Annons

Fel på objektiv trots att butik inte hittar fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG2

Aktiv medlem
Hej! Jag köpte mig ett Tamron 70-180/2.8 nu under mellandagsrean och när jag fick hem detta gjorde jag lite tester där autofokusen (framförallt mot kanterna) fick mig väldigt fundersam. Jag skickade tillbaka kameran med mina fynd som sidanteckningar för dom men fick tillbaka som svar idag att dom inte kunnat hitta något fel på objektivet enligt sina tester.

Därav tänkte jag rådfråga er om ni kan ha någon idé eller tanke kring mitt resultat, eller utifall butiken jag skickat tillbaka till rent ut sagt missat det jag upptäckt?

I länken finns två videoklipp där jag har gjort ett litet eget hemmabygge kring att testa fokus där jag har min kamera på stativ och på det kortaste fokusdjupet utifrån båda objektivens specifikationer. För att utesluta kamerafel använde jag mig av två objektiv; det nya Tamron 70-180/2.8 samt min trogna Sony Zeiss 55/1.8. Jag använder mig av en Sony A7rii som införskaffades för ca 6 månader sedan.

https://we.tl/t-DNdkYBmqaa (Jag talar engelska i klippen för jag delade mig med detta i ett annat internationellt forum)

I klippet med Tamron använder jag mig av 70mm F/2.8 och både eye focus samt flexible spot hamnar ca 1 inch (2,5cm) bakom. Jag upplevde att det blev sämre ju längre ut från mitten fokuspunkten hamnade.
I klippet med Sony Zeiss använde jag mig av F/1.8 och fokuset hamnade mer eller mindre perfekt.

Så vad är era tankar kring detta? Är mina test helt åt skogen eller är det ett uppenbart fel?

Tack på förhand!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hm. Du sätter fokus i en del av bilden, men kontrollerar den i en annan del.

”felet” kan alltså vara ett böjt eller snett fokusplan. Om detta räknas som fel eller inte beror väl på objektivets specifikation. Men viktigast måste väl vara att den sätter fokus där du har fokuspunkten?
 

LinusG2

Aktiv medlem
Hm. Du sätter fokus i en del av bilden, men kontrollerar den i en annan del.

”felet” kan alltså vara ett böjt eller snett fokusplan. Om detta räknas som fel eller inte beror väl på objektivets specifikation. Men viktigast måste väl vara att den sätter fokus där du har fokuspunkten?
Okej, ett snett fokusplan är ett nytt begrepp för mig och låter full rimligt i det du säger. Turligt nog har jag en bekant i området som har ett likadant objektiv och har erbjudit mig möjligheten att kunna jämföra. Tack för svar!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan du visa en bild istället på ett plant motiv? Exempelvis tegelvägg.
Testet du gjort säger inget om objektivet är problemet. Det du gjort ser ut när man ska mikrojustera fokuset.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Snett fokusplan skulle möjligen kunna uppstå av en dåligt centrerad lins, något som naturligtvis kan vara föremål för ett reklamations-/garantiärende.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det är ganska vanligt, men om alla linser är hyfsat symmetriskt slipade och monterade rätt så bör fokus-"planet" vara symmetriskt kring den optiska axeln.

Jag tolkade "snett fokusplan" som att fokusplanet inte ligger symmetriskt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, det är ganska vanligt, men om alla linser är hyfsat symmetriskt slipade och monterade rätt så bör fokus-"planet" vara symmetriskt kring den optiska axeln.

Jag tolkade "snett fokusplan" som att fokusplanet inte ligger symmetriskt.
Ja, det var vad jag menade med ”snett”.
Detta bör i så fall testas mot en plan yta fullständigt parallell med sensorn och fokusering i ena änden.
Ifall motsvarande fokuspunkt i andra änden då hamnar ur fokus är planet ”snett”
 
ANNONS