Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FD till eos adapter, fokus till oändligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalsup

Ny medlem
Hej

Jag ska köpa ett FD objektiv till min Canon kamera. Jag behöver en adapter som går från FD till Eos. Det finns adapterar som har fokus till oändligt och vissa adaptrar som saknar detta. Min fråga är när behöver man en adapter med fokus till oändligt och när man behöver man det inte? Eller ska man alltid köpa adaptrar med fokus till oändligt? Och vad menas med fokus till oändligt.


Tack på förhand
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns flera saker att reda ut här.

EOS-systemet har fyra olika varianter av objektivfattning, varav två är för spegelreflexkameror (EF och EF-S) och två är för spegelfria kameror (RF och EF-M).

Det låter som att du syftar på spegelreflexkamerorna. EF-fattningen kom 1987 och är anpassad för det analoga småbildsformatet, 24x36 mm. För drygt 15 år sedan kom en variant kallad EF-S med objektiv som är anpassade för en mindre sensorstorlek, APS-C. Det går att använda EF-objektiv på dessa kameror, men det går inte att använda EF-S-objektiv på kameror med småbildssensor (full frame).

EF och EF-S har ett avstånd mellan objektivfattning och film/sensor som är större än det föregående FD-systemet har. Därför finns det inte plats med en adapter emellan om man ska behålla det avstånd mellan objektiv och film/sensor som objektivet är konstruerat för.

Om man ökar avståndet mellan kamera och objektiv förlorar men förmågan att fokusera på längre avstånd upp till oändligt (horisonten). Då fungerar objektivet bara för makro och närbilder.

För att lösa avståndsproblemet kan man sätta linser mellan objektiv och kamera. Det blir då en viss förstoring av bilden och även försämring av bildkvaliteten.

Men använder man en kamera med kortare avstånd mellan sensor och objektivfattning (bajonett) så får man plats med en adapter som inte påverkar den optiska kvaliteten då den bara ser till att anpassa avståndet mellan sensor och objektiv. Med spegelfria kameror som Canon Eos RP och Sony A7 III kan man utnyttja FD-objektiven precis som de var tänkta att fungera.
 

Kalsup

Ny medlem
Ja jag har redan några FD objektiv. Men alla adaptrar som jag har till dom är med en lins som gör att det får oändligt fokus. Men tack vare att adaptrar utan kostar lite mindre.

tack försvaren
 
ANNONS