Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fastkilat objektiv på Nikon S2

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn-v

Aktiv medlem
Jag söker lite Råd och hjälp med en Nikon S2 och ett 3,5 cm Nikkorobjektiv som sitter fastkilat i kameran. Antagligen har det blivit så därför att objektivet inte var inställt på oändligt. Jag försökte ta väck objektivet, men det fastnade ca 12 mm från de både röda punkterna, som finns för att sätta dit det. Det går inte att röra avståndsinställningen på objektivet. Det ser ganska mörkt ut, och kameramodellen är ju inte så vanlig
Kanske det finns någon på Fotosidan som har varit med om liknande och kan komma med något råd, hur jag ska gå tillväga.
Kan tilläga att objektivet har en yttre bajonett

Jag söker lite Råd och hjälp med en Nikon S2 och ett 3,5 cm Nikkorobjektiv som sitter fastkilat i kameran. Antagligen har det blivit så därför att objektivet inte var inställt på oändligt. Jag försökte ta väck objektivet, men det fastnade ca 12 mm från de både röda punkterna, som finns för att sätta dit det. Det går inte att röra avståndsinställningen på objektivet. Det ser ganska mörkt ut, och kameramodellen är ju inte så vanlig
Kanske det finns någon på Fotosidan som har varit med om liknande och kan komma med något råd, hur jag ska gå tillväga.
Kan tilläga att objektivet har en yttre bajonett

Har inte haft nå't liknande problem vad jag kommer ihåg...
Å det går inte att vrida tillbaka objektivet på oändligt, och se'n ta bort det....?

Testade nyss på en Nikon S2/Contax/Kiev...
För att få objektivet att fastna...
Men det gick inte...!?
Kan det ha hänt nå't i din kamera..?
/B

Jag vet inte riktigt. Fick gluggen från US idag, och satte dit det, och det var inga problem. Sedan tog jag väck, och vred lite grann på avståndsinställning, och satte dit det igen, men jag tror att det inte var inställt på oändligt, och det fastnade, det dår inte vrida åt något håll, sitter där stenhårt. Skit, för det finns väl knappast någon kan reparera de här kamerorna här i landet, om det nu skulle behövas

Kolla med Lp-foto i Stcokholm om inte annat, de borde kunna hjälpa till. Själv har jag ringt dit ngn gång och frågat om råd. Har blivit vänligt bemött av Werner som skruvar i gamla kameror.

Kolla med Lp-foto i Stcokholm om inte annat, de borde kunna hjälpa till. Själv har jag ringt dit ngn gång och frågat om råd. Har blivit vänligt bemött av Werner som skruvar i gamla kameror.

Å Peter Hennig brukar ofta vara på LP, han kan Kiev/Contax, som har "samma" fattning.

Jag kan sova gott inatt, för efter att hållt på nästan hela kvällen, och jämnfört bajonettfattning på andra Nikkor-S objektiv och en Nikon S, tog jag mod, och vrid så mycket jag kunde, objektivet lossnade och allt ser bra ut, inga märken eller så, kan kanske bero på att det inte finns någon plast i dessa kameror o objektiv

ANNONS
Götaplatsens Foto