Annons

Fel på Nikkor 18-200 mm VR-objektiv + fråga om Nikon support

Produkter
(logga in för att koppla)

Wize99

Ny medlem
Hej!
Köpte nyligen en ny kamera, en D90 med 18-200mm VR objektiv. Tyvärr misstänker jag att objektivet är i behov av reparation eftersom zoomringen glappar lite. Sedan zoomar objektivet också ut när jag släpper zoomringen, om jag t ex ska ta ett foto rakt uppåt och tvärtom när jag ska ta ett foto rakt ner.

Är ingen expert på detta då detta är min första egna systemkamera. Skulle gärna vilja veta om detta är något fel eller om det kan vara så att objektiv med kraftig zoom kan zooma in/ut av sig själv pga tyngden eller liknande. Men att ringen glappar lite tyder väl på ett fel? Den glappar kanske 0,5 mm.
Någon kanske har haft liknande problem?

Eftersom allt är nytt har jag garanti som bör täcka fabriksfel, men jag undrar ändå om någon har erfarenhet av Nikons garanti? Dvs om det uppstått problem, t ex att de inte vill ersätta den skadade produkten eller att det uppstått andra problem.

Tack på förhand

Att den självzoomar vid vertikalt läge är inget ovanligt, det finns objektiv med speciella lås för att undvika detta. Glappet låter normalt för ett sådant objektiv men är du osäker så kan du ju ta med den till butiken och be dem känna på den (om det inte är någon stormarknad förstås).

/FW

Version 1 av 18-200 har problem med "zoom-krypning" - Nikon har nyligen lanserat version 2 som ska vara bättre i detta avseende.

Att objektivet glappar lite är inget onormalt.

Tack för så snabba svar! Misstänkte att det var som ni säger, men ville ändå vara säker när allt är nytt! då kan jag alltså vara lugn och fortsätta fota :)

Vissa 18-200 kryper tydligen, medan andra inte gör det, men när de slits börjar förr eller senare alla att krypa lite grann. Version 2 av objektivet har fått ett lås som håller fast det i 18mm-läget för att åtgärda detta.

Jag har konstaterat samma problem och har min egen lösning på hur man löser problemet att inställningen "glider", och till på köpet är priset för att råda bot på det hela mindre än 1 krona.
Inhandla en gummisnodd "Gummiband" 9x90 mm rågummi och plcera denna omkring objektivet omedelbart bakom zomringens räfflor så att den täcker graderingen, den kommer då att ligga omedelbart framför avståndsskalans fönster och klämmer då även mot det stillastående huset.
När du sedan vrider på zomringen kan du känna ett sugande grepp som gör att den nya inställningen bevaras i sitt nya läge.
Detta gör även att objektivet under transport kommer att bibehålla sin inställning på 18.
Mvh Lennart

Jag har konstaterat samma problem och har min egen lösning på hur man löser problemet att inställningen "glider", och till på köpet är priset för att råda bot på det hela mindre än 1 krona.
Inhandla en gummisnodd "Gummiband" 9x90 mm rågummi och plcera denna omkring objektivet omedelbart bakom zomringens räfflor så att den täcker graderingen, den kommer då att ligga omedelbart framför avståndsskalans fönster och klämmer då även mot det stillastående huset.
När du sedan vrider på zomringen kan du känna ett sugande grepp som gör att den nya inställningen bevaras i sitt nya läge.
Detta gör även att objektivet under transport kommer att bibehålla sin inställning på 18.
Mvh Lennart
Tack för enkel o kanonbra lösning!

ANNONS
Götaplatsens Foto