Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FD objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en canon eos 1n rs. Hur e det med objektiv till dom? Passar ett canon FD?

Vad innebär FD? Är det EF som är nån annan variant?

/Kim

Canon FD-objektiv är en äldre helmekanisk serie som inte passar till EOS. De passar t.ex. till T-50, T-70, T-90, AE-1 AT-1, AL-1, A-1 och F-1.

Det finns adaptrar, men de lär sänka den optiska kvaliteten och förlänga brännvidden med ca 25%.

Kheldoron skrev:
oooh fy fan! då köper jag ju hellre rätt objektiv direkt..

Troligtvis rätt beslut.
Man kan inte fokusera till oändligt och måste fokusera manuellt med dem.
Jo... det finns många bra foto från tiden innan autofokus men de hade inget val.

Foto-Gabbe skrev:
Troligtvis rätt beslut.
Man kan inte fokusera till oändligt och måste fokusera manuellt med dem.
Jo... det finns många bra foto från tiden innan autofokus men de hade inget val.
Det finns två typer av adaptrar. Den ena fungerar som en mellanring och kan ej fokusera till oändligt. Den andra adaptern som har en lins kan det dock.

Det är helt rätt att det finns sån typ av adapter också (därav priset) och som jag inte har testat, men man lär tappa både ljus och optisk kvalité med dem.
Enligt texten på www.shiftlenses.com så ser det ut som att man både tappar ljus och får en förstoringsgrad på x1,25.
Troligen håller optiken i adaptern sämre klass än de gluggarna man vill kunna utnyttja.

Foto-Gabbe skrev:
Det är helt rätt att det finns sån typ av adapter också (därav priset) och som jag inte har testat, men man lär tappa både ljus och optisk kvalité med dem.
Enligt texten på www.shiftlenses.com så ser det ut som att man både tappar ljus och får en förstoringsgrad på x1,25.
Troligen håller optiken i adaptern sämre klass än de gluggarna man vill kunna utnyttja.
Jag är ute efter en adapter utan lins men de verkar svåra att få tag på (liksom Canons egena adaptrar med eller utan lins).

ANNONS
Götaplatsens Foto