Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feisol kolfiber stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Hej,

Tittar runt efter ett kolfiberstativ som är stabilt nog att hålla för 10-12 kg och utan att jag måste pantsätta frugan.

Gitzo är erkänt bra men svindyra.
Såg att Feisol har ett nytt kolfiberstativ: CT-3371
Någon som har erfarenhet av det eller hur deras benlåsningar fungerar i jmf med t.ex Gitzo's?

Dom verkar ju onekligen väldigt prisvärda.

Mvh, Andreas

Jag har ingen erfarenhet av CT-3371, som ju, om jag inte är ute och cyklar, har låsringar i metall osv på benen, i stället för plast, som på CT-3401 (som jag har).
Låsningarna på mitt stativ tycker jag funkar bra och jag har eg inget att anmärka på, annat än att fettet i gängorna blir väldigt trögt i den svenska vintern, men det går ju att byta om man vill. En del modeller från gitzo har ju någon anordning så att benen inte kan snurra i varandra, även om de inte är låsta. Så är det inte på CT-3401 iaf. Jag tycker inte att det är något egentligt problem att hantera det, men en del kan säkert tycka det.

Om du inte får svar på dina frågor här så kan du maila feisol åxå. De brukar vara snabba och tillmötesgående att svara på frågor. CT-3371 är relativt nytt på marknaden, så det är väl inte SÅ många som hunnit köpa ännu.

Jag är hur som helst väldigt nöjd med "lillebror" CT-3401.

Tack Robert för din information.

Jag mailade Feisol angående 3371 och lite funderingar runt den leveling base som dom har.

1. Do you have or intent to introduce anti rotate on the legs so that you can adjust the leg sections with one hand.
The reason i ask is that i am a nature photographer and often i do not have the luxury to let go of my equipment and do the adjustments with both hands.

2. The leveling head that you can mount on the CT-3371, how many degrees can it adjust and how do i lock it , a lever ?

3. The leg locks , can i purchase replacement bushings afterwards to replace worn ones?
Reason for me asking is if i submerge the tripod in water i would want to take it apart and dry it and also the bushings can get worn out and need to be replaced, such as on the Gitzo.

4. When will CT-3371 be available to purchase ?

Svaret från Feisol.

1. Currently we don't have anti rotate design on the legs. It may be planned in the future.

2. The maximum angle is plus/minus 15 degrees on the horizontal level. Under the base there is a handle which can be used to tighten and lock the leveling base.

3. We provide all tripod parts as replacement parts to our customers.

4. We will open CT-3371 for everyone to purchase in 2 weeks.

ANNONS
Götaplatsens Foto