Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fast vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

j.micke

Ny medlem
Jag är ute efter ett fast vidvinkel objektiv till min D70. Det primära är att det är ett skarpt objektiv, men det är även rätt viktigt att det är ljusstarkt och får gärna vara skarp vid stor bländare.
Vikt och storlek har mindre betydelse.

Det jag har tittat mest, än så läng, är Sigma.

Sigma EX 14/2,8
Sigma EX 20/1,8
Sigma EX 24/1,8
Sigma EX 30/1,4

Någon som vet något om dem?
Även andra märken är intressanta.

Jag har ett pristak på ungefär 5-6000kr
Och kan tänka mig att köpa begangnat och även från utlandet (tyskland?).

Senast ändrad:
Jag rekommenderar dig att ta en titt på Tokina AT-X AF 17/3.5 PRO. Det tillverkas tyvärr inte längre men brukar dyka upp på begagnatbörserna för runt 2500 kr med jämna mellanrum.

Jag hade 24:an som enda objektiv ett bra tag. Men nån vidvinkel är det ju inte på en D70, snarare en "kort normal". Perfa brännvidd för gatufoto och liknande.
Det är skarpt som attan från f/2,8 och helt okej vidöppet. Men det är stort och tungt, och har rätt mycket distortion, samt inte så bra motljusegenskaper. Bokehn är vidrig, men det gäller nog de flesta vidvinklar.
Jag köpte mitt nytt för runt 3000:-, och det kändes rätt prisvärt. Nu har det dock gått upp lite, och jag sålde det för 2400:- begagnat.

Vad är anledningen till att det ska vara fast? Om du kan tåla f/2,8 så finns det ju zoomar som går ner till 17mm som är skarpa och bra. De kan nog däremot inte på långa vägar tävla med 14/2,8 när det gäller kantskärpa och vinjettering.
Jag har numera ett Tamron 17-50/2,8 som faktiskt är rövskarpt ända från full bländaröppning. I samma liga som 24/1,8. Dock är kantskärpan ordentligt mycket sämre, om man nu tycker att det är viktigt.

Största problemen med vidvinkelzoomar brukar vara den ofta kraftiga distortionen. Personligen skulle jag aldrig köpa en fast vidvinkel som inte var ljusstarkare än 2.8, vilket brukar vara max för zoomar. Det är en mycket effektfull grej med ett riktigt kort skärpedjup på en vidvinkel. Skulle satsa på Sigma 1.4 (trots dess rykte om dålig kantskärpa för att få kortast möjliga skärpedjup). Sen vore det en dröm för mig med Canons 35/1.4 L, men då får man gräva djupt i fickorna. Har tyvärr inte så djupa fickor själv :) Vet inte vad Nikons motsvarighet till Canons 35:a är, men jag antar att den är ganska dyr den med (förutsatt att den finns).

Mvh

David

nikon har väl nån 35/1.4 utan autofokus har jag för mig. annars så finns 35/2 för 3395:- på scandinavian photo. jag funderade lite på att köpa den tidigare eftersom jag läst mycket gott om den lite varstans.

men till slut så blev det ett sigma 20/1.8 begagnat från usa. min bror var i usa för tillfälelt så jag skickade det till honom så fick han ta med det hem. det hela gick på 2050:- för objektiv, 3 st. filter (uv, skylight och polfilter) och frakt.
jag gillar verkligen detta objektivet för inomhusfotografering samt konsertfoto.
eftersom jag inte använder det så ofta till foto när det är optimala förhållanden kan jag inte riktigt säga hur bra det är optiskt sett.

nästan edit...:
letade rätt på några bilder jag tagit med det, men jag slänger upp dom med yousendit imorron, timmen är sen...

men här är en bild jag tagit med det iaf:

Bilagor

• 20-18.jpg
    20-18.jpg
    71.4 KB · Visningar: 261
ANNONS