Annons

Fast belysning Godox ML60 vs ML60 Bi-color

Produkter
(logga in för att koppla)

AmatörPeter

Aktiv medlem
Hej!
Är inne på fast belysning och med batteri och fastnade för den Godox ML60.
Är tänkt för porträtt halv till helkropp.
Men ser två varianter en med ”dagsljus” samt länken nedandär det går att justera mellan varmt och kallt.


Har tidigare softbox med lågenergilampor och dem ger inget ljus.

Jag vill ha möjligheten att kunna ta med dessa och inte behöva ha eluttag.

Någon som har erfarenhet av dessa? Drifttid med batteri, Ah ?
Använder ni varmt ljus? Tänker blixtar är kallt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har siktat in mig på samma och står också i valet och kvalet mellan fast temp och bi-color.

Eftersom jag filmar mycket intervjuer i befintligt ljus lutar jag åt bi-color. Ska sätta upp en studio är det nog bättre att gå på dagsljusvarianten som ger mer ljuseffekt.

Gillar att de både går på batteri och el.
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Kolla bara hur starka de är. Man tappar en del när man monterar softboxar och liknande. Godox VL150 har bra styrka, men kostar lite mer och batteriet måste vara v-mount.
Tack, jag är med på att man förlorar styrka och därav frågan angående denna. Jag är nog inte beredd att lägga mer pengar då den kommer användas någon gång per år för foto.

Någon som har erfarenhet av modellen?
Någon avgörande fördel med att kunna ställa temperatur vs dagsljus?
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Jag har siktat in mig på samma och står också i valet och kvalet mellan fast temp och bi-color.

Eftersom jag filmar mycket intervjuer i befintligt ljus lutar jag åt bi-color. Ska sätta upp en studio är det nog bättre att gå på dagsljusvarianten som ger mer ljuseffekt.

Gillar att de både går på batteri och el.
Roligt att inte vara ensam intresserad.
Vad ser du som fördel med dessa och vad väckte ditt intresse?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har precis införskaffat ett par "COB" (chip on board)
En Godox ML60 som kan drivas med vanliga ganska billiga F-batterier.
Den är ju portabel och smidig. Styrkan räcker gott för porträtt och dylikt även med softbox.
Dagsljusvarianten på belysningen ger högre effekt och för att undvika blandljus så kan man släcka ned befintliga glödlampor och lysrör i rummet. Om dagsljuset faller in genom fönster så kan man i stället ta vara på det ljuset och utnyttja det.
Dagsljus från fönster är svårare att bemästra med varmljus, att dra ner persienner räcker i regel inte.

Starkare LED-ljus börjar kosta en hel del mer. Jag valde en Godox SL100D som har bra effekt men är utan batteridrift. Den är relativt billig och till skillnad mot mer avancerade LED-ljus så låter fläkten ganska högt vilket man måste tänka på när man filmar. Om jag studsar ljuset i ett vitt tak så lyser lampan med reflektorn upp en stor del av vardagsrummet hemma.

Om man behöver två portabla ljuskällor med batteridrift så kan man komplettera en starkare COB t.ex 60W som huvudljus med en svagare LED-panel som andra-ljus för upplättning av skuggor. LED-paneler är ju billiga jämfört med COB.

Låg-energi dagsljuslampor har tre uttalade svagheter.
De går ej att dimma, man måste flytta runt ljuset för att reglera styrkan.
De tar tid att värma upp, flera minuter.
De har betydligt sämre dagsljus än moderna LED-ljus. Ger ofta oönskat färgstick som kan vara svårt att redigera bort, särskilt vid filmning pga. att ljuset är inte riktigt vitt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett exempel, urklipp ur videofil från kamera.
Huvudljus Godox ML60 med softbox från höger.
Upplättning LED-panel med softande tyg från vänster.
(Vid porträtt vill jag ofta ha så stor softbox som möjligt nära huvudet för att mjuka upp ljuset och modellera ansiktet. Då räcker en COB 60W till med råge.
Bättre ändå skulle det nog vara med ytterligare en liten riktad LED som bakifrån beslöjar axlar, nacke för att lyfta konturerna från bakgrunden )
kameraklipp 1H720.jpg
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Hej och tack för ett mycket beskrivande svar.
Du nämner just ML60 i softbox från sidan, och detta vid porträtt/ansikte. Är ljusstyrkan satt på Max i exemplet?

Tänker att jag skulle vilja lysa upp/lätta upp en halvkropp till helkropp.
Jag har även en mindre led panel som du nämner kan lätta upp bakgrund och lätta upp skuggor med från andra sidan eller bakgrund.

Passar det mig med en ML60 så skulle jag nog komplettera med en ytterligare. Lite svårt med ”öppet köp/prova på” från butikerna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Man kan väl börja med en COB och känna sig fram utan att låsa fast sig. Snart märks det vad man behöver komplettera med om det över huvud taget behövs.
Inomhus och på korta avstånd behövs inte särskilt hög effekt.
Effekten i exemplet är nog ca. 20% på "Cobben". Backar du med softboxen för att lysa upp halva eller hela kroppen så kanske du också vill ha en lite större box. Men det bör inte vara något problem. Med hög effekt så bör man nog ha fräscha och så stora F-batterier som möjligt.
Softboxar är inte absolut nödvändigt, man kan göra mycket med några olika paraplyer också. De är ju smidigare och går snabbare att hantera.
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Att du har den inställd på 20% gör ju att min okunskap gör mig ännu mer övertygad att den kommer kunna fylla mitt behov. Om inte annat så kan jag komplettera men en kraftfullare som köp 2.


Som du nämner så finns det paraplyfäste redan inbyggt. Sedan med paketet en 60cm rund softbox.
Väljer jag till en Bowens adapter så kan jag använda mina 90cm softboxar till mina
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett exempel till från testen av den ny COB-lampan.
Här COB-ljuset starkast och därmed huvudljus men det är det svagare dagslljuset som kommer in från vänster som "gör" ljuset. Inte bara i plytet utan även i bakgrunden. Effekt på COB är ca. 10%, oktabox 60cm "paketboxen".
Klipp från video kamerafilen.
Kameraklipp 2 H1080.jpg
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ytterligare tester för skojs skull, med det luriga blandljuset.
Vi tänker aldrig på eller märker inte blandljuset, först när kameran kommer fram blir det uppenbart och ibland okontrollerbart.
Köket i morse, dagsljuset flödar in med sin färgtemperatur och taklampan lyser med sitt rödgula sken.
När jag byter ut kökslampan mot en klotlampa med 6500K färgtemperatur och samtidigt slår fotobelysningen i taket så kan jag styra och ställa i scenen.
Godox SL100D med reflektor, ljuset studsar indirekt i taket ned mot köksbordet.
Tittar man efter så ser man några konstiga skuggor, bl.a från taklampan på ytterväggen. Även själva LED-ljuset orsakar en liten ljuskludd när den reflekteras i köksfönstret. Så om man vill göra det bättre än så här får man experimentera med att flytta och rikta om LED-ljuset.
Kök COB40% lampa 6500K.jpgKök lampa 2700K.jpg
Bild 1 LED-ljus Effekt 40%
Bild 2 Endast den vanliga kökslampan på 2700K
 
ANNONS