Annons

Canon EOS 5D Mark III eller Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

oenfoto

Medlem
Hej, jag har ett stort ilandsproblem. Jag har nyligen sålt iväg min 7D för att införskaffa mig en fullformatskamera, och står nu utan kamera. Jag har haft siktet inställt på 5D Mark IV, men den har lyst med sin frånvaro (några påstår att modellen inte ens kommer släppas. Så, jag börjar fundera på Mark III för 25 000 kr. Frågan är hur mycket prislappen för Mark IV kan tänkas hamna på, och om Mark III är en dålig affär i dagsläget.

Jag ska tillägga att jag inte vill lägga mer än 35 000 kr på en kamera. 5Ds känns overkill. Mark III kommer förmodligen räcka gott och väl för mina behov. Jag fotograferar mest natur och landskap, men också en del sport. Ett annat alternativ är att jag köper en billigare spegelfri kamera tills vidare.

Vad tycker ni, bör jag vänta?
 
Hej, jag har ett stort ilandsproblem. Jag har nyligen sålt iväg min 7D för att införskaffa mig en fullformatskamera, och står nu utan kamera. Jag har haft siktet inställt på 5D Mark IV, men den har lyst med sin frånvaro (några påstår att modellen inte ens kommer släppas. Så, jag börjar fundera på Mark III för 25 000 kr. Frågan är hur mycket prislappen för Mark IV kan tänkas hamna på, och om Mark III är en dålig affär i dagsläget.

Jag ska tillägga att jag inte vill lägga mer än 35 000 kr på en kamera. 5Ds känns overkill. Mark III kommer förmodligen räcka gott och väl för mina behov. Jag fotograferar mest natur och landskap, men också en del sport. Ett annat alternativ är att jag köper en billigare spegelfri kamera tills vidare.

Vad tycker ni, bör jag vänta?

Man kan vänta i evigheter om man hela tiden tänker på vad som ska komma i nästa kamera.

Mark III är en kompetent kamera för de flesta ändamål. Efterföljaren kommer säkert att ligga på någonstans mellan 32 och 35 tusen.
Själv jobbar jag med en Mark III och EOS M3. Kommer troligtvis byta under nästa år och då kommer det att bli et val mellan efterföljaren till Mark III eller en 5Ds. Sällan jag väntar på en ny kamera, jag väljer från det som finns att tillgå när jag har bestämt mig för att byta. Försöker hålla mina kameror i 2 till 4 år. beroende på hur nöjd jag är med kameran och Mark III har jag varit otroligt nöjd med. Ska tillägga att jag nästan uteslutande jobbar med landskap nu för tiden.
 
Eftersom en 5d mkIV ännu inte är presenterad så lär det ju dröja ganska lång tid innan du kan ha en i din hand (om det ens kommer en). Så länge skulle jag själv inte kunna vänta.

5D mkIII är en riktigt bra allroundkamera. Den funkar även jättebra som sportkamera men där saknar i alla fall jag lite bilder per sekund. Om det kommer en mk IV så hoppas jag att just bilder per sekund förbättras, gärna upp till 10 b/s!
 
Sitter nästan i samma sits, väntar på just 5D4. Som tur är har jag en begagnad 6D medan jag väntar, ett bra alternativ som dessutom kommer att fungera bra som extrakamera när nu 5D4 kommer om den kommer. 6D är utmärkt för landskap men sämre för sport. I framtiden blir det vidvinkeln på 6D och ett telezoom på 5D4.
 
Hej, jag har ett stort ilandsproblem. Jag har nyligen sålt iväg min 7D för att införskaffa mig en fullformatskamera, och står nu utan kamera. Jag har haft siktet inställt på 5D Mark IV, men den har lyst med sin frånvaro (några påstår att modellen inte ens kommer släppas. Så, jag börjar fundera på Mark III för 25 000 kr. Frågan är hur mycket prislappen för Mark IV kan tänkas hamna på, och om Mark III är en dålig affär i dagsläget.

Jag ska tillägga att jag inte vill lägga mer än 35 000 kr på en kamera. 5Ds känns overkill. Mark III kommer förmodligen räcka gott och väl för mina behov. Jag fotograferar mest natur och landskap, men också en del sport. Ett annat alternativ är att jag köper en billigare spegelfri kamera tills vidare.

Vad tycker ni, bör jag vänta?

Köp beg 3:a och spara sen ihop till en modernare om det finns behov så behöver du inte panikköpa vilket alltid är negativt.
 
Håller med Ellery Sneed. Varför inte en 5Ds? Om du ändå kan tänka dig använda 35" och kan få en 5Ds för 29,5" så är väl det ett väldigt bra alternativ.
 
Med de motivområden du har så är 5Ds en alldeles utmärkt kamera. AF är Canons säkert bästa för tillfället. Både snabb och exakt. Upplösningen är en fördel vid landskap och natur. För sport kan man köra på mRAW läget för att hålla nere filstorleken och 5 bilder/sek räcker för det mesta.

En 5DMKIII modell kommer definitivt men kanske med annat namn. Det är Canons mest sålda professionella kamera. Nästa obligatorisk bland bröllopsfotografer.

Vi kan vänta oss högre upplösning. Ryktena talar om 24-28 Mpix. Bättre ISO egenskaper än 5Ds. Förmodligen AF på samma nivå. Kanske också den nya slutaren från 5Ds. Någonstans mellan 6-10 bilder. Sedan kommer Canon säkert ha med någon ny gimmick. Vi talar ändå om en av deras viktigaste modeller.

Den kommer definitiv vara mer allround än 5Ds.

Prismässigt kommer den nog ligga ganska lika 5Ds när den släpps.
 
Jag skulle tänka så här.

Är FF det absolut viktigaste - köp 6D
Är även AF av stor betydelse, för tex rörliga motiv, gå på 5DIII
Vill du även ha extremt hög upplösning, då blir det 5Ds
Om du även vill ha många b/s, köp en beg 1DIV och vänta på 5DIV

Du skriver att du fotar lite sport, så mycket beror ju på vilken typ av sport det är. AF på 6Ds mittpunkt är riktigt bra, men dom övriga fokuspunkterna vid sport lämnar en hel del att önska. 6D ger även en hel del morié vid filmning (vilket inte dom andra gör). Så filmar du inte så mycket och kan klara dig med mittpunkten vid sport (och 5b/s), så kör på 6D som är mycket prisvärd.

Annars ser ju 5DIV, som kommer i vår, ut att bli rätt trevlig (om än dyr).
Den blir Canons systemkamera för filmning.

Har bla:
8b/s
Samma AF som 5Ds
Samma hus som 5Ds
32MP
Filmning i 4k med 1.7x förstoring (utan pixel-binning), tyvärr bara i 30b/s
Filmning i HD och FF i 60b/s (men med pixel-binning)
Lågpassfilter: variabelt
Uttag för hörlurar
Pris i Sverige, tyvärr runt 38.000:- (men brukar ju falla med tiden)
 
Jag skulle tänka så här.

Är FF det absolut viktigaste - köp 6D
Är även AF av stor betydelse, för tex rörliga motiv, gå på 5DIII
Vill du även ha extremt hög upplösning, då blir det 5Ds
Om du även vill ha många b/s, köp en beg 1DIV och vänta på 5DIV

Du skriver att du fotar lite sport, så mycket beror ju på vilken typ av sport det är. AF på 6Ds mittpunkt är riktigt bra, men dom övriga fokuspunkterna vid sport lämnar en hel del att önska. 6D ger även en hel del morié vid filmning (vilket inte dom andra gör). Så filmar du inte så mycket och kan klara dig med mittpunkten vid sport (och 5b/s), så kör på 6D som är mycket prisvärd.

Annars ser ju 5DIV, som kommer i vår, ut att bli rätt trevlig (om än dyr).
Den blir Canons systemkamera för filmning.

Har bla:
8b/s
Samma AF som 5Ds
Samma hus som 5Ds
32MP
Filmning i 4k med 1.7x förstoring (utan pixel-binning), tyvärr bara i 30b/s
Filmning i HD och FF i 60b/s (men med pixel-binning)
Lågpassfilter: variabelt
Uttag för hörlurar
Pris i Sverige, tyvärr runt 38.000:- (men brukar ju falla med tiden)

Intressant spec och till och med pris i Sverige.

Undrar var du hittat den. Har du nära relationer med folk i Canons inre cirkel?

Det senaste från Canon rumors som brukar vara välinformerade är annars följande:

CANON EOS 5D MARK IV TO COME BEFORE NAB [CR2]
BY CANON RUMORS | SEPTEMBER 30, 2015 | CANON DSLR RUMORS

We’re told that the Canon EOS 5D Mark IV will be announced before NAB 2016 in April. How far in advance of the show, we’re not sure. We do note that WPPI is at the beginning of March 2016, while products are rarely announced for that show, WPPI (wedding photographers) is a big target market for the EOS 5D Mark IV.

We’re expecting a new Cinema EOS camera for NAB in April, so I don’t think a stills DSLR will get announced specifically for that show either.

While the EOS-1D X successor is expected first, we haven’t been told when that will be unleashed on the masses.

No specifications were given for the EOS 5D Mark IV at this time.
 
Intressant spec och till och med pris i Sverige.

Undrar var du hittat den. Har du nära relationer med folk i Canons inre cirkel?

Det senaste från Canon rumors som brukar vara välinformerade är annars följande:

CANON EOS 5D MARK IV TO COME BEFORE NAB [CR2]
BY CANON RUMORS | SEPTEMBER 30, 2015 | CANON DSLR RUMORS

We’re told that the Canon EOS 5D Mark IV will be announced before NAB 2016 in April. How far in advance of the show, we’re not sure. We do note that WPPI is at the beginning of March 2016, while products are rarely announced for that show, WPPI (wedding photographers) is a big target market for the EOS 5D Mark IV.

We’re expecting a new Cinema EOS camera for NAB in April, so I don’t think a stills DSLR will get announced specifically for that show either.

While the EOS-1D X successor is expected first, we haven’t been told when that will be unleashed on the masses.

No specifications were given for the EOS 5D Mark IV at this time.

Hade inte sett Canon Rumors, men verkar som dom också är inne på film-spåret.

Nej, ren hypotes från min sida.

Gissningsvis vill dom få fram en DSLR som har bättre film-egenskaper än nuvarande.
Tror Canon fortfarande vill ha en 1DX för seriösa sportfotografer, så en 5DIII efterföljare tror jag inte kommer att ha mer än 8b/s för att inte konkurera ut 1DX helt.

Samtidigt vill dom inte heller ta potentiella 5Ds-kunder, därav 32MP, som då dessutom råkar bli 8b/s data om den får samma kraft som 5Ds.

Pris på efterföljare brukar ju ligga på ungefär samma pris som den tidigare lanserades på. I Sverige såldes väl 5DIII för 32" i början. Men eftersom 5DIII inte sjunkigt SÅ mycket sen den lanserades, och jag tror dom kommer att säljas parallellt, så blir nog priset över 35" iallafall.

Och gissningsvis fortsätter dom med det beprövade 5DIII/s huset, som är trevligt lagom stor och gedigen.

Ett alternativ för Canon skulle kunna vara att återgå lite till som det var förut, med ett snabbt 1D hus för sportfotografer (1DX) och ett långsammare 1Ds studio hus (5Ds). Om då efterföljaren till 1DX hamnar på under 40.000:- så kanske det aldrig kommer en efterföljare till 5DIII (nästa i den serien blir istället 5DsII typ).

Kul med spekulationer..

Nå, till trådskaparen. Man vet väldigt sällan vad som kommer (och när), så gå på vad som finns idag. 6D är oavsett väldigt prisvärd idag, om man vill ha FF och kan klara sig med 5b/s och väldigt bra AF endast på mittpunkten. Nu har jag inte ägt 6D och 5DIII samtidigt, men har fått känslan av att AF på mittpunkten var känsligare/bättre i väldigt mörkt miljö på 6D, mot 5DIII
 
Canon rumors har en hel del information om 1 DXII. Den kommer med all sannolikhet annonseras i slutet av detta året eller tidigt nästa år. Pris kan vi räkna med blir minst lika högt som den gamla var när den lanserades. Alltså 55-60 000 kr. Här har det läckt information om specen. Om den är korrekt till alla delar är tveksamt.

5 DMKiV kommer nog inte lanseras förrän tidigt i vår. Tillgänglig i Sverige i så fall tidigast sommaren 2016. Pris troligen högre än för den gamla. Glöm inte relationen USD svenska kronor är till vår nackdel.

Så endera köper man vad som finns på marknaden eller så får man vänta 8-12 månader innan man kan gå in och köpa det senaste i en affär.
 
Tack alla för era svar! Efter mycket om och med lade jag en beställning på en 5D Mark III för 25 000 kr, och sitter här med den nya kameran. Så här långt är jag jättenöjd och jag tror som sagt att Mark III:an kommer passa mig hur bra som helst. Dessutom, de tusenlappar som blir över från kamerabudgeten kan jag istället lägga på ett bra objektiv :)
 
Tack alla för era svar! Efter mycket om och med lade jag en beställning på en 5D Mark III för 25 000 kr, och sitter här med den nya kameran. Så här långt är jag jättenöjd och jag tror som sagt att Mark III:an kommer passa mig hur bra som helst. Dessutom, de tusenlappar som blir över från kamerabudgeten kan jag istället lägga på ett bra objektiv :)

Du kommer att bli nöjd. 5DIII är en superkamera. Den bästa Canonkamera jag haft.
 
ANNONS