Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fel vid framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Majkol

Aktiv medlem
Varför får jag dessa ljuskäglor i ovankant och underkant på mina negativ?

Bilagor

• ljus.jpg
    ljus.jpg
    42.9 KB · Visningar: 159
Beskriv hur du framkallat filmen. Ny/gammal framkallare? Framkallningstid och agitering? Etc.

Det ser ut som filmen framkallats mer vid perforeringshålen. Kan bero på felaktig agitering.

Olle

Har använt T-max och följt anvisningarna agiterat i 5 sek var 30 sek framkallat i 8 min.
Hade framkallat 10 filmer innan utan dessa problem.

Där har du förmodligen felet. Framkallaren började bli förbrukad och vid perforeringshålen finns ju bara luft och ingen film och då räckte framkallaren längre där. Vid filmen tog den slut innan du hant agitera och tillföra ny framkallare på nytt. Detta gör att filmen framkallas mera runt perforeringshålen där framkallaren inte tog slut där som på övriga filmen.

Om du använder t.ex 300 ml framkallare för en film så tror jag inte den räcker mer än till en film. Tror knappast du kan framkalla 12 filmer med 300ml T-Max framkallare.

Ska blanda till ny framkallare.
Tack för svaret.
Vilken kunskapsbank denna sidan är.

Mvh. Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto