Annons

FD 24mm 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett Canon FD 24mm 2.8.
Är det nån som har erfarenheter av det?
Bra, dåligt?
Läst lite på nätet, och dom flesta verkar positiva men vore intressant med synpunkter från er.

/Mats

Jag har det, vet dock inte riktigt vad jag ska säga om det mer än att jag tycker det är skitbra. Jag kan noll om mtf-kurvor och sådant, men jag har iaf aldrig blivit besviken på dess optiska egenskaper.

Ok.
Det låter ju bra.
Har du FD eller FDn?
Hur är den på bl. 2,8 tillräckligt skarp?

Förresten, jättefin bild på amazonen!
Den är väl tagen med 24:an också?

Det är det gamla FD-objektivet jag har. Hmm tackar, men tror faktiskt min enda bild med 24an här på fotosidan är den på gitarristen. På 2.8 fotar jag sällan, men dom gångerna jag har gjort det har jag iaf aldrig tyckt det har sett illa ut på mina 13*18 kopior. Men som sagt, jag kan egentlgien inte mycket av det tekniska.. :)

Försök att få med det speciella motljusskyddet när du köper objektivet. Det heter BW-52C har avfasade "hörn" för att undvika vinjettering.

På mitt FDn24/2.0 är det ett rejält glapp i fokuseringen. Det är visserligen inte lika störande med glapp på ett vidvinkel som det är på ett tele, men det är ändå värt att kontrollera vid begagnatköp.

Ok, men motljusskyddet BW-52C är väl bara till FDn va?
Tror att motljusskyddet till FD heter BS-55.

Några mer tips?

Jag har aldrig använt den gamla FD24/2.8 SSC, så egentligen kan jag inte svara. Men vad jag har läst så ska båda varianterna vara bra optiskt. FDn väger mindre, medan FD SSC är skönare att fokusera.

En sak till jag kom på. Den gamla optiken har minsta bländare på 16 medan den nya har 22. Detta innebär att på den gamla kan du få skarpt mellan oändigheten och 0,65 meter. Med bländare 22 kan du få skarpt mellan oändligheten och 0,5 meter (detta läste jag av på fokuseringsskalan på mitt objektiv). Det är inte ofta jag själv använder dessa bländare, men ibland är det roligt att möjligheten finns.

Hej Mats!

Jag köpte en FDn 24/2.8 på ebay tidigt i år och är mycket nöjd trots ett litet glapp i fokuseringen.

Du kan se lite bildexempel i mitt album Hösttavlor, följande bilder är tagna med 24an "Den första", "Den fjärde" och "Den tionde" I albumet "Vinterbilder..." är bilden "Vintermorgon" tagen med 24an. /Göran

Hej Göran!

Tack för bild-exemplen. Det ser ju skarpt ut även om det är lite svårt att bedöma på så små bilder, som dessutom är komprimerade.
Du har inga större liggandes nånstans på webben?

Jättefina bilder (bildmässigt) också!

Funderar också på att köpa mitt från ebay, priserna är låga nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto