Annons

Fast optik eller zoom? 28mm eller 28-70mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamp

Medlem
Uh, jag har ägnat massor av timmar de senaste veckorna till att läsa recensioner, kolla tradera, blocket och fundera. Men jag kan inte komma fram till något..
Alternativen är följande
Jag har en eos 300d
med sigma 28-70mm 2.8-4 och en 50mm 1.8.
Sigman ska jag sälja har jag tänkt. Men frågan är vad jag ska ersätta den med?

Antingen en Tamron 28-75 2.8 som har blivit prisad (känns som den kanske överlappar min 50 1.8?)

eller en EF 28mm 2.8, (blir skärpan så mycket bättre med den, jämfört med Tamron.?)
+kanske en fast Sigma 100mm 2.8

Hur ska jag göra? Jag fotar mest människor, porträtt, inget natur,sport.

Valet mellan fasta eller zoom-objektiv hänger mycket på hur du tycker om att fotografera. Jag tror inte att det är någon större skillnad i optisk kvalité mellan Tamron zoomen och EF 28/2.8 (EF 28/2.8 är iofs en trevlig glugg men Tamronen har väldigt gott rykte så ev. skillnad är inte nödvändigtvis till det fastas fördel). Om man vill sin kamera så liten och smidig som möjligt kan EF 28/2.8 vara ett bra val - den är liten (samma storlek som EF 50/1.8).

En idé kan vara att titta på EXIF informationen för dina bilder så här långt för att se vilka brännvidder du använder mest (detta kan tex göras med programmet jhead - googla för mer info). Skulle det visa sig att du oftast använder 28mm så fundera på ett EF 28/2.8.

/Anders

Hej!

Du kommer vældigt långt med ett 50 1,8!

Ett objektiv som tar lite plats, väger lite och kostar lite,,, OCH som dessutom presterar långt bættre æn många andra objektiv i samma låga prisklass.

Jag skulle før mitt personliga fotande absolut klara mig med ett 50mm eller 35mm i stællet før en normalzoom. Men før mina mer kommersiellt riktade bilduttryck så ær zoomen flexibel och fin..

=Alltså: det beror på vilket behov du egentligen har..

Jag skulle tro att ett ljusstarkt 50mm øppnar upp øgonen før vilka egenskaper man verkligen ønskar i en zoom... alltså så blir mitt tips att starta med ett fast 50 1,8/1,4... och senare gå før en zoom om du har ett konkret behov av flexibilitet.

Eftersom du redan har ett 50mm så kanske det ær flexibiliteten du ønskar/saknar. Jag føreslår att du førsøker hitta ett exemplar att testa innan køp. 2,8-zoomarna ær førhållandevis klumpiga och tunga = Opraktiska i førhållande till ett par nætta fasta, mer ljusstarka, bættre optiska och billigare objektiv.

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto