Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på min AF35-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Jag fick med detta ganska plastiga objektiv när jag köpte min D200, det enda jag har som inte är manuellt.. Nu igår när jag skulle testa en funktion för att lära mig lite nya funktioner så blev jag så störd över varför bilderna blev tokljusa ( bländare 22 ) fast kamera kördes i bländarstyrd automatik.. ljusheten minskar när jag öppnar hålet.. tar jag ett annat objektiv blir det som det ska.. Jag har en teori att det är något strul med bländar skivorna eller att objektivet inte berättar vilken bländare som är.. lamellerna är långsammare tillbaka än på andra objektiv när man pillar på den lilla spaken..

Har nån råkat ut för samma sak, eller har nån annan teori..

Vill vara säker innan jag tar beslut.
/G

Senast ändrad:
Låter som ett fall av trög bländare. Ibland kan man se små oljedroppar på lamellerna, det brukar vara det som gör att det går trögt.

Nikons 35-70/3,5-4,5 är notorisk på detta. Den slutar väldigt ofta sina dagar med olja på lamellerna och de symtom du skriver om. Inte så mycket annat att göra än att pensionera det, en reparation kostar flera gånger objektivets värde.

Tack!

då var det som jag misstänkte.. det ser rätt plastigt ut, men det var ju kamera huset jag var ute efter objektivet var bara en bonus.. Får leva med att köra manuellt med mitt gamla 35-105 som förut på FE2:an tills jag får råd.

Bild på skräpet

så andra vet vad man inte ska köpa

Bilagor

• nikkor_35-70.jpg
    nikkor_35-70.jpg
    44.4 KB · Visningar: 144
Hihi. En så'n har jag. Den funkar utmärkt. Men det kan ju bero på att den nästan aldrig har använts. Följde med som kitobjektiv till en F401 någon gång i slutet på 80-talet.
Är det någon som absolut måste ha en sådan så kan jag tänka mig att avyttra min för en rimlig peng.

Erfarenheten jag har av denna glugg är att den må vara plastig, men ändå hyffsat skarp! (på en F5a)

ANNONS
Götaplatsens Foto