Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel med Bridge & Photo Downloader

Produkter
(logga in för att koppla)

Albin2

Medlem
Jag har stött på ett galet fel med att använda Photo Downloader i Bridge CS3. Nedladdning från min kamera, en Canon 40D med 4 Gb minneskort, slutar alltid efter ca 116 - 118 bilder, eller ca 1 Gb bilddata. Följande felmeddelande visas:

"Files were not obtained from device.

Cannot obtain all files from this device. Please ensure that the device is connected properly, or that the battery is charged.

Files already copied to hard disk will be available at:" ... och så vidare.

Det hela är mycket frustrerande. Är det någon som vet vad som är fel, och om man kan göra något åt eländet?
/Anders

Har du provat att använda en kortläsare istället för att ladda från kameran? Om laddningen alltid slutar efter lika lång tid kanske kameran går in i nått vilo-läge?

En möjlig orsak till ditt problem kan vara att du har ett VIA-chip som styr din USB2.0-port. Problemet kallas i så fall för "Delayed Write Failure". Detta felmeddelade fås ofta då man försöker föra över en större mängd data från en extern lagringsenhet över USB2.0.

Mig veterligen så finns det ingen säker lösning på problemet som jag beskrivit ovan, annat än att stoppa en ett nytt USB2.0 PCI-kort med chip från exempelvis NEC.

Mvh
Patrik

Tack för snabba svar!

Jag kör med en MacBook Pro och felet kanske sitter i datorn och inte i programmen eller i inställningar. Det konstiga är att det funkar utmärkt att ladda ned alla bilder med Mac:ens egna program "Bildinsamling".

Nu vet jag i alla fall vad som är det troliga problemet med Bridge och Photo Downloaer.

Tack Tobias och Patrik för hjälpen!

/Anders

Hmm ..!

Tack i alla fall Patrik för att du hjälper.

Men är vi tillbaka till ruta ett. Vad kan det vara för problem?

Har prövat med att starta om Bridge och Photo Downloader, och göra en helt ny nedladdning av samma bilder. Får samma felmeddellande igen.

Har även prövat med att göra en nedladdning från min Canon G7 direkt efter att jag får felmeddelande från försöken med min Canon 40D. Får samma felmeddelande även med försöket med G7:an.

När man väl fått ett felmeddelande går det inte att ladda ned några bilder alls, oavsett kamera. Det enda som hjälper är att stänga av allt och starta om datorn. Då funkar det att ladda ned ca 116 bilder. Sedan är det stopp igen.

Ska sägas att jag kör Raw med Canon 40D och Jpeg med G7:an.

Det är precis som de går en magisk gräns vid 116 raw-bilder eller ca 1 Gb bildinformation, sedan bryts kopplingen mellan Kamera, dator och Photo Downloader. Brytningen är fundamental och det hjälper inte att stänga allt och börja om från grunden.

Något mysko är det ...

/Anders

Det blev lite fel på sista raden. Det ska stå:

Brytningen är fundamental. Det enda som hjälper är att stänga av allt, och börja om från början med att starta om datorn.

/Anders

Albin2 skrev:
Jag har stött på ett galet fel med att använda Photo Downloader i Bridge CS3. Nedladdning från min kamera, en Canon 40D med 4 Gb minneskort, slutar alltid efter ca 116 - 118 bilder, eller ca 1 Gb bilddata. Följande felmeddelande visas:

"Files were not obtained from device.

Cannot obtain all files from this device. Please ensure that the device is connected properly, or that the battery is charged.

Files already copied to hard disk will be available at:" ... och så vidare.

Det hela är mycket frustrerande. Är det någon som vet vad som är fel, och om man kan göra något åt eländet?
/Anders
Märkligt! Jag använder det varje gång när jag hämtar bilder, antingen från min Ixus 700 eller EOS 40D. Jag har Sandisc 4GB-kort och har aldrig haft något problem med nästan fulla kort, dvs att läsa in drygt 3,5 GB.

Hej Benny!

Jag kör också med SanDisk (Ultra II 4.0 Gb). Har även prövat att formatera om kortet i kameran. Ingen förbättring. Ska pröva kortet i en kortläsare för att se om det ger ett bättre resultat.

Mysteriet lägrar sig allt tätare ...

Hej, prova att flytta över RAW bilderna separat dvs mapp till mapp (och ta bort dem från kameran) därefter kan du läsa in resterande bilder m.h.a. Bridge. I Photoshop fungerar RAW utmärkt men inläsningsfunktionen fungerar inte ( hos mig i alla fall...)

/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto