Annons

Fel på objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan jag har precis fått ett Canon 50 mm 1,4 usm och kaniner så mycket om objektiv men jag undrar om det ska låte så som den gör den fokuserar hela tiden och hittar liksom inte rätt in och ut in och ut det tar lång tid innan man kan ta en bild :/ och en kanske dum fråga men kan man inte zooma med det objektivet? Jag har den på en Canon m3 med Canon mount adapter på. Är det någon speciell inställning man ska ha det på för att kunna fota eller ska det gå i alla kamera lägen?
Förlåt om alla frågor är dumma men kan som sagt inte mycket om detta :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är normalt att objektivet låter lite när det fokuserar. Det ska gå hyfsat snabbt för kameran att ställa skärpan, men om du är nära motivet eller om autofokusen är inställd på AI Servo (och inte One Shot) så kan det ta tid för kameran att fokusera.

Någon zoom finns inte eftersom det inte är ett zoomobjektiv. Ett zoomobjektiv har variabel brännvidd. Det här objektivet har fast brännvidd på 50 mm.
 
Tack så mycket, hur ställer man in de inställningarna? Jag har testat både på nära håll och långt ifrån men närman trycker ner knappen bara låter det och tar tid innan den kan ta en bra bild.
 
Jag hittade det nu men tar ju ändå en stund innan den hittar rätt, känns knepigt om det ska vara så om man fotar något som rör sig då hinner det bli suddigt
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack så mycket, hur ställer man in de inställningarna? Jag har testat både på nära håll och långt ifrån men närman trycker ner knappen bara låter det och tar tid innan den kan ta en bra bild.
Gå in i menyn under autofokus och andra från "Ai Servo" till "One Shot". Det ska i alla fall funka i P, Av, Tv och M-lägena.

Det här objektivet är mer än 20 år gammalt, så det är inte säkert att det inte fungerar så bra med den nya autofokustekniken i Eos M3. Objektivet är helt enkelt inte konstruerat för att användas med spegelfria kameror som Eos M3.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ja kanske men tycker de borde nämt det isåfall i affären:/
Be att få lämna tillbaka objektivet om du är missnöjd.

Nya EF 50/1,8 STM är billigare, lika skarpt och har en modern STM-motor som är gjord för att användas med den typen av kamera som du har.

Butiken tjänar naturligtvis mer på att sälja EF 50/1,4 USM, men EF 50/1,8 STM är ett bättre val till din kamera.

Så kolla om du kan få byta objektiv. Kolla upp konsumentköplagen för att få lite mer argument om de trilskas.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Så här är det, 50/1,4 och Canon M, Canon M2 och Canon M3 kommunicerar inte bra med varandra. Detta har Canon gått ut med, åtminstone på en japansk sida. Först med Canon M5/M6 och kanske M10 fixade Canon problemet.
50/1,4 låter för övrigt https://www.youtube.com/watch?v=J_tsfup36Ng

Som Frodeberg skriver är EF 50/1,8 STM ett bättre alternativ.
 
ANNONS