Annons

"Fel i minneskortet"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Imorse då jag skulle slå på kameran (en Canon Powershot S50) var den død :( . Jaha, tänkte jag då måste det ju vara något annat fel änn batteriet eftersom det är helt nytt...

0 bilder står angivet fast jag vet att det finns en del bilder på kortet.
Efter en stund kommer det upp: "Fel i minneskort"

Byter till minneskortet som kom med kameran och då fungerar den som vanligt, verkar alltså
troligt att det är fel på kortet.

Jag trodde minneskorten håller jättelänge?? Har ett Compact Flash Card 256 Mb køpt i april 2003 = 13 månader gammalt.

Måste man "underhålla" korten før att de ska fungera länge, i så fall har jag helt missat något väsentligt... Det enda jag gjort är att formatera det innan jag børjade använda det och så tror jag jag formaterat det 1-2 gånger efter det, var det fel?
Går det att "rädda" kortet tror ni? Førslag mottages tacksamt!

Tog med mig kortet i fotobutik 1, där låste sig hela PC:n *oops* så han kunde inte formatera kortet via kortläsaren heller...

Gick till fotobutik 2 (man vet ju aldrig ;) ), men datorn där ¨låste sig totalt hela tre gånger så han sa att han heller inte kunde formatera det - typiskt.

När jag kom hem så har jag lyckats få igång kameran några gånger och kommit in i menyn och formatera, men varje steg tar flera minuter... Och det går inte att formatera då heller "OKB använt" står det.

Jaha, vad gør jag nu? Køper ett nytt kort?

har inte vart med om att minneskort varit kasst på det sättet, men visst kan det vara så. kolla hur det är med garantin på kortet, en del tillverkare har längre garanti än 1 år, en del 3 eller 5 år...tror jag har sett något märke med livstids garanti (vad det nu betyder)... annars är det nog bara att köpa nytt...

Ge inte upp. Hade samma problem i går morse,stack in kortet (SM) en bit i kortläsaren innan jag starta datorn. När jag såg skärmen såg lustig ut tog jag bort det men något hade hänt för XP fråga bara om det skulle formateras,se´n försökte jag med kamerans USB - lika illa, kameran visade inte heller något. Till sist när stoppade kortet i en äldre kamera gick det igång så jag fick in bilderna i pc´n via kortläsaren.

Jan och Sigge!

Tack før era svar!
Ska ringa dem jag køpte kortet ifrån imorgon før att høra om garantin fortfarande gäller, kortet är ju 13 mån....
De få gånger jag får i gång kameran med kortet i står det att kortet är tomt. Så bilderna är nog borta, vilket inte spelar så stor roll - det avr kanske 4-5 på den, men jag hoppas att det går att rädda själva kortet de kostar ju faktiskt en hel del...

ANNONS
Götaplatsens Foto