Annons

fast objektiv till porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
hej!
jag vill ha lite tips på ett bra ljusstarkt objektiv till djurpoträtt (husdjur) först och främst.
jag har tittat på canon 40mm och canon 50mm.
Jag har en canon 60D.

50/1.8 är ju väldigt prisvärt. Rekommenderas varmt. Finns många fina beg exemplaret överallt eftersom många uppgraderar sig till de dyrare syskonen. Sen när du ska uppgradera själv kan du ju sälja för exakt samma peng som du köpt den för.
Tror priserna ligger på 5-700kr begagna. nypris ca 12-1300kr. Orkar inte kolla själv ;)

Sigma 30 f1.4 art är ju åxå ett alternativ att titta på... tycker brännvidden är mest allrond på aps-c husen.

mvh jens

Objektivval!

Hje och tack för så många svar!
Jag har börjat kolla in canons 35mm f 2,0,tycker den verkar vettig med tanke på min kamera som förlänger brännvidden. Men kom gärna med flera tips,alltid bra att ha på vägen.(Jag kommer nog att fota mest hundar och katter)
Mvh.Mary-Anne

Jag rekommenderar också canons 50mm f/1,8. Den är lite plastig i känslan, men vad gör väl det när den är både väldigt prisvärd och med jättebra bildkvalité? Med brännviddsförlängningen på en cropkamera tyckte jag att den var perfekt för porträtt.

Stämmer din kameraväska? I så fall har du väl redan rätt mycket att välja på...

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att fota djurporträtt med 70-200 2.8 L IS :)

Utomhus bör det ju vara klockrent.

På en 60D tycker jag helt klart att 35mm är mer mångsidigt än 50mm (som kan bli lite väl tajt i många situationer), Jag har båda brännvidderna till min NEX, men 35:an är den som används mest för husdjurfotografering.

Hej, jag gillar att ta porträtt och började med 50/1.8 utöver kitzoomet till min 550D. 50/1.8 fungerar som sagt utmärkt till porträtt och det är mycket prisvärt. Jag har ganska nyss skaffat Canons 35/2.0 också men då mest i syfte att vara ett fast normalobjektiv men det går givetvis bra att ta porträtt med det också. Min favorit för porträtt är dock Canons 85/1.8 även om det blir bränviddsförlängning på APS-C till motsvarande 135 mm. Lycka till! /Magnus

50 1.4 kan också va ett alternativ inte direkt skarpare än 50 1.8 men har snabbare autofocusmotor och ger bättre bakgrundsoskärpa.
Snabbare focus kan va en grej när det gäller djurfoto för de små liven kan ju röra sig snabbt ibland :)
En lins att växa med om du gillar bakgrunsoskärpa.
Detta kostar ca: 3 300:-

Ja, i princip alla Nikon objektiv har F-bajonett som passar på alla Nikon systemhus. Men utan autofokus är man ju rätt så begränsad i tillämpning.

hej!
jag vill ha lite tips på ett bra ljusstarkt objektiv till djurpoträtt (husdjur) först och främst.
jag har tittat på canon 40mm och canon 50mm.
Jag har en canon 60D.

Om det är så att din fotoväska stämmer (som AFJ också är inne på) tycker jag 50mm kanske är för nära 70mm. 70-200/2.8 IS har dessutom IS och mycket snabbare autofokus än i alla fall 50/1.8 (50/1.4 har betydligt bättre autofokus).

Tycker du är inne på rätt spår när du tänker 35/2. Kompletterar mer dom objektiv du har.

Är det den gamla 35/2 du tänker på, eller den nya (dyrare) 35/2 IS.

Jag har haft den gamla 35/2 och har nu den nya 35/2 IS. Inte jämfört direkt, men känns som dom är rätt lika i skärpa och färger, men 35/2 IS har ju bildstabilisering och upplever autofokusen något snabbare där också. 35/2 IS är däremot lite större och dyrare.

Ja det är sant! Men vet du om det är så att jag måste ställa in allting manuellt också? Bländare, slutaren os.v?
Med risk för att TS eller en forumvärd drar oss i örat för att kapa tråden (den här dialogen ligger ju utanför trådämnet) vill jag bara kort ge en sista replik på din fråga.

Det är bara autofokus som inte funkar. Alla annan automatik funkar. Starta gärna en ny tråd om du har fler frågor och vill ha mer input även från andra.

fast objektiv till porträtt

Om det är så att din fotoväska stämmer (som AFJ också är inne på) tycker jag 50mm kanske är för nära 70mm. 70-200/2.8 IS har dessutom IS och mycket snabbare autofokus än i alla fall 50/1.8 (50/1.4 har betydligt bättre autofokus).

Tycker du är inne på rätt spår när du tänker 35/2. Kompletterar mer dom objektiv du har.

Är det den gamla 35/2 du tänker på, eller den nya (dyrare) 35/2 IS.

Jag har haft den gamla 35/2 och har nu den nya 35/2 IS. Inte jämfört direkt, men känns som dom är rätt lika i skärpa och färger, men 35/2 IS har ju bildstabilisering och upplever autofokusen något snabbare där också. 35/2 IS är däremot lite större och dyrare.

hej Staffan!
Det jag undrar nu är om jag skulle behöva ett ljusstarkare objektiv inomhus eller räcker 35an bra?

ANNONS
Götaplatsens Foto