Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
FD 24mm 2.8
- Trådstartare aleklint
- Start datum
Nisse-s
Aktiv medlem
Det är det gamla FD-objektivet jag har. Hmm tackar, men tror faktiskt min enda bild med 24an här på fotosidan är den på gitarristen. På 2.8 fotar jag sällan, men dom gångerna jag har gjort det har jag iaf aldrig tyckt det har sett illa ut på mina 13*18 kopior. Men som sagt, jag kan egentlgien inte mycket av det tekniska.. 
Mr_H
Aktiv medlem
Försök att få med det speciella motljusskyddet när du köper objektivet. Det heter BW-52C har avfasade "hörn" för att undvika vinjettering.
På mitt FDn24/2.0 är det ett rejält glapp i fokuseringen. Det är visserligen inte lika störande med glapp på ett vidvinkel som det är på ett tele, men det är ändå värt att kontrollera vid begagnatköp.
På mitt FDn24/2.0 är det ett rejält glapp i fokuseringen. Det är visserligen inte lika störande med glapp på ett vidvinkel som det är på ett tele, men det är ändå värt att kontrollera vid begagnatköp.
Mr_H
Aktiv medlem
Helt rätt, BW-52C är till den nya FDn. Men när jag slog upp den gamla FD24/2.8 SSC (på http://www.mir.com.my/rb/photograph...ources/fdlenses/earlyfdlenses/24mmfd.htm#f2.8 ) så stod det att motljusskyddet heter BW-55B.
Om jag inte är helt fel ute så är BS för normalobjektiv, BW för vidvinklar och BT för teleobjektiv.
Om jag inte är helt fel ute så är BS för normalobjektiv, BW för vidvinklar och BT för teleobjektiv.
Mr_H
Aktiv medlem
En sak till jag kom på. Den gamla optiken har minsta bländare på 16 medan den nya har 22. Detta innebär att på den gamla kan du få skarpt mellan oändigheten och 0,65 meter. Med bländare 22 kan du få skarpt mellan oändligheten och 0,5 meter (detta läste jag av på fokuseringsskalan på mitt objektiv). Det är inte ofta jag själv använder dessa bländare, men ibland är det roligt att möjligheten finns.
KVICK
Aktiv medlem
Hej Mats!
Jag köpte en FDn 24/2.8 på ebay tidigt i år och är mycket nöjd trots ett litet glapp i fokuseringen.
Du kan se lite bildexempel i mitt album Hösttavlor, följande bilder är tagna med 24an "Den första", "Den fjärde" och "Den tionde" I albumet "Vinterbilder..." är bilden "Vintermorgon" tagen med 24an. /Göran
Jag köpte en FDn 24/2.8 på ebay tidigt i år och är mycket nöjd trots ett litet glapp i fokuseringen.
Du kan se lite bildexempel i mitt album Hösttavlor, följande bilder är tagna med 24an "Den första", "Den fjärde" och "Den tionde" I albumet "Vinterbilder..." är bilden "Vintermorgon" tagen med 24an. /Göran
aleklint
Aktiv medlem
Hej Göran!
Tack för bild-exemplen. Det ser ju skarpt ut även om det är lite svårt att bedöma på så små bilder, som dessutom är komprimerade.
Du har inga större liggandes nånstans på webben?
Jättefina bilder (bildmässigt) också!
Funderar också på att köpa mitt från ebay, priserna är låga nu.
Tack för bild-exemplen. Det ser ju skarpt ut även om det är lite svårt att bedöma på så små bilder, som dessutom är komprimerade.
Du har inga större liggandes nånstans på webben?
Jättefina bilder (bildmässigt) också!
Funderar också på att köpa mitt från ebay, priserna är låga nu.