Annons

Fakturera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nysta

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har varit i kontakt med Aftonbladet om några bilder jag tagit. Dom säger att dom vill ha dom och att jag sen skulle kolla i tidningen hur många bilder dom tagit med i artikeln för att sedan skicka en faktura till dom.

Är det verkligen så det brukar gå till?
Lite jobbigt att hålla kolla i tidningen varje dag för att se om dom tagit med någon bild.

Om dom sedan använder bilden på nättidningen. Ska jag fakturera extra på det också?
Det jag skrivit i mailet till dom är att jag fakturerar efter BLF's prislista. Men ur den har jag bara en kopia på själva prislistan. Inget om hur det funkar med publicering på nättidning och sånt. Ingår det i samma pris för bilden??

MVH
Daniel

Jag rekommenderar du köper prilistan från www.blf.se
Men ett varningens ord: Vissa tidningar har specialavtal för bilder, och de behöver då endast betala 1000 kr per bild oavsett användning. Så specificera noga att det gäller "BLF:s prislista och allmänna vilkor".

NIKLAs

Tack för svaret!

Vi har prislistan här på tidningen där jag jobbar. Så det är där ifrån jag kopierat pris-sidan.

Men hur gör ni andra frilansare för att veta att er bild kommit med i tidningen?
Brukar dom skicka ut något eller får man ha koll på det själv?
Tänk om dom skriver en till artikel längre fram och tar någon av bilderna.. Då ska dom väl betala igen men jag skulle ju inte ha den blekaste aning om att bilden är med i tidningen och kan då inte heller ta betalt?

MVH
Daniel

Tidningen måste givetvis kunna redovisa hur de använt bilderna. Det vill bara slippa jobb och kanske slippa att betala.

Det är givetvisd orimligt att begära att du ska ha koll på alla editioner av Aftonbladet. Din bild är kanske inte med i den edition som du köper men med i en annan.

Idag så var bilderna med.
så om det är någon som har Aftonbladet så kan ni ju kika på dom.. Det är dom på sommartorpet.
Vad ska jag ta betalt för dom bilderna om jag sagt att jag går efter BLF's prislista?

Alltså mindre bild / halvsida.

Den största bilden är ju nästan nästan en halvsida.. ska jag räkna det som en halvsida då??

MVH¨
Daniel

Du ska kolla det särskilda Dagspressavtalet. Tror att det är 660 kronor per bild plus moms.

/Magnus (som precis ska fakturera Dagen för en bild i gårdagsens tidning)

Men i den BLF listan jag har här så stor det för liten bild 1090:- för tidning med upplaga över 255 000 st. Och det har ju aftonbladet.

Så den listan jag har stämmer inte då eller? =/

MVH
Daniel

nysta skrev:
Men i den BLF listan jag har här så stor det för liten bild 1090:- för tidning med upplaga över 255 000 st. Och det har ju aftonbladet.

Så den listan jag har stämmer inte då eller? =/

MVH
Daniel

Dagspressavtalet är en separat bilaga som gäller tidningar som klassas som dagstidning. Det är tyvärr lägre priser som gäller.

jag ska skicka mina fakturor idag.
Börjar bli lite orolig då att jag har fel prislista.

Ska fakturera Aftonbladet för 2 st. bilder.
Och Expressen för 3 timmars jobb en lördagnatt.

På den prislistan jag tittar på så står det
1090:-/st för bilderna till Aftonbladet.
Och 915:-/tim att fakturera rill Expressen.

Blir nu riktigt orolig att dom priserna är helt fel. Någon som skulle kunna vara snäll o kolla upp i sin BLF:prislista vad dom rätta priserna är. Bilderna i Aftonbladet kan man nog räkna som mindre bilder.

MVH
Daniel Nyström

nysta skrev:
jag ska skicka mina fakturor idag.
Börjar bli lite orolig då att jag har fel prislista.

Ska fakturera Aftonbladet för 2 st. bilder.
Och Expressen för 3 timmars jobb en lördagnatt.

På den prislistan jag tittar på så står det
1090:-/st för bilderna till Aftonbladet.
Och 915:-/tim att fakturera rill Expressen.

Blir nu riktigt orolig att dom priserna är helt fel. Någon som skulle kunna vara snäll o kolla upp i sin BLF:prislista vad dom rätta priserna är. Bilderna i Aftonbladet kan man nog räkna som mindre bilder.

MVH
Daniel Nyström

BLF Dagspress Prislista 2002-2003

Arkivbilder:
Publiceringsrätt i dagstidning 660:-

Fotouppdrag:
För fotouppdrag är ersättningen per timme:
Upp till 2 timmar 775:-
Mer än 2 timmar till 4 timmar 705:-
Mer än 4 timmar till 8 timmar 635:-

Vi beräkning av tidsåtgång för fotouppdrag räknas den tid som fotografen står till köparens förfogande inklusive tur och retur ordinarie arbetsplats.
Anmärkning: Ersättning för bildbehandlning, överföring eller annat efterarbete samt eventuella materialkostnader är inkluderat i timpriserna.

Alla priser angivna exklusive mervärdesskatt.

Detta är saxat ur BLF listan.

Men är det ett "större" uppdrag fråga vad det är värt hos bildredaktionen.

Hej igen!
Har nu fått betalt för bilder som var med i aftonbladet. Det var inga problem att ta efter BLFs lista på ca 1200:- för en liten bild.

Igår var bilden med igen på TV-sidan. Ganska liten. Ska jag fakturera dom igen då eller?
Vi har ju inte gjort upp nått att dom får använda den så mycket dom vill.

MVH
Daniel

nysta skrev:
Hej igen!
Har nu fått betalt för bilder som var med i aftonbladet. Det var inga problem att ta efter BLFs lista på ca 1200:- för en liten bild.

Igår var bilden med igen på TV-sidan. Ganska liten. Ska jag fakturera dom igen då eller?
Vi har ju inte gjort upp nått att dom får använda den så mycket dom vill.

MVH
Daniel

Märkligt att de gick med på 1200.

Varje publicering ska betalas.

Måste man avtala priser innan?

Jag lät en lokaltidning publicera en av mina bilder, de hörde av sig till mig och bad om den och de skrev ut mitt namn under den när den publicerades (felstavat men rättelse är utlovad).

Har jag rätt att fakturera dem för bilden då eller skulle jag avtalat det innan?

Jag skrev aldrig nåt om ersättningsanspråk. Skrev bara att de fick använda bilden till den artikeln som de frågat för samt att ett krav avr att mitt namn stod med och att de inte använde den till något annat utan min tillåtelse.

Om de tex saxar artikeln och bilden och använder i en ny artikel, har jag rätt att kräva betalt då?

Jag tolkar det som du gjort en överrenskommelse om att byline var betalning nog. Då är det inte rätt att ta betalt i efterhand.

De får bara använda bilden vid det tillfället. Blir det fler gånger måste de fråga på nytt och då kan du kräva betalt.

froderberg skrev:
Jag tolkar det som du gjort en överrenskommelse om att byline var betalning nog. Då är det inte rätt att ta betalt i efterhand.

De får bara använda bilden vid det tillfället. Blir det fler gånger måste de fråga på nytt och då kan du kräva betalt.

Oki var så jag trodde att det var. Har fått lite skäll av folk för att jag gav dem bilden mot mitt namn under men va f*n. Nånstans måste man ju börja. :)

Det är ganska vanligt att lokaltidningar får låna bilder gratis av "Svensson". Men är man lite mer ambitiös fotograf bör man försöka ta betalt. Fast första gången är väl helt okej.

Det finns många riktigt etablerade fotografer som plåtar gratis eller nästan gratis för "rätt" tidningar. Lite samma sak är det ju för dig nu, men på en annan nivå.

ANNONS
Götaplatsens Foto