Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på färgerna

Produkter
(logga in för att koppla)

Rainbowcake

Avslutat medlemskap
arg.jpg

Varför blir det så när man lägger upp bilder eller har bilderna som skrivbordsunderlägg på datorn?
Är det Windows fotogalleri och photoshop som är felet?

Vet någon hur man kan lösa problemet? Hittade ingen tråd om just det här men om det redan finns som kan lösa mitt problem så vänligen visa mig det forumet.

Tacksam för hjälp, börjar bli less det här då jag vill kunna få korrekta utskrifter också.

[shift+ctrl+alt+S] - fyra tangenter samtidigt - i Photoshop tar dig till rutan "spara för web". Där är omvandling till sRGB satt som standard. Annars får du omvandla bilden innan du sparar:
meny [Edit/Convert to profile] - välj "sRGB".

Om detta är ett extra steg för dig, och du inte märker någon direkt skillnad annars - ställ om kameran till att ta fotona direkt till sRGB.

Favorit i repris... Skillnaden mellan omvandling och inte omvandling i ett system utan colour management. Är detta skillnaden du ser?

Bilagor

• argb.jpg
    argb.jpg
    72.1 KB · Visningar: 342
  • srgb.jpg
    srgb.jpg
    74.5 KB · Visningar: 342
Glömde...

översta är aRGB=>sRGB utan omvandling, understa är aRGB=>sRGB med omvandling. Skillnaden syns mest i rött.

Jag måste också göra något fel.

Bilden till vänster har jag laddat upp på internet, och bilden till höger tittar jag på i Photoshop på min dator.

Jag har konverterat till sRGB och bäddat in ICC profil i filen när jag sparade till jpeg.

Vad är tokigt?

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    11.8 KB · Visningar: 250

Bilden till vänster har jag laddat upp på internet, och bilden till höger tittar jag på i Photoshop på min dator.

Jag har konverterat till sRGB och bäddat in ICC profil i filen när jag sparade till jpeg.

Vad är tokigt?

Testa det där som han ovan berättade att man kan "spara för web och enheter.." i photoshop. gör det själv och det funkar bra om man drar upp kvalitén till max :)

Vad är tokigt?
Du har inte gjort något tokigt, men man får inte korrekt färgåtergivning bara för att man konverterat till sRGB. Det är en myt att det är sRGB som används i en webbläsare, i de flesta är det skärmens profil som används. Det innebär att du kommer bara få en korrekt färgåtergivning om din skärm råkar ha ett färgomfång som stämmer överens med sRGB. Det är mycket få skärmar som har det.

Stefan

Du har inte gjort något tokigt, men man får inte korrekt färgåtergivning bara för att man konverterat till sRGB. Det är en myt att det är sRGB som används i en webbläsare, i de flesta är det skärmens profil som används. Det innebär att du kommer bara få en korrekt färgåtergivning om din skärm råkar ha ett färgomfång som stämmer överens med sRGB. Det är mycket få skärmar som har det.

Stefan

Ok, men det är ju ofantlig skillnad! Mättnaden i färgerna gör ju nästan att det röda bränner sönder bilden.

Kan det vara att jag bara har ändrat till sRGB innan jag sparat för jpeg och inte konverterat? Skillnad? Är inte speciellt förtjust i spara för web, men det kanske är den vägen jag måste gå?

Ok, men det är ju ofantlig skillnad! Mättnaden i färgerna gör ju nästan att det röda bränner sönder bilden.

Kan det vara att jag bara har ändrat till sRGB innan jag sparat för jpeg och inte konverterat? Skillnad? Är inte speciellt förtjust i spara för web, men det kanske är den vägen jag måste gå?

Använde du tilldela eller konvertera till profil. Du ska använda konvertera till profil. Spara för webb gör det automatiskt.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto