:
Nej, tvärtom. De är intresserade av att använda dina bilder i sin egen reklam utan att betala för dem. Det finns exempel på folk som plötsligt sett sig själva i en TV-reklam för Facebook utan att ha blivit tillfrågade. På samma sätt har Facebook använt annan "user content" i sin reklam utan att fråga upphovsmännen.

Det är lite synd, facebook har mycket roligt som fotosidan saknar eller inte presenteras på ett enkelt/tilltalande sätt. Möjligheten att visa bilder för en viss grupp till exempel. Facebook uppmundrar verkligen till interaktivitet. Fotosidan börjar kännas lite gammal i teknik och koncept, inget Ajax tex. Kräver Flash för bildspel fast man lätt kan göra det med JavaScript. Fotosidan krånglar till det om man vill labba med någons bild (man måste göra view source och ladda bilden manuellt genom att klista in bildnamnet i URLen, man kan inte högerklicka och göra "save as" eller göra drag and drop). Grupper (familj, vänner, jobb) eller underkommunities vore som sagt skoj. Kanske chatfunktion eller snabb-forum. Det finns så mycket som man skulle kunna göra. Kanske ska göra det förresten. Är systemutvecklare och har skrivit några albumprojekt genom åren på skoj. (kräver nog några manmånader :) )

Facebook saknar andra saker. Fotosidan är bra men saknar "farten" från tex LinkedIn och FaceBook.

iSolen.se skrev:
Fotosidan krånglar till det om man vill labba med någons bild (man måste göra view source och ladda bilden manuellt genom att klista in bildnamnet i URLen, man kan inte högerklicka och göra "save as" eller göra drag and drop).

Jo fast det handlar ju om upphovsrättsliga skäl att de har gjort så. Man kan alltid komma runt sånt om man nu verkligen vill ha en specifik bild. Print screen är ju ett annat alternativ.

De hade förmodligen inte köpt en bild av mig om de ska betala så det spelar mindre roll.
Jag tror inte "proffs" fotografer lägger ut sina bästa bilder på facebook.

Oscar Cederqvist skrev:
De hade förmodligen inte köpt en bild av mig om de ska betala så det spelar mindre roll.
Jag tror inte "proffs" fotografer lägger ut sina bästa bilder på facebook.

Nu handlade iofs upphovsrättsfrågan om bilder här på fotosidan och inte om bilde på facebook...

Oscar Cederqvist skrev:
Jag kommenterar ditt inlägg om att Facebook kan använda ens bilder i sin marknadsföring.

Nu har jag inte läst igenom alla facebooks regler och vad man egentligen godkänner när man skapar ett konto där. Det kan mycket väl vara så att du skriver på att facebook fritt får använda dina bilder i sin marknadsföring.

Sedan ett litet tips till dig. Svara andras inlägg med ett citat, då blir det lättare att förstå vad du menar...

Emil Gildebrand (Emil-G) skrev:Ja, är man sugen på att ge Facebook möjligheten att använda ens bilder fritt utan att fråga eller betala är det ju bara att lägga upp dem:
Oscar Cederqvist (Oscar Cederqvist) skrev:Jag pratar om Facebook, som tråden handar om.
Emil Gildebrand (Emil-G) skrev:Vad har ditt svar med mitt att göra?
Oscar Cederqvist (Oscar Cederqvist) skrev:Jag kommenterar ditt inlägg om att Facebook kan använda ens bilder i sin marknadsföring.
Är det bara jag som inte hänger med i Oscars inlägg?

Mitt första inlägg var en kommentar på att facebook kan komma att använda dina bilder i sin marknadsföring.(glömde citera Emils inlägg)

Då säger håkan att det gäller Fotosidan och inte facebook.
--------------------------------------------
Citat:
Nu handlade iofs upphovsrättsfrågan om bilder här på fotosidan och inte om bilde på facebook...
Slut citat.
-------------------------------------------------
Kollar man rubriken på tråden och emils inlägg så är det ganska tydligt att det är facebook som vi pratar om vilket jag påpekar i nästa svartill Håkan..

Oscar Cederqvist skrev:
Mitt första inlägg var en kommentar på att facebook kan komma att använda dina bilder i sin marknadsföring.(glömde citera Emils inlägg)

Då säger håkan att det gäller Fotosidan och inte facebook.
--------------------------------------------
Citat:
Slut citat.
-------------------------------------------------
Kollar man rubriken på tråden och emils inlägg så är det ganska tydligt att det är facebook som vi pratar om vilket jag påpekar i nästa svartill Håkan..

Du kan sluta med dina påhopp. Jag gjorde en avstickare när jag svarade på ett inlägg som handlade om att Ola Dusegård tyckte det var lite omständigt att få tag i en bild som ligger här då han vill efterbehandla den själv...

ohm skrev:
Du kan sluta med dina påhopp. Jag gjorde en avstickare när jag svarade på ett inlägg som handlade om att Ola Dusegård tyckte det var lite omständigt att få tag i en bild som ligger här då han vill efterbehandla den själv...

Det var absolut inte menat som ett påhopp Håkan, och jag förstår inte riktigt hur du kan tolka det som ett.
Jag svarar helt enkelt på din fråga.

ANNONS
Götaplatsens Foto