Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast i objektivens djungel..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan.

Jag har fotograferat ett tag nu och använt mig av ett 18 - 105 obektiv som fungerat bra till de flesta bilder jag tagit.
Men nu ska jag börja med att fotografera större folkgrupper och vimmelbilder och inser att det är dags för mig att uppdatera mig lite.

Dock sitter jag nu fast i en djungel av objektiv och vet inte riktigt vad det är jag borde köpa.

Någon som har några gyllene förslag?

Vad har du för kamera? Om du har en instegskamera (D40, D3000,D3100, D5000 osv) utan autofokusmotor så får du inte autofokus med AF-D 50mm 1,8 (som föregående föreslog).

Vad är det du saknar? Vill du kunna zooma ut mer? Vill du ha större bländare? Kan du tänka dig ett fast objektiv? Vill du ha mer tele?

Vidvinkel är kul att ha vid vimmelfoto. Med ditt objektiv så har du 18 mm som mest vidvinkel. Ett Sigma 10-20 kan vara kul att ha.

Nikon 35 1,8. Det är ett fast objektiv. Det betyder att du måste flytta på dig själv för att zooma. Ställ ditt objektiv på 35 mm för att se hur det känns. Fördelen med det fasta är att den har bländare 1,8. Det är väldigt ljusstarkt.

Svårt att ge konkreta tips när du inte skriver vad du vill ha / saknar. /Hannes

Ps. nikons 35 1,8 och 50 1,8 är väääldigt populära och bra. Om du vill veta hur brännvidderna känns så är det bara att ställa ditt 18-105 på 35 respektive 50 mm. Tänk efter om du kan tänka dit att ha den brännvidden permanent.

Mycket bra tips! jag testade med mina små zoomar när jag upptäckte att det inte räckte till med ljus.
analyserade det bilder jag tagit och kom fram till att jag oftast tar mina bilder runt 50mm och 80mm
Så då blev det i mitt fall så att jag behöll mitt 85 f/1,8 och köpte ett 50 f/1,8.

Jag fick tips på ett bra program för att analysera befintliga bilder så att man kan kolla hur man brukar fotografera: http://www.wega2.vandel.nl/
Programmet heter exposure plot. Läs på sidan hur det funkar. I princip så går det igenom dina bilders EXIF data och du får ut det grafiskt.

Så får du reda på vilka brännvidder, ISO, bländare, slutartider du har använt. Kan vara en bra finger visning på vad nästa objektiv skall vara.

Säg att man vill fotografera ett bröllops sällskap med ett flertal personer och man vill få med alla lika fokuserat.
Jag har en nikon d90 och den har autofocus :)
Till vimmel är jag sugen på att köpa fisheye men det känns inte helt rätt i ett mer sofistikerat läge så att säga. :)

Att få med stora sällskap inomhus eller på nära håll i samma bild är svårt!

Man kan använda vidvinkel, men det ger konstiga proportioner på människorna längs ut i kanterna och speciellt i hörnen. När det finns människor i sidorna av bilderna och det inte ska vara effektfullt på något sätt tycker jag det är bäst att hålla sig över 35 mm på en DX-kamera som D90.

Om du vill få med alla lika fokuserat så får du köra med liten bländare och vidvinkel. Liten bländare har alla objektiv. Men det krävs att det är ljust.
Ett sigma 10-20 är en extremvidvinkel och eftersom att det är så vidvinkligt så blir nästan allt i fokus ändå. Testa på 18 mm så får du se.
Ett fisheye tycker jag är väldigt begränsat, speciellt när man bara har råd med ett objektiv, då kan man inte köpa både ett vidvinkel och ett fisheye.

Ni har väldigt olika åsikter om vad ni tycker fungerar bäst, :)

Det värsta är att jag är väldigt nöjd med mitt objektiv och tycker det fungerar mycket bra men jag tror det är ett 10 - 20 jag behöver.

Satt och bläddrade runt lite och hittade en 70 - 200 är det någonting ni tycker jag skulle behöva utöka med?

Det jag fotograferar mest är bilsport och mode.
Och jag har insett att jag haft ganska svårt att ta hel bilder på människor, när det bara är portätt går det hur bra som helst.
Men då är det ett 10-20 jag behöver ?

Ni har väldigt olika åsikter om vad ni tycker fungerar bäst, :)

Det värsta är att jag är väldigt nöjd med mitt objektiv och tycker det fungerar mycket bra men jag tror det är ett 10 - 20 jag behöver.

Satt och bläddrade runt lite och hittade en 70 - 200 är det någonting ni tycker jag skulle behöva utöka med?

Det jag fotograferar mest är bilsport och mode.
Och jag har insett att jag haft ganska svårt att ta hel bilder på människor, när det bara är portätt går det hur bra som helst.
Men då är det ett 10-20 jag behöver ?

Du vet ju hur mycket 105 mm är. Behöver du mer?
Du vet också hur mycket 18mm är. Behöver du mindre?

Beroende på hur du svarar, letar du bland olika objektiv. Typ.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto