Annons

fast brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel24

Medlem
Jag har en väldigt enkel fråga, om ett objektiv har fast brännvidd betyder det då att man inte kan zooma med det?

Och

Säg ett objektiv, tex Canon Objektiv EF-S 17-55/2,8 IS usm, hur vet jag hur mycket man kan zooma med detta?

Ett objektiv med fast brännvidd går som sagt ej att zooma med...

Är mycke novis på området men som jag har förstått det hela med "zoom" är enligt följande.

Det objektivet du beskriver har ~3x zoom (55/17),
ett annat objektiv med säg 70-200 i brännvidd har också ~3x zoom. Man utgår alltså efter min och max brännvidd på objektivet...
Finns alltså inget bestämmt man kan säga att ett objektiv med 3x zoom har x-y brännvidd...

Snälla någon rätta mig om jag har fel:D

Läs gärna artiklarna under Artiklar / Fotoskola, hjälpt mig att inse/förstå mycket :D

Då undrar jag ju, finns det nått sätt för att beräkna på vilka avstånd som man kan fota med olika objektiv. dvs hur långt bort ett hus kan vara och fortfarande bli bra på bild.

Vet inte riktigt hur man beräknar på hur långa avstånd som man kan fota på.
Men jag kan fota stjärnhimmeln med mitt 50mm objektiv och stjärnorna är VÄLDIGT långt bort. ;)
Skämt åsido, det beror ju på vad man är ute efter.
Denna artikeln beskriver kanske lite av det du är ute efter?
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Sen hur långt bort ett hus kan vara för att bli bra, beror ju på storleken på huset, samt vad man är ute efter.

Mvh Linus

Jo viss går det, men oftast är det mer praktiskt att testa, eller att titta på bilder t ex på fotosidan och kolla på EXIF informationen till bilderna för att se vilken brännvidd de är tagna med. Så småningom sitter det liksom i ryggraden.

Själv har jag räknat någon mest för skojs skull. Först surfar du in på en sida där bildvinkeln är angiven för objektivet.

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelTechSpecsAct&fcategoryid=149&modelid=12955

Diagonal Angle of View: 78°30' - 27°50'

Ok.. vi räknar på 17mm brännvidd (obs gäller för kameror med 1,6x crop) är den diagonala bildvinkeln (dV) 78,3 grader. För att räkna ut maxbredd (B) som du får med i bilden när du står på avståndet (A) i meter, har jag tagit fram en liten formel som bör stämma.

B=1,67 * A * (sin(V/2))

Det vill säga står du 5 meter från ett hus med 17mm på t ex en canon 30D då får du med max 5,27 meter brett hus.

ANNONS
Götaplatsens Foto