Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Har idag ett Tamron 17-50/2.8 som har fått mycket bra kritik, men nja, är inte riktigt nöjd i alla fall med skärpan. Visst det duger bra för mitt fotograferande som mest är på skoj. Men jag vill ändå att det ska vara bättre om det går. Om man går ifrån zoom till fast istället, det är inga problem för mej med samma bränvidd i alla fall. man får helt enkelt röra sig lite mer :). Men kommer tex skärpan att bli märkbart bättre med ett Samyang 35mm/1.4??? än det zoom jag har idag.

Skärpan på ett Tamron 17-50 är riktigt bra på ett friskt objektiv, du tror inte att det kan vara något annat problem?

Tänk på att Samyangs objektiv är manuella så du får ingen autofokus, kika hellre på Nikon 35/1,8 om du vill ha en fast 35 mm. Visst kan du tjäna en aning i skärpa på det, men 17-50 ska inte vara så oskarpt att man reagerar på det så.

Kan du lägga upp några bildexempel?

Det finns några bilder på "min sida" på fotosidan som är tagna med detta objektivet. Kolla gärna på min "spirit night" sida. Bilderna blir inte dåliga med det objektivet, men jag undrar bara om ett fast ger märkbart bättre skärpa. Jag kör Pentax så Nikon objektiv som ni skrev, blir lite svårt att skruva dit. Läste nyss ett annat ämne på fotosidan om att en person hade bytt till Canons 5D ifrån D40, som fått en aha upplevelse av märkbart bättre stuss i bilderna med fullformataren. Men det får man inte i mitt fall menar ni. Manuell focus älskar jag, det blir roligare då. Med många nya objektiv går det inte att ställa focus manuellt, på grund av den höga utväxlingen. Funderar även på Sigma 50/2.8 macro, fast lite väl långt som normalobjektiv, men det kan funka, tar mycket sällan bilder inomhus.

Imagenomic

Använder du ett bra program för att skärpa upp bilder?
Imagenomic noiceware professional är kompetent.

Använder du ett bra program för att skärpa upp bilder?
Imagenomic noiceware professional är kompetent.

Ja, om jag haft en Mac med intel processor, skulle det ha funkat toppen. Nu skärper jag upp lite grann direkt i RAW developer, sen har jag inte gjort något mer med bilderna överhuvudtaget. Tycker dom blir så lika vekligheten direkt idag. Tidigare fotade jag nästan enbart i s/v som var lättare att få bra tyckte jag "häftigare", färg på den analoga tiden blev ofta inte bra eftersom man missade sista steget, framkallningen av papperskopian. Men med tiden ska jag väl köpa mej en nyare dator, photoshop och en massa insticksfilter, så ska jag försöka att lära mej att redigera färgbilder och gå ifrån det verklighets trogna. Ett porträtt brukar se mycket skarpare ut än en landskapsbild, så egentligen gäller det nog att stå så nära det man fotar eller? Kanske att Samyangs 35mm objektiv är lite dyrt att testa skärpan med, om ingen här vet till 100% att det blir mycket bättre än Tamrons 17-50mm. Tänkte kolla efter Pentax egna objektiv, som tex ett gammalt 50/1.4 som är betydligt billigare men ändå mycket skarpt enligt folk på nätet.

Pentax 50mm

Jag har Pentax FA 50mm f1,7 (lite billigare än 1,4:) samt Pentax 35mm f2, brilliant skärpa och fin bokeh men... jag har behövt skicka husen och objektiven till Kameraservice för kalibrering (både hus och objektiv). Efter kalibrering har skärpan funnits där. Kameraservice har just beställt utrustning för att justera objektiv med skärpedefekter, i dagsläget har de justerat huset mot objektivet. Nu lämnar jag in min nya K5 för justering mot objektiven, det blir varje gång en upplevelse när Kameraservice fått utöva sin kalibreringsmagi:)

ANNONS
Götaplatsens Foto