Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FD objektiv till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Thorén

Aktiv medlem
Hej,
Jag vet att FD objektiv inte passar till en 10d men jag har hört att det ska finnas en adapter. Någon som vet hur man får tag i den och hur bra kombinationen fungerar? Jag har ett gäng FD objektiv, framförallt makro, som jag gärna skulle kunna använda till min 10d.

Tack,

Peter

EOS-kameror kan tack vare det korta avståndet mellan bajonett och filmplan använda de flesta spegelreflexkamerors objektiv med adapter. Men just FD brukar vara knepigt eftersom de kamerorna var ännu tunnare än EOS. Objektiven går inte att fokusera på oändligt om man monterar dem på adapter.

Skall du bara köra makro utan behov av att fokusera på oändligt funkar det dock bra.

Här finns en adapter.

Det finns adaptrar med inbyggd optik också. De funkar som en svag telekonverter och förlänger alltså brännvidden lite. Personligen tycker jag dock inte att idén med att montera en telekonverter av dålig kvalitet på schyssta FD-objektiv är så tilltalande.

Hej och tack för snabbt svar. Hur kommer det att fungera med adaptern och FD objektiven. Jag antar att ingen elektronik fungerar och att jag får köra med nedbländad mätning eller...? Du har rätt i att oändlig fokusering inte är intressant eftersom det är makrofotandet jag vill åt.

Peter

Precis, det är nedbländad mätning som gäller. Olle Bjernulf säger också att EOS-kamerornas ljusmätning inte är helt tillförlitlig när man monterar objektiv utan elektronik. Hoppas han kommer in och fyller på.

Ljusmätningen kan man i och för sig leva med eftersom resultatet kan ses direkt och ev. korrigering kan göras omgående. Nedbländat kör jag iallafall för att ha koll på skärpedjupet men det kanske inte funkar med en 10d? Måste erkänna att jag inte har full koll på det ännu... Livet var på sätt och vis enklare med min gamla F1:a...

Peter

Jag vet inte exakt hur nedbländningen funkar på FD-objektiv. Jag misstänker att de är nedbländade till inställd bländare hela tiden, så att du måste blända upp och ned med bländarringen om objektivet sitter på en 10D. Nedbländningsknappen på kameran kan du i alla fall inte använda :)

Köp INTE varianten med lins, den som funkar lite som en telekonverter. Det som var lockande var tanken att behålla oändlig fokus, men bildkvalitén var så dålig att det blev i princip oanvändbart ändå. Sen var det väldigt knepigt att knappt se i sökaren, mörkt.

Jag tyckte den var oanvändbar och skickade tillbaka den.

ANNONS
Götaplatsens Foto