Annons

Falska Canon EOS 5D Mark III?

Produkter
(logga in för att koppla)

barky

Medlem
Är det generellt vanligt med falska kamerahus av denna typen?

Jag bor inte i Sverige och har på en blocket-liknande sida hittat en säljare som säljer detta kamerahus för runt €1,200 (ny). Misstänker att de är importerade från Kina.

Jag vill väl mest bara veta om det figurerar många sådana här falska modeller och om jag kan utesluta att denna är äkta? Går det att få tag i denna modellen för så lite pengar, ens i Kina?

Jag är väl kanske inte speciellt sugen på att köpa en men snubben på sidan har börjat slänga upp flera annonser och jag tänker informera sajten i fråga så att de kan ta bort eller blocka honom, jag klarar inte av att se att han lurar folk.

Tack för svar!

Robin

Har inte heller hört talas om falska kamerahus. Men man bör inte förkasta sannolikheten att sådan kan förekomma. I dessa fall handlar det förmodligen inte om (Kina)kopia, utan snarare om att en äldre modell fått en ”face lift” så att denna liknar den befintliga produkten. Men i fallet med annonsen handlar det med mycket större sannolikhet om stöldgods och/eller svindlare...

Har inte heller hört talas om falska kamerahus. Men man bör inte förkasta sannolikheten att sådan kan förekomma. I dessa fall handlar det förmodligen inte om (Kina)kopia, utan snarare om att en äldre modell fått en ”face lift” så att denna liknar den befintliga produkten. Men i fallet med annonsen handlar det med mycket större sannolikhet om stöldgods och/eller svindlare...

Ok.

http://maltapark.com/item.asp?ItemID=1935938 (€ 1,100)
http://maltapark.com/item.asp?ItemID=1935742 (€ 2,900)

Vad jag förstår så är detta samma kamera? Något jag missat? Varför €1,100?

Edit:

Kan även lägga till att jag sett många billigare varianter av dessa proffskamerahus på senaste tiden på MaltaPark.

För att köper du den i första länken blir du blåst? Vad tror du om det?
Det finns nyttigt att läsa i den långa tråden om Blocket
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=101408
Där finns en hel del tillvägagångssätt beskrivna.

Jo, som sagt, jag är inte speciellt sugen på att köpa den av honom. Jag ville bara veta om det finns falska varianter av denna kameran eller om han helt och hållet försöker lura godtrogna stackars Malteser.

Jag har sett denna typen av annonser nu några veckor och hade bara tänkt informera sidan om vad som pågår - dem verkar inte bry sig ett piss.

Förmodligen handlar det inte om falska kamerahus utan helt enkelt en annons som är för bra för att vara sann och också är det. Han tar pengarna och hör förmodligen aldrig av sig igen.

Jag har rapporterat otaliga blocketannonser för detta och de försvinner snabbt, så blocket känner nog igen de som håller på med det men är säkerligen svårt att stoppa.

Förmodligen handlar det inte om falska kamerahus utan helt enkelt en annons som är för bra för att vara sann och också är det. Han tar pengarna och hör förmodligen aldrig av sig igen.

Jag har rapporterat otaliga blocketannonser för detta och de försvinner snabbt, så blocket känner nog igen de som håller på med det men är säkerligen svårt att stoppa.

Tack för info, då är jag numera säker på att det är en tomte som försöker lura de stackars ö-borna :(

Får bli att rapportera då (kanske till och med orkar driva lite med bluffmakaren).

Tack för info, då är jag numera säker på att det är en tomte som försöker lura de stackars ö-borna :(

Får bli att rapportera då (kanske till och med orkar driva lite med bluffmakaren).

Det du kan göra är att starta lite mailkontakt med säljaren. Om han vill ha betalt i förskott är det ett stort varningstecken till exempel. Ofta så kan mailkontakten upphöra helt om man ställer de lite obehagliga frågorna som rör kontroll av säljarens ärlighet.

Det du kan göra är att starta lite mailkontakt med säljaren. Om han vill ha betalt i förskott är det ett stort varningstecken till exempel. Ofta så kan mailkontakten upphöra helt om man ställer de lite obehagliga frågorna som rör kontroll av säljarens ärlighet.

Ja, man blir ju lite sugen på att se hur han går tillväga. Jag ska nog spela han ett spratt.

Får bli nästa vecka dock, ikväll är det scuba diving teori för fulla muggar och i helgen fullt upp dyk.

Jag får återkomma om det händer något intressant.

Har inte sett några rapporter om falska digitala systemkameror. Möjligen vissa stativ.

Däremot vet jag att det tidigare, på den analoga tiden, ibland såldes falska kopior av främst populära kompaktkameror från Minolta, Canon etc. på vissa turistställen som Mallorca. Priserna var förstås markant lägre än vad originalen gick att köpa för, vilket ju alltid är ett varningstecken.
.

Det finns olika varianter av vissa modeller i omlopp. Ex Canon G11 fanns i en "Made in Japan" och en "Made in China". De senare var avsedda för enbart den Kinesiska marknaden och hade inte lika bra slutkontroller etc. De var ca 10% billigare så de såldes gärna till o-kunniga turister i HK.

Att kopiera en klocka är ju enkelt. Man fixar till ett billigt hus och en urtavla och stoppar sedan in ett billigt digitalt verk. Att få sekundvisaren kontinuerligt röra sig som på en äkta mekanisk klocka är oftast överkurs.
Att skapa en trovärdig 5DMKIII-kopia skulle inte vara en enkel match. Dessutom skulle man aldrig kunna sälja den billigt och tjäna pengar på det.
Jag har på mina resor i Asien aldrig sett denna typ av piratkopia. Det man brukar kopiera är betydligt enklare produkter som har höga priser på originalet.
Gucci väskor och liknande är populärt. Man använder billigare material och kinesisk arbetskraft och kan sedan sälja kopian till en bråkdel av originalet.
Att det skulle finnas 5DMKIII kopior på marknaden som fungerar kan vi nog glömma.
Mycket enklare att sätta ut ett attraktivt pris. Sälja samma kamera till många och sedan aldrig leverera.

ANNONS
Götaplatsens Foto