Annons

Fel även på mitt Nikkor 50 1,8D??

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Idag var jag ute och slöknäppte lite och när jag kom hem så ser jag på en del bilder en lilaaktig ring mitt på bilden. Vad ända in i glödheta helge erik är det? Se exempel här: http://picasaweb.google.se/forummejl/Objektivtrassel

Samma fel på 12-13 bilder. Bilden i fråga är en av många bilder i ett panorama så jag hade låst exponeringen. Ingen direkt sol. Samma fel i olika väderstreck. Ögat höll jag intill sökaren.

Ska jag nu behöva skicka in även detta objektiv eller finns det en enkel förklaring? Tacksam för tips på vad som kan vara fel.

Borde man då inte se samma fel på alla bilder? Samtliga bilder där jag kan se felet har tagits med bländare 18.

Har du ett UV-filter på? Prova att ta väck det. Det där ser ut som nån slags intern reflex. Det kan bero på ett dåligt filter eller skitiga linser.

Nu svarade vi samtidigt... =) OK, damm på sensorn syns "bättre" (mera) vid små bländaröppningar, gissar att det är samma sak med smuts på bakre linsen. Kolla upp det och rengör isf!

Det här ser inte ut som damm på sensorn...

Makten skrev:
Har du ett UV-filter på? Prova att ta väck det. Det där ser ut som nån slags intern reflex. Det kan bero på ett dåligt filter eller skitiga linser.

Nix, inget UV-filter eller något annat filter heller för den delen. Håller med dig om att det ser ut som någon slags reflex. Har precis kollat och det är inget damm på bakre linsen.

Tack för att ni tar er tid förresten!

Hej!

Det du har upptäckt är med största sannolikhet reflexion mellan CCDn och bakre linselementet. Det kan uppkomma på äldre objektivkonstruktioner, speciellt om bakre linsen är ganska platt och saknar (eller har dålig) antireflexbehandling. Detta uppstod aldrig med film eftersom filmen spred ljuset diffust medan CCDn är mer som en spegel. Många objektiv före digitalkamerornas intåg har detta problem, mer eller mindre. Det uppstår dock bara vid riktigt små bländare och helst med stor dynamik i ljuset i din bild. Speciellt om din bild är mörk i mitten och ljus i övrigt, då syns den röda fläcken bra. Hur som helst, du kan läsa mer här t.ex.:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1020&message=7088367

Jag har samma problem med min AF85/1.8, men då jag i stort sett aldrig använder detta objektiv mer nedbländat än till 5.6 ser jag det i praktikten aldrig på mina bilder.

Tack för infon. Förhoppningsvis är väl problemet inte särskilt stort i praktiken eftersom jag förmodligen kommer att knäppa merparten av mina bilder med 18-135-objektivet när det kommer tillbaka från reparation.

Då blir det till att försöka tänka på att inte använda mindre bländare än 14-16 fortsättningsvis när jag använder mitt 50 mm. Får nog testa lite mer så jag lär mig i vilka situationer problemet uppstår.

cakon skrev:
Då blir det till att försöka tänka på att inte använda mindre bländare än 14-16 fortsättningsvis när jag använder mitt 50 mm. Får nog testa lite mer så jag lär mig i vilka situationer problemet uppstår.
Frågan är då varför du nånsin bländar ner så mycket. I vissa situationer behöver man mycket stort skärpedjup, men i övrigt förlorar du skärpa redan vid mindre bländare än f/4 i mitten och ca f/8 i kanten på grund av diffraktion.

Ett känt problem med det objektivet. Det blir riktigt märkbart om du fotar med IR-filter och liten bländare. Jag har fixat flera bilder i photoshop genom att göra en cirkulär markering och lite ludd och sen dragit i nivåer tills "ringen" inte längre syns.

mvh
// Rami

Makten skrev:
Frågan är då varför du nånsin bländar ner så mycket. I vissa situationer behöver man mycket stort skärpedjup, men i övrigt förlorar du skärpa redan vid mindre bländare än f/4 i mitten och ca f/8 i kanten på grund av diffraktion.

Ibland vill man ha lång exponeringstid, och saknar man ett ND-filter så...

Makten skrev:

Tycker att det borde gå att köra på minsta bländaren med ett sådant objektiv. Nu vet jag att så inte är fallet. Det där med skärpan är intressant. Får nog testskjuta lite på olika bländare för att bedöma hur skärpan påverkas.

pasram skrev:
Ett känt problem med det objektivet. Det blir riktigt märkbart om du fotar med IR-filter och liten bländare. Jag har fixat flera bilder i photoshop genom att göra en cirkulär markering och lite ludd och sen dragit i nivåer tills "ringen" inte längre syns.

mvh
// Rami

Tack för tipset. Får testa och se om det går att få bort "fläcken".

cakon skrev:
Tycker att det borde gå att köra på minsta bländaren med ett sådant objektiv. Nu vet jag att så inte är fallet. Det där med skärpan är intressant. Får nog testskjuta lite på olika bländare för att bedöma hur skärpan påverkas.
Det är klart att det går, men det är oftast ingen som helst vits.

Jag har varit på just den platsen (där ovan nämnda bild tagits) vid tre tillfällen för att få till en bra panoramabild. Vid första tillfället tog jag bilderna på frihand vilket inte blev så bra. Andra gången var jag lite slarvig och på en av bilderna hamnade jag utanför så att säga vilket ledde till att det inte fanns någon möjlighet att foga samman hela panoramat till en bild. Nu tredje gången så händer detta. Tydligen är det inte meningen att jag ska få någon bra panoramabild från just den platsen. Det idiotiska är att om jag bara varit lite uppmärksam så hade jag ju sett det senaste problemet i displayen. Fast å andra sidan hade jag kanske inte fattat att jag skulle ändra bländaren för att få bort det.

Jag skickade faktiskt en blänkare till Nikon igår innan jag skapade denna tråden. De föreslår att jag skickar in objektivet på service vilket jag tycker verkar märkligt att döma av de svar som lämnats i tråden.

I vilket fall som helst så är jag inte särskilt sugen på att skicka in även denna lins. Det kan inte vara möjligt att jag skulle behöva skicka in 100% av mina objektiv på service. Vad är det för kvalitet i så fall?

Prova att plåta med lite olika bländare så får du se. Jag är ganska övertygad om att det beror på extremt liten bländare. Ett objektiv vars antireflexbehandling inte är avsedd för digitala kameror kan man nog inte ställa sådana krav på.

Makten skrev:
Prova att plåta med lite olika bländare så får du se. Jag är ganska övertygad om att det beror på extremt liten bländare. Ett objektiv vars antireflexbehandling inte är avsedd för digitala kameror kan man nog inte ställa sådana krav på.

Du har nog rätt. Det får bli en testsession framöver när det blir lite finare väder men framförallt lite varmare.

Mitt funkar klockrent upp till bländartal 14. Vid 16 så börjar "hot spoten" framträda. Iofs enkelt att fixa i photoshop men fruktansvärt irriterande...

ANNONS
Götaplatsens Foto